چگونه با رعایت نکات تغذیه‌ای در فصل سرما سالم بمانیم

شهرکرد- ایرنا- یک متخصص تغذیه گفت: یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر عملکرد سیستم ایمنی و حفظ سلامتی، تغذیه است و از آنجا که در فصل سرما بدن بیشتر در معرض بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی قرار دارد از همین رو باید به نکات تغذیه‌ای دقت ویژه‌ای داشت.

سیاوش فاضلیان روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به شیوع آنفلوآنزا و سرماخوردگی در فصل پاییز و زمستان، افرد باید سطح ایمنی خود را تقویت کنند که یکی از راه‌های مهم و اثرگذار این موضوع، رعایت نکات و توصیه‌های تغذیه‌ای است.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود در این فصل میوه‌های غنی از ویتامین C مثل مرکبات، کیوی، خرمالو، فلفل دلمه‌ای و میوه و سبزی تازه مصرف شود تا با افزایش سطح ویتامین C ایمنی بدن بالا برود و از سوی دیگر این آنتی‌اکسیدان‌ها به کاهش رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

این پزشک تغذیه و رژیم درمانی افزود: ویتامین C موجود در میوه و سبزیجات از جمله گوجه، سیب‌زمینی و انواع کلم‌ها می‌تواند به کاهش نقص سیستم ایمنی بدن کمک کند و از طرف دیگر منابع غنی از بتاکاروتن مثل هویج، کدو حلویی و اسفناج که غنی از آهن است می‌تواند بدن را در برابر بیماری‌ها تا حد زیادی ایمن کند.

فاضلیان با بیان اینکه چاقی و اضافه وزن در فصل پاییز و زمستان شیوع بیشتری دارد، اظهار داشت: حفظ وزن در طول پاییز و زمستان از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه به خاطر سردی و برودت هوا افراد تحرک کمتری دارند و ممکن است وزنشان بیشتر شود از همین رو باید بین کالری دریافتی و مصرفی تعادل برقرار کرد تا با جلوگیری از چاقی، سطح ایمنی بردن را بالا برد.

وی با بیان اینکه ورزش روزانه نقش بسزایی در تعادل وزن افراد دارد، افزود: فعالیت فیزیکی هوازی و قدرتی در همین رابطه کمک‌کننده است.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: برای اینکه در رژیم غذایی تعدل و تنوع برقرار شود باید به سهم‌های غذایی توجه داشت به طور مثال هر فرد باید روزانه چهار واحد میوه و سبزی مصرف کند به این صورت که هر واحد شامل یک میوه متوسط و نصف لیوان میوه‌های ریز است.

فاضلیان ادامه داد: همچنین بجای مصرف تنقلات و هله هوله، سالاد، میوه و آجیل جایگزین شود.

وی، یبوست را یکی از مشکلات گوارشی شایع در فصل پاییز و زمستان عنوان کرد و گفت: برای رفع آن از میوه‌ها و منابع غنی از فیبر مثل سالاد و سبزیجات و همچنین ماست طبیعی حاوی باکتری‌های آزاد مصرف و همچنین آب کافی نوشیده شود.

فاضلیان یادآور شد: مصرف روزانه بادام و گردو که منابع خوبی از سلنیوم است، مصرف هفته‌ای ۲ بار ماهی به سبب اینکه سرشار از اسیدهای چرب اُمگا ۳ است و به بهبود خلق و خو کمک می‌کند و مصرف مایعات زیاد از دیگر نکات تغذیه‌ای برای داشتن بدنی سالم به ویژه در فصل سرما است.

به گزارش ایرنا و بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، میزان مصرف میوه و سبزی در چهارمحال و بختیاری مطلوب نیست از همین رو می‌طلبد با تغییر الگوی غذایی، میوه در برنامه غذایی مردم استان گنجانده شود.

چهارمحال و بختیاری با ۱۲ شهرستان دارای جمعیت حدود یک میلیون نفری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha