مشکلاتی که ایده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان رفع می‌کند

شهرکرد- ایرنا- بارش‌های باران سیلابی به طور معمول برای مردم مشکلاتی را ایجاد می‌کند از جمله ورود سیل به خانه مردم که باعث ایجاد زحمت برای اصحاب خانه می‌شود اما برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان اکنون با اجرای ایده‌های جدید برای این مشکلات نیز چاره‌اندیشی کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، طی سال‌های اخیر به سبب وقوع بارش‌های سیل‌آسا و نفوذ آن در منازل مسکونی مردم با مشکلات روبرو بوده است اما یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان چهارمحال و بختیاری با تولید دستگاه مکنده صنعتی(لجن‌کش) می‌تواند در مواقع بحرانی در مهار این مشکل موثر واقع شود.

شرکت‌های دانش‌بنیان، موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی برای گسترش اختراعات، نوآوری و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان فعالیت دارند.

شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به ظرفیت‌هایی نظیر اقتصاد مبتنی بر دانش بومی و اتکای به توان علمی و پژوهشی داخلی از ارکان بسترساز توسعه در چارچوب اقتصاد مقاومتی به شمار می‌روند.

رشد کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های اخیر در چهارمحال و بختیاری مشهود است و این شرکت‌ها کم‌کم دارند جای خود را در مناسبات اقتصادی استان باز می‌کنند و این در حالی است که حمایت از این شرکت‌ها از اولویت‌های کاری مدیران ارشد استان و کشور قرار دارد.

تقویت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت سیزدهم

در تیرماه امسال با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور عملیات اجرایی ۲ طرح مهم شامل طرح تولید نمونه‌های اولیه در حوزه IT و ICT و مرکز نمونه‌سازی و آزمایشگاه زیست‌فناوری آغاز شد و روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در سفر خود به این استان تاکید کرد که شرکت‌های دانش‌بنیان این استان حمایت ویژه‌ای می‌شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در بازدیدی سرزده از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری از آخرین دستاوردها و تلاش‌های علمی جوانان توانمند و نخبه این استان دیدن کرد.

مشکلاتی که ایده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان رفع می‌کند

غلامعلی حیدری در این بازدید تاکید کرد که حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از موضوعات مهم در دستور کار استان است که این حمایت هم به شکل پرداخت تسهیلات و هم کمک‌های مالی بلاعوض انجام می‌گیرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری طی ۲ سال اخیر چندین نشست با نخبگان و فعالان حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور داشته است و در این دیدارها علاوه‌بر اینکه گزارشی از آخرین وضعیت فعالیت شرکت‌ها گرفته است با گفت‌وگو و دیدار چهره به چهره با جوانان نخبه و فعال استان مشکلات و دغدغه‌های آن را شنوا بوده و در راستای رفع این مشکلات دستورات لازم را صادر کرده است.

فعالیت ۱۶۰ شرکت دانش‌بنیان در استان

رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری می‌گوید: در حال حاضر ۱۶۰ شرکت دانش‌بنیان با فعالیت بیش از یک‌هزار نفر از نخبگان، دانش‌آموختگان و استاد دانشگاهی فعال است.

اسماعیل پیرعلی افزود: ۳۴ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان استان در حوزه فنی و مهندسی، ۲۴ درصد در حوزه کشاورزی، ۱۷ درصد در حوزه کامپیوتر، ۱۴ درصد در حوزه برق و ۱۱ درصد در حوزه سلامت فعالیت دارند.

وی با اشاره به گردش مالی شرکت‌های دانش‌بنیان استان تصریح کرد: گردش مالی این شرکت‌ها حدود سه هزار میلیارد ریال است و فروش محصولات شرکت‌ها بیشتر در زمینه گیاهان دارویی، تجهیزات صنعتی، تولیدات گلخانه، هوش مصنوعی و سامانه‌های آزمایشگاهی و حوزه تجهیزات پزشکی بوده است.

شرکت‌های دانش‌بنیان یاری‌گر مسووولان در رفع مشکلات

مشکلاتی که ایده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان رفع می‌کند

به تازگی یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان موفق به ساخت یک دستگاه لجن‌کش (وکیوم لودر یا وکیوم کلینیر) شده است که این موضوع برای چهارمحال و بختیاری که با مخاطراتی نظیر سیل روبرو است از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

رضا فتحی صاحب امتیاز شرکت دانش‌بنیان در خصوص فعالیت این شرکت و نحوه ساخت این دستگاه به خبرنگار ایرنا گفت: اگر چه این دستگاه که به نوعی باید گفت جاروبرقی در مقیاس بزرگ و یک مکنده صنعتی به شمار می‌رود دارای کاربردهای بسیاری در شرکت‌های فولادی، پتروشیمی، پالایشگاه، معادن و حتی حوزه آب و فاضلاب دارد اما یکی از انگیره‌های ساخت این محصول، کمک به رفع مشکلات استان با توجه به وقوع سیلاب سال گذشته در روستای بارده بود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه استان کوهستانی و سردسیر است و در فصل پاییز، زمستان و بهار با بارش‌های سیل‌آسا روبرو می‌شود و این مخاطره مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد می‌کند تلاش کردیم تا با ساخت این دستگاه مکنده صنعتی، چنانچه سیلاب به خانه‌های مسکونی نفوذ کند و گل و لای به همراه خود ببرد، با استفاده از این وسیله در کوتاه‌ترین زمان این گل و لای را از خانه‌ها جمع‌آوری کرد.

این فعال شرکت دانش‌بنیان افزود: تاکنون سه دستگاه از سوی این شرکت طراحی و تولید شده است که ۲ دستگاه اولی به سفارش یک شرکت خصوصی بوده و دستگاه سوم برای مدیریت بحران استانداری تهیه و تحویل داده می‌شود.

فتحی با بیان اینکه قدرت مکش وکیوم لودر تولید شده در این شرکت دانش‌بنیان در حالت عادی ۹ هزار مترمکعب بر ساعت است، یادآور شد: برای جمع‌آوری لجن و گل و لای این ظرفیت به حدود پنج هزار مترمکعب کاهش می‌یابد.

وی افزود: طراحی این دستگاه با مهندسی معکوس و به صورت کاملا بومی تولید شده است و در کشور به جز شرکت ما، تنها یک شرکت دیگر موفق به ساخت دستگاهی مشابه این مکنده صنعتی شده است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان اطلس فرداد جهانبین، هزینه تولید هر دستگاه مکنده صنعتی (لجن‌کش) را ۴۵ میلیارد ریال (چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان) اعلام کرد و گفت: مدت زمان تولید هر یک از این دستگاه‌ها حدود چهار ماه طول می‌کشد.

فتحی با قدردانی از حمایت پارک علم و فناوری برای معرفی و شناساندن این شرکت به دستگاه‌های اجرایی استان، اظهار داشت: با این وجود هنوز اهمیت کار شرکت‌های دانش‌بنیان برای برخی از دستگاه‌ها نهادینه نشده است و اگر به شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدات بومی جوانان اعتماد شود بی‌شک مشکلات بیشتری از کشور و استان رفع می‌شود.

چهارمحال و بختیاری از معدود استان‌های مجهز به دستگاه لجن‌کش

مشکلاتی که ایده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان رفع می‌کند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: سال گذشته با وقوع سیل در استان به ویژه در روستای بارده با چالش جدی روبرو شدیم و نفوذ گل و لای در خانه‌های مسکونی مشکلات بسیاری را ایجاد کرد از همین رو در تلاش بودیم تا بتوان با تهیه دستگاه لجن‌کش در مواقع بحرانی و ضروری این مشکل را برطرف کنیم.

خسرو کیانی افزود: به دنبال آن برای نخستین بار در استان از طریق یک شرکت دانش‌بنیان یک دستگاه لجن‌کش (وکیوم لورد) طراحی شد و در اختیار مدیریت بحران استان گذاشته شده است.

وی افزود: استان از معدود مناطقی است که به دستگاه لجن‌کش (وسیله‌ای برای تخلیه آب همراه با گل و لای) مجهز می‌شود و سپس با تامین اعتبار لازم برای تمامی شهرستان‌های استان به ویژه مناطقی که بیشتر در معرض مخاطره سیلاب قرار دارند، خریداری می‌شود.

به گزارش ایرنا، شرکت‌های دانش‌بنیان چهارمحال و بختیاری تاکنون موفق به تولید ۲۷۵ دانش فنی شده‌اند که از این تعداد ۹۷ دانش فنی تجاری‌سازی شده است و طی سال‌های اخیر بیش از ۱۰۰ اختراع از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و واحدهای رشد در این استان به ثبت رسیده است.

از مجموع شرکت‌های دانش‌بنیان استان، ۲ شرکت خلاق بوده و ۳۸ شرکت نیز دارای مجوز از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha