ژاپن و فیلیپین همکاری نظامی و دفاعی خود را تقویت می‌کنند

تهران- ایرنا- مقامات ژاپن و فیلیپین با امضای یک بسته کمک نظامی برای مذاکرات در مورد پیمان دفاعی که استقرار نظامیان دو کشور را در سرزمین‌های مورد توافق ممکن می‌کند، متعهد شدند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه در جریان دیدار سفر دیروز (جمعه) فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن به فیلیپین و دیدارش با فردیناند مارکوس رئیس جمهوری این کشور، دو مقام با امضای یک بسته کمک نظامی از تعهد خود برای مذاکره و انعقاد یک پیمان دفاعی دو جانبه خبر دادند.

مارکوس در نشست خبری این دیدار عنوان کرد: ما از مزایای این طرح برای نیروهای نظامی و دفاعی خود و نیز برای حفظ صلح و ثبات در منطقه آگاهیم.

کیشیدا نیز عنوان کرد: در شرایط بین‌المللی پیچیده و وخیم، همکاری‌های خود را در زمینه امنیتی، تقویت می‌کنیم.

به این ترتیب، توکیو و مانیل دو متحد باسابقه آمریکا، همکاری های دفاعی خود را در برابر حضور نظامی چین در منطقه تقویت می‌کنند.

ژاپن قرار است یک سامانه رادار نظارتی ساحلی را به عنوان بخشی از بسته کمک امنیتی ۶۰۰ میلیون ینی (۴ میلیون دلاری) در اختیار فیلیپین قرار دهد.

به گفته کیشیدا، ژاپن به «بهبود توانایی فیلیپین برای اجرای قوانین دریایی، از جمله از طریق تهیه کشتی‌های گشت‌زنی، تجهیزات دفاعی و همکاری‌های فناوری» کمک خواهد کرد.

کیشیدا نخستین رئیس دولت ژاپن است که از سال ۲۰۱۷ تاکنون به فیلیپین سفر کرده است. وی امروز (شنبه) در مجلس این کشور سخنرانی خواهد کرد.

توافقنامه دسترسی متقابل، مبنای قانونی را برای هر دو کشور ایجاد می‌کند تا پرسنل نظامی را برای برنامه‌های آموزشی و عملیات به سرزمین‌های یکدیگر بفرستند . در گذشته، ژاپن قراردادهای مشابهی را با انگلیس و استرالیا امضا کرده است. فیلیپین نیز با آمریکا و استرالیا چنین قراردادی داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha