گمرگ پرویزخان به فعال ترین پایانه تجاری ایران با کشور عراق تبدیل شده است

قصرشیرین - ایرنا - ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه گفت که "پرویزخان" یکی از مهم ترین مرزهای تجاری ایران است که در بین ۱۲ گمرک فعال با کشور عراق پرترددترین و فعال ترین مرز بوده و نماد رشد و توسعه تجاری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «علی اصغر عباس زاده» امروز شنبه در تکریم و معارفه مدیرکل گمرک پرویزخان در محل فرمانداری قصرشیرین افزود: قصرشیرین یکی از شاخص ترین شهرستان های کشور است که سابقه فعالیت‌ گمرکی آن به ۱۰۰ سال گذشته برمی‌گردد.

وی اظهار کرد: مرز "خسروی" از دیگر مرزهای قصرشیرین نیز قدیمی ترین گمرکات کشور است که تمام زوار عتبات عالیات از گذشته دور تاکنون از این گذرگاه به مقصد شهرهای زیارتی عراق تردد دارند.

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه تصریح کرد: قصرشیرین قبل از جنگ تحمیلی یکصد هزار نفر جمعیت داشت و اکنون در مشکلات باقی مانده از خرابی های دشمن نیازمند تلاش بیشتر است از این روی برای رشد و توسعه منطقه از هیچ تلاشی دریغ نمی کنیم.

گمرگ پرویزخان به فعال ترین پایانه تجاری ایران با کشور عراق تبدیل شده است

فرماندار قصرشیرین نیز در این جلسه گفت: این شهرستان با ۲ مرز خسروی و پرویزخان در ۲ بخش عربی و اقلیم کردی عراق تبادل تجاری دارد و جا دارد مدیران گمرک علاوه بر نگاه اقتصادی، بینش سیاسی و دیپلماسی هم داشته باشند.

محمد نجفی افزود: تعامل و همکاری گمرک با سایر ادارات برای پیشبرد سیاست‌های کشور یک اصل است و در مرزهای پرویزخان و خسروی بر اساس نگاه حاکمیتی نیازمند تصمیم گیری های ویژه هستیم.

وی گفت: عملکرد مدیریت و مجموعه کارکنان گمرک پرویزخان که آمار صادرات و ترانزیت در این مرز طی سال جاری را به میزان قابل قبول رسانده اند؛ جای تقدیر دارد.

در پایان این مراسم از تلاش‌های قاسم مطلبی مدیر کل سابق گمرک پرویزخان تقدیر و رضا قربانی به عنوان سرپرست جدید این اداره کل معرفی شد.

به گزارش ایرنا، حجم تجارت خارجی مرز رسمی پرویزخان از ابتدای امسال تاکنون به بیش از سه میلیارد و ۷۲ میلیون دلار رسید که در تاریخ مبادلات این منطقه و حتی گمرکات استان کرمانشاه سابقه نداشته است.

در سال ۱۴۰۱ جمهوری اسلامی ایران از طریق مرزهای زمینی خود ۶ میلیارد و ۴۹۳ میلیون و ۹۹۵ هزار و ۲ دلار کالا به وزن ۱۶ میلیون و ۸۸۳ هزارو ۵۹۷ تن به کشور عراق صادرات داشت که سهم استان کرمانشاه ۲ میلیارد و ۶۷۳ میلیون و هفت هزار و ۹۸۸ دلار کالا با وزن ۶ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۵۷۷ تن بود و در این بین پرویزخان بیشترین سهم را به خود اختصاص داد.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد و مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha