۷۰ درصد مسائل فنی راه‌آهن رشت- آستارا از سوی روسیه نهایی شده است

تهران- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۷۰ درصد مسائل فنی راه‌آهن رشت- آستارا از جمله تعداد پل‌ها در طول مسیر، مسائل مربوط به بارگذاری و غیره میان ایران و روسیه نهایی شده و برای ۳۰ درصد باقی مانده نیز برنامه زمان بندی از سوی این کشور ارائه شده است.

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، «خیراله خادمی» درباره روند پیشرفت مراحل مربوط به طراحی و ساخت راه‌آهن رشت- آستارا افزود: توافق‌نامه‌ای با روسیه امضا شده تا این کشور برای احداث و تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا وام دولتی در اختیار ما قرار دهد.

وی خاطرنشان‌کرد: این توافق‌نامه شامل شرایط عمومی و خصوصی موافقت‌نامه، الزامات کارفرما و ساختار همکاری در حوزه هزینه‌ها، برنامه زمان بندی اجرا و غیره است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور، همچنین از امضای نقشه‌های اجرایی راه آهن رشت- آستارا خبر داد و گفت:‌ پس از نشست‌های فنی و تخصصی فراوان توسط کارشناسان دو کشور، نقشه راه به همراه اصلاحات ویژه برای افزایش سرعت و ظرفیت مسیر تهیه و توافقات انجام شده به امضای طرفین رسید.

وی تاکید کرد: برنامه‌هایی پیش بینی شده که در صورت تاخیر روس‌ها، هزینه‌های این خط ریلی از طریق منابع داخلی تامین شود و تکمیل آن وابسته به مشارکت روس‌ها نباشد.

خادمی بیان‌داشت: دولت روسیه یک شرکت برای اجرای پروژه معرفی معرفی کرده و ایران نیز برای نهایی کردن مباحث طراحی و فنی و همچنین برآورد قیمت‌ها و به توافق رسیدن دو کشور درباره آن‌ها، ۶ ماه به روسیه فرصت داده است.

وی یادآور شد: از این فرصت ۶ ماهه، ۲.۵ ماه باقی مانده و در این مدت مطالعات منطقه‌ای و بازدیدهای محلی برای ارائه طرح نهایی و قیمت نیز انجام می‌شود تا در صورت تایید ایران، عملیات اجرایی آغاز شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین نقشه راه به همراه اصلاحات ویژه برای افزایش سرعت و ظرفیت مسیر تهیه و توافقات انجام شده به امضای طرفین رسیده است.

وی ادامه‌داد: تاکنون دو کشور درباره مسائلی مثل نقاط اجباری، تعداد پل‌های مسیر ریلی، شرایط و طول ایستگاه و محوطه آن‌ها و همچنین شرایط بارگذاری به نتیجه رسیده اند و ۷۰ درصد مسائل فنی این پروژه حل شده است.

خادمی اظهار داشت: در جلسه اخیر برنامه زمان‌بندی برای ۳۰ درصد باقی مانده و کارهای اولیه و امور فنی از سوی روسیه تهیه و تحویل شده است تا در مدت ۶ ماه تعیین شده تعهدات خود را اجرا کنند.

وی تاکید کرد: به‌منظور بررسی زوایای مختلف این همکاری در حوزه هزینه‌های اجرایی در محل اجرای این پروژه، می‌توان از تخصص و توان شرکت‌های ایرانی برای اتمام هرچه سریعتر این بخش نیز استفاده کرد.

به گزارش ایرنا، ابرپروژه ریلی رشت- آستارا که قرار است در مدت سه سال ساخته شود، در سال نخست بهره برداری یک میلیون مسافر و حدود ۱۰ میلیون تن بار را جابه‌جا خواهد کرد و بر این اساس می‌تواند سالیانه تا ۲۰ میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.

قرار است راه‌آهن رشت- آستارا در سال نخست ساخت، پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد که این رقم در سال دوم به ۵۰ درصد می‌رسد و در سال سوم و پایانی ۲۵ درصد نهایی کار پیش خواهد رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha