بیش از ۱۷۰ هزار تُن سیب در مهاباد برداشت شد

مهاباد- ایرنا- مسوول واحد باغبانی جهاد کشاورزی مهاباد با اشاره به پایان فصل برداشت سیب گفت: امسال باغداران این شهرستان بیش از ۱۷۰ هزار تُن سیب سردخانه‌ای و صنعتی را برداشت و روانه سردخانه یا بازار مصرف کردند.

ناصر تردست روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این شهرستان هشت هزار هکتار باغ سیب وجود دارد که هفت هزار هکتار آن بارور است و باغداران امسال به طور میانگین، ۲۰ تا ۲۵ تن در هر هکتار سیب برداشت ‌کردند.

وی افزود: امسال در حدود ۱۵۰ هزار تُن سیب در سردخانه‌های این شهرستان به منظور صادرات و مصرف ذخیره شده و ۲۰ هزار تُن سیب زیردرختی (صنعتی) نیز تحویل مراکز خرید داده شده است.

بیش از ۱۸۰ هزار تُن سیب در مهاباد برداشت شد

مسوول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد ادامه داد: این شهرستان از لحاظ سطح باغات در جایگاه سوم در آذربایجان‌غربی و بعد از شهرستان‌های ارومیه و سلماس قرار دارد و به طور میانگین سالانه بیش از ۳۰۰ هکتار باغ جدید در این شهرستان جایگزین باغ‌های پیر و فرسوده می‌شود.

وی اضافه کرد: سیب تولیدی در این شهرستان که بیشتر در ۲ نوع "رد" و "گلدن" و سایر ارقام خارجی است به علت کیفیت مطلوب، قابلیت انبارداری و حمل و نقل به خارج از کشور را دارد.

وی با اشاره به فعالیت ۲۳ واحد سردخانه‌ای برای نگهداری سیب تولید شده در این شهرستان افزود: این واحدهای سردخانه‌ای در مجموع بیش از ۱۵۰ هزار تن ظرفیت نگهداری انواع میوه را دارد و سیب ذخیره شده در آنها با توجه به نیاز بازار تا پایان سال به تدریج خارج می‌شود.

تردست گفت: ۲۰ درصد محصولات باغی این شهرستان به صورت تازه‌خوری به مصرف رسیده و ۸۰ درصد آن نیز به سایر کشورها صادر و یا به دیگر استان‌ها فرستاده می‌شود.

وی اضافه کرد: این شهرستان با داشتن بیش از ۱۰ هزار هکتار باغ از ظرفیت و توانمندی خوبی برای احداث کارخانه‌های سورتینگ و بسته‌بندی محصول‌های باغی و سایر صنایع تبدیلی برخوردار است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد زراعی و باغی است.

باغداران آذربایجان‌غربی سالانه با برداشت بیش از یک میلیون تن سیب، رتبه نخست تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص داده‌اند، از مجموع ۱۰۲ هزار هکتار مساحت باغ‌های بارور آذربایجان‌غربی حدود ۶۰ هزار هکتار به سیب اختصاص یافته‌ و حدود یک سوم سیب کشور در این استان تولید می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha