۱۶ آبان ۱۴۰۲، ۸:۳۹
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85282214
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ورزش استراگوس؛ اوج هیجان در دامان طبیعت+فیلم

۱۶ آبان ۱۴۰۲، ۸:۳۹
کد خبر: 85282214
ورزش استراگوس؛ اوج هیجان در دامان طبیعت+فیلم

همدان- ایرنا- استراگوس با وجود اینکه جزو ورزش‌های نوین و کمتر شناخته شده به شمار می‌رود اما این روزها با استقبال چشمگیری مواجه است به طوری که نخستین دوره این رقابت‌ها در سطح غرب کشور به میزبانی شهر همدان و با حضور علاقه مندان زیادی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استراگوس به معنی هنر ورزشی عبور از موانع در سال ۹۰ در ایران پایه گذاری شد و سال ۹۷ به تایید وزارت ورزش و جوانان درآمد و از سال ۹۸ در راستای بسط و توسعه آن در سطح کشور، جزو رشته‌های زیرمجموعه فدراسیون ورزش‌های همگانی قرار گرفت.

استراگوس ورزشی مفرح است که با قابلیت‌های مختلف آمادگی جسمانی در رده‌های مختلف سنی در محیط‌های طبیعت که میزان قدرت، استقامت و سرعت ورزشکار را به منصه ظهور قرار می‌دهد.

بانی این رشته نوین مقداد کامرانی از قهرمانان و ملی پوشان سابق ورزش‌های رزمی کشور است که توانست تاییدیه‌های وزارت ورزش برای فعالیت را اخذ کند و حالا زیر نظر انجمن ورزش‌های طبیعی فدراسیون ورزش‌های همگانی فعالیت خود آغاز کرده است.

استراگوس در ۱۰ سطح با آموزش‌های فنی و تخصصی، نظیر کمپ اضطراری و جان پناه، جنگل پیمایی، کوه پیمایی، شنا، کمک‌های اولیه، راپل، زندگی در شرایط سخت، اطفای حریق در طبیعت و عبور از موانع مختلف طراحی شده است.

استراگوس در ۱۰ سطح با آموزش‌های فنی و تخصصی، نظیر کمپ اضطراری و جان پناه، جنگل پیمایی، کوه پیمایی، شنا، کمک‌های اولیه، راپل، زندگی در شرایط سخت، اطفا حریق در طبیعت و عبور از موانع مختلف طراحی شده است.

در واقع این ورزش زمینه‌ای را فراهم کرده تا ورزشکاران ورزیده همانند یک تیم امدادی به هنگام بروز حوادث نظیر غرق شدگی، سقوط از ارتفاع، آتش سوزی، مقابله با حیوانات وحشی، تصادفات جاده‌ای، مار گزیدگی، سیل، طوفان، آسیب دیدگی‌ها، فشارهای روانی و سایر اتفاق‌های غیرقابل پیش بینی، حافظ جان مردم باشند.

در روش تیمی برخلاف انفرادی، امتیازی در کار نبوده و افراد با پرهیز از ارتکاب خطاهایی که از قبل تعریف شده بر رکورد زمان تیمی خود می‌افزایند.

استراگوس، ورزش امدادگر
رییس کمیته استراگوس همدان با تشریح فعالیت این رشته ورزشی گفت: مسابقات ورزش استراگوس در ۲ سطح آماتور در سالن‌های ورزشی و حرفه‌ای در طبیعت بکر با ویژگی‌های خاص که مشتمل بر انواع مختلف موانع سالنی و طبیعت انجام می‌شود.

حدیثه رنجبر افزود: این رشته ورزشی در افزایش قابلیت‌های جسمانی، چابکی، انعطاف، تمرکز، تعادل هماهنگی عصب و عضله، استقامت، سرعت و همچنین ویژگی‌های روحی روانی با هدف یاری رساندن و کمک به یکدیگر در شرایط خاص و بحرانی بسیار موثر است.

این رشته ورزشی در افزایش قابلیت‌های جسمانی، چابکی، انعطاف، تمرکز، تعادل هماهنگی عصب و عضله، استقامت، سرعت و همچنین ویژگی‌های روحی روانی با هدف یاری رساندن و کمک به یکدیگر در شرایط خاص و بحرانی بسیار موثر است.

به گفته وی، این ورزش به اعتقاد کارشناسان فراتر از یک ورزش بوده و می‌تواند دریچه‌ای برای بشر دوستی با رویکرد امدادگر ورزشی باشد.

رییس کمیته استراگوس همدان با اشاره به برنامه‌های اجرایی در این استان گفت: اولویت ما آموزش است تا بتوانیم مخاطبان این ورزش را افزایش دهیم.

رنجبر بیان کرد: هم اکنون این ورزش مخاطبانی را در همدان دارد و فعالیت غیر رسمی انجام می‌دهند اما درصدد هستیم تا ضمن ساماندهی ورزشکاران، در حوزه آموزش و فراگیر شدن این رشته برنامه ریزی کنیم.

وی گفت: استراگوس به لحاظ هیجان و ماجراجویی که دارد، به طور قطع با پیشرفت مطلوب در همدان همراه خواهد بود.

رنجبر افزود: برگزاری دوره‌های توجیهی و دانش افزایی نیز مورد توجه کمیته استراگوس است ضمن اینکه با همکاری هیات ورزش‌های همگانی، هلال احمر، دانشگاه بوعلی سینا، شهرداری و همچنین جایگاه سوخت آزادی به عنوان اسپانسر بخش خصوصی نخستین دوره انفرادی این رشته را در بخش آقایان برگزار کنیم.

ورزش استراگوس؛ اوج هیجان در دامان طبیعت+فیلم

برگزاری نخستین دوره استراکوس در همدان

نخستین دوره مسابقات استراکوس غرب کشور در بخش انفرادی به میزبانی دانشگاه بوعلی سینای شهر همدان برگزار شد و ۵۵ ورزشکار در رده‌های سنی مختلف در این رویداد هیجانی شرکت کردند.

در این پیکارها سعید شاوئی توانست بالاتر از سایر حریفان عنوان قهرمانی را کسب کند، علیرضا مالمیر نیز بر سکوی دوم ایستاد و حمیدرضا شاوئی جایگاه سوم را به دست آورد.

همچنین امیر حسین ذوقی رتبه چهارم را به دست آورد و مسعود مهرابی مقام پنجم را کسب کرد تا از سوی کمیته استراگوس استان همدان و حامی مالی بخش خصوصی جوایز نقدی به این ورزشکاران تعلق بگیرد.

رئیس هیات ورزش‌های همگانی استان همدان نیز در این باره گفت: این هیات همواره در تلاش برای حمایت از رشته‌های زیرمجموعه به خصوص نوپا است و اکنون زمینه موفقیت این ورزش پرهیجان را در همدان مهیا ساخته‌ایم.

هادی سبزواری افزود: استراگوس جزو رشته‌های رسمی و شناخته شده از سوی وزارت ورزش و فدراسیون همگانی به شمار می‌رود و تابع قوانین هستیم.

وی بیان کرد: همدان باتوجه به موقعیت اقلیمی زمینه پیشرفت استراگوس را دارد و کمیته استراگوس در تلاش برای توسعه این رشته ورزشی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha