باید و نبایدهای تأمین سوخت زمستانه در فارس: از پیشنهاد تشکیل کارگروه تا فرهنگ‌سازی مصرف

شیراز-ایرنا- همزمان با شروع فصل سرما، تأمین سوخت به یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های مهم صنایع تبدیل شده که برای حل این مشکل امروز دوشنبه ۱۵ آبان ماه نشستی به میزبانی شرکت گاز و با حضور مدیران صنایع استان فارس برگزار شد؛ نشستی که در آن بر ضرورت فرهنگ‌سازی در مصرف تأکید و پیشنهادی مبنی بر تشکیل کارگروه تخصصی برای حل مشکل صنایع در بخش انرژی داده شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، افزایش ظرفیت گازرسانی و گسترش جمعیت طی سال‌های گذشته، موجبات رُشد چند برابری مصرف انرژی به ویژه در بخش خانگی را فراهم کرد؛ در طول این سال‌ها همچنین توسعه نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی نیز منشأ ورود صنایع جدید در عرصه انرژی شد که این اتفاق هم در نهایت افزایش مصرف انرژی و نیاز صنایع به تأمین این ماده حیاتی برای تولید را به دنبال داشت.

لذا مسوولان در طول این مدت تمام تلاش خود را برای حل این مشکل به کار گرفتند و یکی از این راهکارها، تأمین سوخت‌های جایگزین به ویژه مازوت برای عدم توقف تولید در واحدهای صنعتی بود.

در حقیقت سوخت دوم یا همان مازوت در سال‌های اخیر به عنوان سوخت اصلی نیروگاه‌ها به ویژه کارخانجات سیمان در استان فارس به شمار می‌رود که گاهی تأمین این سوخت به دلیل افزایش برودت هوا در برخی از روزهای سرد سال با مشکل مواجه می‌شود.

و حالا همزمان با شروع فصل سرما، تأمین سوخت به یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های مهم صنایع تبدیل شده است که برای حل این مشکل امروز دوشنبه ۱۵ آبان ماه نشستی به منظور هماهنگی مدیرت مصرف و تأمین سوخت زمستانه واحدهای صنعتی و تولیدی به میزبانی شرکت گاز با حضور مدیران صنایع استان تشکیل شد.

ضرورت تشکیل کارگروه و کمیته‌های تخصصی برای تأمین انرژی

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در این نشست که تحت عنوان «تأمین و توزیع سوخت زمستانه فارس» برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر عصر، عصر اطلاعات است و حتی گفته می‌شود که جنگ، جنگ اطلاعات است؛ بدون شک سردمداران کشورها این اطلاعات را برای ماندگاری و بقا می‌خواهند، در حال حاضر کشورهای بسیاری چه به حق و چه به ناحق در تلاش هستند تا این اطلاعات را برای بقای خود به دست آورند.

سید مهدی خادمی ادامه داد: بقا نیاز به انرژی دارد و قطعا اتفاقات ناخوشایند و جنایاتی که در شرایط کنونی در منطقه و دنیا در حال رخ دادن است برای دسترسی به انرژی است و منطقه خاورمیانه و کشور ایران همیشه به همین دلیل مورد طمع استکبار جهانی بوده است.

خادمی اضافه کرد: بحث طمع دشمنان به ظرفیت‌های کشور ایران و نظام جمهوری اسلامی روز به روز پررنگ‌تر می‌شود و می‌طلبد که در این جنگ اقتصادی در کنار هم قرار بگیریم و تلاش کنیم تا به پیروزی دست یابیم؛ در واقع باید تلاش کنیم تا شرایطی فراهم شود که شرمنده بخش خصوصی نباشیم.

وی یادآور شد: دستگاه‌های متولی تأمین سوخت در سال‌های گذشته تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا تمام محدودیت‌هایی که همه استان‌ها با آنها مواجه هستند را در استان فارس به حداقل برسانند.

خادمی عنوان کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری در استان فارس هیچ مشکلی برای جذب سرمایه‌گذار و تأمین مالی وجود ندارد؛ لذا با تأمین انرژی و توسعه زیرساخت‌ها می‌توان گام‌های بلندی در مسیر جذب سرمایه‌گذار برداشت.

معاون استاندار فارس با اعتقاد به اینکه سرمایه‌گذاری و تولید نیاز به انرژی دارد،گفت: با توجه به اهمیت تأمین انرژی برای رونق تولید، نیاز ویژه به تشکیل کارگروه و کمیته‌های تخصصی احساس می‌شود؛ اگر چه ارگان‌های مربوطه در استان فارس برنامه‌ها و چشم‌اندازهایی برای آینده دارند اما باید با جدیت بیشتری در این زمینه ورود کنند.

وی بیان کرد: ما باید مدافع بخش خصوصی استان باشیم و نیاز است در اولین فرصت کارگروهی متشکل از حوزه زیرساخت استان از جمله برق، آب، گاز و حوزه صنعت و معدن به صورت جهادی و چابک آماده خدمت‌رسانی به بخش صنایع شوند، در حال حاضر فرصت چانه زنی وجود دارد و ما این آمادگی را داریم که با بهره‌گیری از پیشنهادات مدیران صنایع و به کمک سازمان صنعت و معدن کارگروهی ۲ تا سه نفره تشکیل دهیم تا اعضای این کارگروه با سفر به پایتخت نسبت به حل مشکلات فعلی صنایع در حوزه انرژی اقدام و سهم بیشتری را برای استان فارس مطالبه کنند.

خادمی با اشاره به شعار سال «مهار تورم و رشد تولید» گفت: با توجه به اینکه استاندار فارس دوشنبه هر هفته پیگیری‌های بسیاری برای رسیدگی به مشکلات استان در سطح ملی انجام می‌دهند، لذا به ایشان پیشنهاد خواهیم داد که دوشنبه هفته آینده را به پیگیری موضوع تأمین انرژی صنایع بزرگ استان در فصل سرد اختصاص دهند؛ باید از این فرصت استفاده کنیم تا بتوانیم شاهد زمستان گرمی هم در حوزه تأمین مصارف خانگی و هم در حوزه صنایع باشیم.

وی یادآور شد: استان فارس در بحث تأمین و توزیع انرژی تابع سیاست‌های کلان است؛ به عنوان مثال برخی سیاست‌ها توسط شورای امنیت ملی ابلاغ می‌شود و متولیان امر در استان فارس تنها به عنوان مجری این سیاست‌ها هستند؛ البته مسئولان استانی موظف هستند در کنار اجرای سیاست‌گذاری‌های کلان بحث حمایت و پشتیبانی از صنایع را نیز در دستورکار خود قرار دهند.

معاون استاندار فارس عنوان کرد: اگر از یک طرف بحث قیمت سوخت و حاملان انرژی مطرح می‌شود، از طرف دیگر هم بحث تاب‌آوری بازار، قیمت تمام شده اجناس و تورمی که در جامعه ایجاد می‌شود مدنظر قرار می‌گیرد؛ هر زمان در مجموعه معاونت اقتصادی بحث افزایش قیمت حاملان انرژی مطرح شده به عنوان نماینده مردم چه از بخش خصوصی و چه از بخش دولتی سعی شده حد وسط در نظر گرفته شود.

خادمی عنوان کرد: تلاش کردیم که نگاه ما نگاه استانی باشد و تا آنجا که برایمان مقدور است از بخش خصوصی حمایت کنیم.

وی اضافه کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی و هماهنگی‌هایی که انجام می‌شود بتوانیم امسال نیز مانند سال گذشته با کمترین خاموشی و محدودیت چرخ صنعت استان را به چرخش درآوریم.

معاون استاندار فارس درخواست کرد: سیستم‌های دولتی از جمله صنعت، معدن و تجارت و حوزه گردشگری و کشاورزی که به صورت مستقیم با بخش صنعت و بخش خصوصی ارتباط دارند مسایل و مشکلات را به مجموعه بالادستی منعکس کنند؛ ما این آمادگی را داریم که با شنیدن دغدغه‌ها و پیشنهادات به حل این مشکلات کمک کنیم.

خادمی عنوان کرد: فضای استان فضای تعاملی است و با توجه به اینکه به فصل سرد نزدیک شده‌ایم نیاز است با ایجاد تعامل بیشتر در مسیر برطرف شدن معضلات در بخش انرژی گام برداریم.

وی ادامه داد: بدون شک بخش خصوصی کماکان گلایه و محدویت‌هایی خود را دارد؛ لذا فعالان این بخش می‌توانند پیشنهادات و نقطه نظرات خود را از طریق دستگاه‌های تخصصی و معاونت‌های مربوطه استانداری به مسئولان منتقل کنند.

معاون استاندار فارس افزود: در حال حاضر نگاه‌های خصمانه به جمهوری اسلامی وجود دارد و اکثر کشورها به دنبال منافع خود هستند؛ لذا در چنین شرایطی باید نهایت تعامل و همکاری بین بخش دولتی و خصوصی برقرار شود تا بتوانیم از این بحرانی که در منطقه به وجود آمده گذر کنیم، بدون تردید اگر این اتحاد و وفاق نباشد در بحث سرمایه‌گذاری‌های اجتماعی دچار چالش می‌شویم.

وی اضافه کرد: حل مشکلات مربوط به بحران کارگری نیز به عملکرد مدیریتی دستگاه‌ها برمی‌گردد؛ مدیران کارخانه‌ها باید نگاه کشوری، صبانتی و ملی داشته باشند و با توجه به تاثیراتی که می‌توانند بر مجموعه خود بگذارند باید این مسائل را مدیریت کنند؛ توقع ما این است که مدیران بخش خصوصی همان‌گونه که سعی می‌کنند با استفاده از حداقل امکانات حداکثر بهره‌وری را در مجموعه خود داشته باشند در شرایط کنونی هم از این رویکرد خود بهره ببرند و برای تأمین انرژی مسیرهای جایگزین استفاده کنند.

خادمی بر برگزاری مستمر این جلسات تأکید کرد و گفت: با صنایعی که امکان ذخیره‌سازی و ساخت مخازن را دارند نیز در هفته‌های آتی جلساتی را برگزار خواهیم کرد.

مدیریت بحران انرژی با بهره‌گیری از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی و فعال شدن اداره بحران شرکت گاز

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری فارس نیز در این نشست گفت: فلسفه برگزاری این جلسه پیشگیری از بحران است؛ مراحل بحران پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازسازی و پاسخ به بحران‌هاست و این جلسه با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌هایی که دستگاه‌های مختلف برای آمادگی استان در مواقع بحران در اختیار دارند تشکیل شده است.

فرهاد سعدی ادامه داد: قانون بحران در سال ۱۳۹۸ با ۲۶ ماده و ۳۲ تبصره مصوب و بر اساس این قانون وظایفی بر عهده همه دستگاه‌های اجرایی گذاشته شده؛ بحث ذخیره‌سازی در مواقع بحرانی نیز در قانون مدیریت بحران آمده است و دستگاه‌های دولتی و خصوصی بر اساس چارت مشخص شده بایستی ساختار اداره بحران را در دستگاه خود ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: برای مدیریت انرژی باید از هم‌اکنون ظرفیت دستگاه‌های اجرایی و اداره بحران شرکت گاز فعال شود و موضوعات در این بخش با کمک بخش خصوصی و صنایع دنبال شود تا در فصل زمستان شاهد قطعی نباشیم؛ مجموعه مدیریت بحران استانداری هم در کنار دستگاه‌های متولی است.

سعدی عنوان کرد: اگر در سطح شهرستان‌ها هم مدیران کارخانه‌ها با مشکلاتی مواجه شوند می‌تواند این مشکلات را از طریق فرماندار شهرستان به عنوان رییس ستاد بحران برطرف کنند؛ ما در ستاد بحران استان که با ریاست استاندار برگزار می‌شود حتما این موضوع را مطرح و به جد دنبال می‌کنیم تا تصمیمات لازم اتخاذ شود.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری گفت: امیدواریم بتوانیم از زمستانی که پیش رو داریم به خوبی گذر کنیم و با مشکلی در زمینه تأمین انرژی مواجه نشویم و شاهد تجمع‌های کارگری نباشیم؛ مدیران صنایع نیز این موضوع را بر اساس ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران به خوبی دنبال کنند؛ البته بر اساس ماده ۲۱, ۲۲ و ۲۳قانون مدیریت بحران، با دستگاه‌هایی که کوتاهی کنند برخورد قانونی خواهد شد.

از وضعیت مصارف گاز در استان تا تدابیر برای تأمین انرژی صنایع

مدیرعامل شرکت گاز فارس هم گفت: هدف از برگزاری این جلسه اطلاع‌رسانی و تبیین و تشریح شرایط فعلی کشور در حوزه گازرسانی است که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های انجام شده بتوانیم با مدیریت بهتری نسبت به سال گذشته از بحران تأمین انرژی در فصل سرد گذر کنیم.

علی‌اکبر میدان‌شاهی ادامه داد: در شرایط حساس کنونی جامعه به ویژه جنگی که در منطقه خاورمیانه رخ داده، استکبار جهانی به دنبال ضربه زدن به مملکت و ناکارآمدی دولت است،در چنین شرایطی دغدغه تأمین انرژی امسال نسبت به سال‌های گذشته حساس‌تر است؛ لذا باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم که بدون ایجاد هیچ تنشی خدمات رسانی به مشترکین انجام شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر گاز ۷۵ درصد سبد انرژی را در کشور و استان،تأمین می‌کند؛ در واقع گاز صرفا یک کالای انرژی نیست بلکه به دلیل موقعیتی که کشور ایران در جغرافیای سیاسی دارد، یک کالای استراتژیک و محوری محسوب می‌شود.

میدان شاهی در خصوص دلیل عدم ناترازی انرژی گفت: چندین سال است که با ناترازی گاز روبه رو هستیم اما به اعتقاد بنده مشکل انرژی در کشور عدم توازن نیست بلکه این مشکل به دلیل افزایش مصرف ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت گاز فارس یادآور شد: یک متغیر که در حوزه گاز وجود دارد و آن طور که باید قابل مدیریت نیست به درجه حرارت محیط و کشور بستگی دارد؛ متغیری که ثابت نیست و در هر سال ممکن است متفاوت باشد؛ به عنوان مثال در زمستان مصرف خانگی گاز گاهی تا هشت برابر افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود چهار روز و در سال ۱۴۰۱، ۲۹ روز با افزایش بالای میزان گاز روبه رو شدیم که سردی هوا و مدیریت در آن تأثیر داشت.

میدان شاهی با بیان اینکه باید تدابیر اساسی‌ برای کاهش مصرف بالای انرژی در کشور به ویژه در بخش خانگی و بهره‌گیری از این ظرفیت در بخش تولید و صادرات اتخاذ شود، گفت: فرهنگسازی در مصرف انرژی از اهمیت بسیاری برخوردار است که باید به عنوان یک دغدغه مهم از سوی رسانه‌ها دنبال شود.

مدیرعامل شرکت گاز فارس در خصوص وضعیت مصارف گاز در استان گفت: با عبور چندین خط انتقال و شبکه‌های توزیع، مشکلی برای توزیع گاز در فارس وجود ندارد اما در عین حال محدودیت‌هایی در اقصی نقاط کشور وجود دارد که باید برای خدمت‌رسانی به مشترکان از دستورالعمل‌ها تبیعیت کنیم.

میدان‌شاهی با بیان اینکه استان فارس از هشت هزار و ۱۱۰ واحد صنعتی بهره می‌برد افزود: از این میزان هفت هزار و ۲۶۰ واحد گازدار شده‌اند و ۶۷۳ واحد در دست اجرا و ۱۷۷ واحد در دست اقدام است؛ این در حالیست که از مجموع صنایع گازدار استان فارس، حدود ۶ هزار و ۸۵۰ واحد از آنها مصرف کننده و ۴۱۰ واحد غیرمصرف کننده هستند.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز فارس، ۵۶ شهرک و نواحی صنعتی در استان فعال هستند که ۴۴ مورد آن گازدار شده، ١١ مورد در دست اجراست و گازرسانی به یک واحد هم در دست اقدام قرار دارد.

وی یادآور شد: نیمی از مصارف گاز فارس در حدود ۴۶ درصد مربوط به نیروگاه‌هاست و پس از آن بخش خانگی با ١٩ درصد، پتروشیمی با ١١ درصد، فولاد ذوب آهن با پنج درصد، سیمان با چهار درصد، CNG با چهار درصد بیشترین مصرف را دارند.

میدان‌شاهی افزود: طی پنج سال گذشته تاکنون مصرف گاز نیروگاهها ٢٢ درصد و بخش خانگی ۴۱ درصد افزایش داشته است؛ همچنین ۶ درصد سهم انرژی کشور با مصرف سالانه ١٥ میلیارد متر مکعب گاز، مربوط به این استان است.

مدیرعامل شرکت گاز فارس با بیان اینکه مصرف گاز در فصل سرد و فصل گرم نیز متفاوت است، گفت: مصرف در بخش خانگی در فصل سرد تا حدود هشت برابر افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه‌ قوانین بسیاری داریم که باید برای مصرف بهینه کار شود اما بسیاری از این قوانین اجرایی نشده است، در خصوص نحوه مدیریت مصرف گاز در فارس در فصل زمستان گفت:براساس سند چشم انداز بیست ساله، سیاست فرهنگ‌سازی در زمینه بهینه‌سازی مصرف گاز طبیعی، سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف گاز در بخش ساختمان(خانگی تجاری اداری)، سیاست‌های مدیریت تقاضای انرژی در بخش صنعت، سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف گاز در نیروگاه‌های حرارتی و توسعه نیروگاه‌های اتمی، تجدیدپذیر و زغال سنگ سوز، سیاست‌های مرتبط با حمایت از توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های خدمات انرژی به کمک صنعت و سیاست‌های مدیریت تقاضای انرژی در بخش صنعت از مهمترین سیاست‌های کلی نظام در این بخش به شمار می‌روند.

میدان شاهی اضافه کرد: همان گونه که گفتم مصرف بهینه گاز در بخش‌های همگانی و بالادستی باید نهادینه و توسط رسانه‌ها فرهنگسازی شود.

وی به سیاست‌های مدیریت تقاضای انرژی در بخش صنعت هم اشاره کرد و افزود: ایجاد واحد مدیریت انرژی در مصرف کنندگان صنعتی، به روزرسانی و اجرایی کردن ساز و کارهای تشویقی و تنبیهی، اقدام لازم به منظور اعلام جرائم صنایع و تولید محصولات صنایع دارای رده استاندارد و برچسب انرژی طبق استاندارد ملی از جمله سیاست‌های پیش‌بینی شده در بحث مدیریت تقاضای انرژی در بخش صنعت به شمار می‌روند.

مدیرعامل شرکت گاز فارس به میزان ذخایر سوخت مایع مخازن کارخانجات سیمان استان تا یکم آبانماه سال جاری اشاره کرد و گفت: همه کارخانه‌های سیمان به جز سپهر قیر از مازوت استفاده می‌کنند.

وی همچنین ادامه داد: در حال حاضر در معرض مسائل سایبری در بحث پدافندی قرار داریم که در این راستا تعمیرات و اصلاحیه‌ها انجام شده است‌

مدیرعامل شرکت گاز فارس در رابطه با اولویت‌بندی محدودیت گاز توسط دیسپچینگ ملی گفت: غذایی و دارویی، صنایع شیشه، پوشاک، اتومبیل، بهداشتی ولوازم خانگی در اولویت نخست، همه مراکز تجاری، بسته بندی عایق، مصالح و لوازم ساختمانی، ذوب فلزات، ظروف و حرارتی و برودتی در اولویت دوم و نیروگاهها، کارخانجات سیمان، پتروشیمی، صنایع سرامیک، آجر، قند، شکر، پالایشگاهها و سایر مصرف‌کنندگان در اولویت سوم این محدویت‌ها قرار دارند.

میدان شاهی به بیان پیشنهاداتی در رابطه با مدیریت مصرف گاز پرداخت و گفت: به اعتقاد من تحقق این مهم نیازمند چانه زنی، انجام تعمیرات دوره‌ای در بازه فصل سرما، ذخیره سازی مناسب سوخت دوم، لزوم صرفه‌جویی در مصارف ادارات و ارگان‌ها با استفاده از ظرفیت بسیج، تجهیز وسائل و امکانات برای استفاده از سوخت جایگزین در مرکز عمومی و حساس و همچنین گلخانه و نانوایی‌ها
و فرهنگسازی و استفاده از پویش مصرف بهینه انرژی با استفاده از ظرفیت سایر ارگان‌ها است.

مدیرعامل شرکت گاز فارس در پایان نوید ارزان‌تر شدن تعرفه‌ها از ۱۲ شهریورماه را به مدیران صنایع داد و گفت: صنایع حساس از هم اکنون پیش بینی سوخت دوم داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha