استاد دانشگاه آنکارا: گسترش جنگ غزه چالشی برای پروژه‌های بین‌المللی است

تهران- ایرنا- استاد دانشگاه آنکارا با اشاره به جنگ جاری در غزه، تاکید دارد که در صورت ادامه درگیری‌های خاورمیانه و گسترش آن ممکن است پروژه‌های اقتصادی در عرصه بین‌المللی با مشکل روبرو شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از آناتولی، کارشناسان تاکید دارند در صورتی که درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطین به مناطق دیگر گسترش پیدا کند، ممکن است تهدید قابل توجهی برای ثبات پروژه کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا (IMEC) ایجاد شود.

دکتر نظم‌ الاسلام استاد علوم سیاسی دانشگاه ییلدیریم بیازیت آنکارا چشم انداز این کریدور اقتصادی را مبهم ارزیابی می‌کند و می‌گوید: جنگ کنونی با منافع عربستان و امارات در این پروژه گره خورده است.

وی می افزاید: توجه به این موضوع مهم ضروری است که اگر درگیری‌ها به مناطق دیگر مانند لبنان، سوریه یا ایران گسترش یابد، ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم کشورهای دخیل در این پروژه را تحت تاثیر قرار دهد.

الاسلام گفت: اولین نتیجه‌ای که می‌شود از این چالش‌ها گرفت این است که احتمالا به خاطر چالش‌های امنیتی و سیاسی در آینده مخالفت‌هایی با این پروژه صورت خواهد گرفت.

اولین بار پروژه کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا در اجلاس ماه سپتامبر سران کشورهای گروه ۲۰ در دهلی نو مطرح شد که هند پیشنهاد دهنده آن بود و این طرح با حمایت کشورهای غربی روبرو شد.

هدف اصلی این پروژه اتصال هند به اروپا با مسیری است که از طریق امارات، عربستان سعودی، اردن، سرزمین‌های اشغالی و یونان می‌گذرد.

یادداشت تفاهمی در این اجلاس بین هند، ایالات متحده، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا برای ایجاد این کریدور امضا شد که به افزایش تجارت، تامین منابع انرژی و توسعه اتصال دیجیتال کمک می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha