۱۶ آبان ۱۴۰۲، ۹:۴۸
کد خبرنگار: 3060
کد خبر: 85282652
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فیلم| آذربایجان‌شرقی، استان برتر در تجمیع اراضی کشاورزی

تبریز- ایرنا- از سال ۱۳۹۵ که یکپارچه سازی اراضی کشاورزی آغاز شده است حدود یک هزار و ۱۲۵ هکتار از این اراضی در استان تجمیع و ۹۲.۵ هکتار نیز یکپارچه شده است که در این زمینه آذربایجان شرقی از استان های برتر کشور است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: یکپارچه سازی اراضی کشاورزی موجب کاهش مصرف آب، افزایش بهره وری خاک و کاهش هزینه تولید می شود.

جلال رحیم زاده یکی از اهداف یکپارچه سازی اراضی کشاورزی را افزایش میزان بهره وری آب دانست و گفت: با استفاده از تصاویر ماهواره ای و لیزری یکپارچه سازی اراضی تسریع می شود و با این روش مصرف آب نیز به حداقل خواهد رسید و از هدررفت آب نیز جلوگیری می شود.

وی کاهش هزینه های تولید را یکی دیگر از مزیت های یکپارچه سازی اراضی کشاورزی قلمداد کرد و گفت: استفاده از کارگر پس از تجمیع کاهش یافته و توسعه مکانیزاسیون نیز افزایش پیدا می کند و همچنین در مرحله کاشت با استفاده کارنده ها، در مرحله داشت با سمپاش های توربو و در مرحله برداشت با استفاده از کمباین می توان هزینه تولید را به حداقل رساند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص دیگر مزیت های یکپارچه سازی اراضی کشاورزی گفت: یکی دیگر از این مزیت ها افزایش بهره وری خاک است چون که می توانیم با استفاده از دستگاه های کشاورزی حفاظتی، حاصلخیزی خاک را افزایش دهیم، سفتی خاک را رفع کنیم و تردد ماشین آلات کشاورزی را به حداقل برسانیم.

رحیم زاده کوچک بودن اراضی و تغییر کاربری و تقسیم اراضی بین وراث را از موانع یکپارچه سازی اراضی کشاورزی دانست و اظهار کرد: نیاز است تا کشاورزان در این خصوص همکاری های لازم را انجام دهند و با توجه به مزیت هایی که در یکپارچه سازی وجود دارد، موانع آن را حذف کنند.

خرد شدن اراضی یکی از عوامل کاهش بهره وری در بخش کشاورزی است

داداش نصیری مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم خرد شدن اراضی را یکی از عوامل کاهش بهره وری در کشاورزی دانست و گفت: با توجه به این عامل، قانونگذار در ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۶ قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی، حد نصاب های فنی و اقتصادی را تصویب کرده است.

وی گفت: قانونگذار مقرر کرده است که هر زارع و بهره بردار بتواند اراضی کشاورزی اعم از باغ و زراعت را به حد نصاب های فنی و اقتصادی مقرر در قانون که در هر شهرستان متفاوت است، برساند.

وی افزود: با طرح در کمیسیون استانی مشوق هایی از قبیل تسهیل در نوسازی اراضی کشاوری مجهز به سیستم های نوین آبیاری از جمله تحت فشار، معرفی بهره بردار به بانک های عامل جهت دریافت وام های یارانه دار، صدور مجوز اتاق کارگری و خانه باغ بدون دریافت عوارض، معرفی بهره بردار برای دریافت نهاده از جمله نهال و بذر، طرح پرونده در کمیسیون رفع تداخلات با اولویت، معرفی برای حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی به وی تعلق می گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha