تدوین سازوکارهای توسعه شهرک‌های صنعتی با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی

شیراز-ایرنا-معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از تدوین مدل اجرایی برای تحقق اصل ۴۴قانون اساسی و مردمی‌سازی در این سازمان خبر داد و گفت:در زمینه کاهش تصدی‌گری بخش دولتی،افزون بر حمایت از بخش خصوص برای ایجاد شهرک‌های صنعتی غیر دولتی، سازوکاری تدوین شده تا از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه‌ زیرساخت‌های این شهرک‌ها استفاده شود.

به گزارش ایرنا، سید حسن غضنفری روز شنبه در جلسه مجمع اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۲و پیشنهادی سال ۱۴۰۳ شرکت شهرک های صنعتی استان‌های فارس،بوشهر،کهگلویه و بویراحمد،هرمزگان،کرمان و یزد که در شیراز برگزار شد اظهار کرد:برای تکمیل و توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی حاضریم از مشارکت بخش خصوصی استفاده کنیم و برای اطمینان بیشتر ریسک سرمایه‌گذاری‌های مشارکتی را نیز برعهده می‌گیریم.

تدوین سازوکارهای توسعه شهرک‌های صنعتی با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی

عضو هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی شهرک‌های صنعتی، از طریق بازار سرمایه را از دیگر رویکردها برای تسریع در اجرای پروژه‌ها و انجام طرح‌ها با هزینه و زمان کمتر اعلام کرد و گفت: مدیران عامل شرکت‌های شهرک‌های صنعتی استان‌ها باید از این ظرفیت برای ارائه خدمات مطلوب به صنعتگران و توسعه کیفی شهرک‌های صنعتی استفاده کنند.

معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: وظیفه تأمین برق شهرک‌های صنعتی و واحدهای صنعتی با دولت است اما باتوجه به کسری تولید و کمبودهایی که در این بخش وجود دارد از وزارت صنعت،معدن و تجارت خواسته شده بااستفاده از توان مجموعه‌های صنعتی بخشی از کسری موجود را تأمین کند.

وی اضافه کرد: در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد که منافع بخش خصوصی سرمایه‌گذار در زمینه تولید برق بصورت حداکثری دیده شود که این امر می‌تواند در زمینه تولید برق توسط صنایع رشد قابل‌توجهی را ایجاد کند.

غضنفری افزود:پیش از این تولیدکنندگان برق موظف بودند برق تولیدی را به وزارت نیرو تحویل دهند اما بر اساس تفاهم‌نامه جدید، برق تولیدی در بخش صنعت نخست تامین کننده نیازهای صنعت تولید است و مازاد آن به شبکه توزیع داده می‌شود.

وی افزود:این رویکرد سبب می‌شود بخش خصوصی با انگیزه بیشتری در طرح های تولید برق مشارکت کند و برق بصورت تضمینی در دسترس صنایع باشد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین از توافق برای تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های برق بخش خصوصی صنعت به قیمت سوخت نیروگاه های دولتی خبر داد وگفت:این موضوع علاوه بر کاهش قیمت تمام شده برق تولیدی، توجیه اقتصادی طرح‌ها را افزایش می‌دهد.

هدف‌گذاری برای احداث شهرک‌های صنعتی انرژی خورشیدی

عضو هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از هدف‌گذاری انجام شده در این سازمان برای احداث شهرک‌های صنعتی انرژی خورشیدی در سطح کشور و نیز حمایت از ایجاد این نیروگاه‌ها در سطح شهرک‌های صنعتی خبردادوگفت:باتوجه به سیاست‌های دولت مبنی بر توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر برای تأمین برق و نیز صرفه‌جویی در مصرف سوخت،این مهم به عنوان یک اولویت در این سازمان مورد توجه قراردارد و ما در این زمینه به عنوان سازمانی تسهیل گر در ایجاد زیرساخت‌های شهرک‌های خورشیدی تلاش می‌کنیم تا این برنامه به سرعت عملیاتی شود.

غضنفری افزود:در این بخش تاکنون ۲۵شهرک انرژی خورشیدی مصوب و فرآیندهای تملک اراضی آن در دست اقدام است و ۲شهرک انرژی خورشیدی نیز عملیاتی شده است.

عضو موظف هیات مدیره و معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در بازدید از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی بزرگ شیراز نیز اعلام کرد: برمبنای تقویت و حمایت از صنایع کوچک اولویت اصلی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برنامه‌ریزی برای ایجاد شهرک‌های تخصصی صنفی، ایجاد مجتمع‌های کارگاهی با هدف کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و فراهم کردن شرایط استقرار واحدهای کوچک، رصد و پایش مداوم پیشرفت فیزیکی طرح‌های سرمایه‌گذاری واحصای مسائل ومشکلات آنها با فعالیت کارگروهی پایش است‌.

وی با تأکید بر اینکه سیاست‌های توسعه‌ای این سازمان برمبنای تقویت وحمایت از صنایع کوچک است گفت:در این زمینه با اختصاص کمک به واحدهای صنعتی و بهره‌گیری از خدمات حمایتی سازمان به منظور رفع موانع ومشکلات واحدهای تولیدی و افزایش تولید و صادرات صنایع کوچک بعنوان اولویت های اصلی تلاش می‌کنیم.‌

غضنفری با بیان اینکه رویکرد سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران از موضوع توسعه و افزایش شهرک‌های صنعتی به سمت حمایت و تقویت از صنایع کوچک متمرکز شده، گفت: بهبود بازار، ارتباط بین صنایع کوچک با صنایع بزرگ و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی و حفظ و ایجاد اشتغال پایدار از اهداف مهم سازمان در این بخش است.

عضو هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: بر اساس هدف‌گذاری انجام شده، تا چهار سال آینده، خدمات حمایتی صنایع کوچک در مأموریت‌ها و برنامه‌های این سازمان به میزان ۲برابر وضعیت فعلی افزایش می‌یابد.

غضنفری با بیان اینکه ایجاد شهرک‌های تخصصی صنفی به عنوان یک ضرورت و نیاز که در سال‌های گذشته مغفول مانده بود، مورد توجه سازمان قرارگرفته است گفت: ساماندهی اصناف تولیدی در قالب شهرک‌های صنفی بعنوان یک اولویت مورد تأکید است و بر اساس نیازسنجی‌ها و امکان‌سنجی در سراسر کشور در برنامه قرارگرفته است.

وی ایجاد مجتمع‌های کارگاهی با هدف کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و فراهم کردن شرایط استقرار واحدهای کوچک با سرمایه‌گذاری کمتر را از دیگر رویکردهای این سازمان در سطح شهرک‌های صنعتی سراسر کشور اعلام کرد وگفت: در این زمینه در هر استان متناسب با ظرفیت‌های موجود در آن اقدام خواهدشد.

تدوین سازوکارهای توسعه شهرک‌های صنعتی با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی

معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به فعالیت کارگروه‌های پایش وضعیت صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی از اواخر شهریورماه گفت: رصد و پایش مداوم پیشرفت فیزیکی طرح‌های سرمایه‌گذاری واحصای مسائل ومشکلات این طرح ها به منظور اتخاذ تدابیر برای تسریع در راه‌اندازی آنها و نیز مشخص شدن طرح‌های راکد و بلاتکلیف و برنامه‌ریزی برای فعال کردن آنها از طریق رفع مشکلات یا معرفی به سرمایه‌گذاران جدید و تأمین مالی از اهداف مهم کارگروه‌های پایش است که در سطح شرکت‌های استانی شهرک‌های صنعتی سراسر کشور به فعالیت می‌پردازد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha