۱۵ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۳۵
کد خبر: 85282656
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استان یزد ۱۰۰ هزار بیمار دیابتی دارد

۱۵ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۳۵
کد خبر: 85282656
استان یزد ۱۰۰ هزار بیمار دیابتی دارد

یزد- ایرنا - مدیر مرکز تحقیقاتی، درمانی دیابت یزد گفت: آخرین پیمایش انجام شده نشان می دهد ۱۷ درصد افراد بالای ۳۰ سال این استان دیابت دارند و ۱۰۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند.

به گزارش ایرنا "روح الله عرب" روز دوشنبه به مناسبت هفته ملی دیابت (۲۰ تا ۲۸ آبان ماه) در جمع خبرنگاران افزود: از این تعداد حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر از ابتلای خود به دیابت بی اطلاع هستند و مجموعا ۵۷ هزار نفر از دیابتی‌های استان در مرکز تحقیقات دیابت دارای پرونده هستند.

وی اظهار کرد: حدود ۲۵ هزار نفر از این تعداد پرونده آنها فعال است و به صورت مرتب بیماری خود را رصد می کنند.

وی با بیان اینکه دیابت یک بیماری خطرناک است خاطرنشان کرد: افرادی که دارای عوامل خطری مانند اضافه وزن و چاقی، استعمال دخانیات، وجود بیمار دیابتی در خانواده یا دارای علائم بالینی مانند پر ادراری هستند، باید به مراکز بهداشتی جهت اطلاع از بیماری خود مراجعه کنند هرچند اعتقاد داریم که نباید منتظر چنین علائمی بود بلکه باید به لحاظ خودمراقبتی هراز چندگاهی با مراجعه به مراکز بهداشتی نسبت به خطرسنجی بیماریهای مختلف اقدام شود.

مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت استان یزد برگزاری جشنواره غذای سالم، بازدید انجمن‌های مختلف دانشجویان از مرکز تحقیقات دیابت، برگزاری اردوی جهادی تیم پزشکی و آموزشی در منطقه ساغند و برگزاری سلسله نشست‌های تبیینی از جمله برنامه‌های هفته دیابت در استان بیان کرد.

وی همایش «زندگی شیرین من» برای بیماران دیابت نوع یک، راه اندازی مدرسه پایگاه مقابله با دیابت با همکاری آموزش و پرورش، راه اندازی میز خدمت ویژه بیماران دیابتی و انعقاد تفاهم نامه با سازمان فرهنگی شهرداری برای اجرای آثار هنری مرتبط مانند تئاتر صحنه‌ای، موشن گرافی و فضاسازی شهری، بازآموزی پزشکان و برگزاری همایش دوچرخه‌سواری را از دیگر برنامه های هفته یاد شده ذکر کرد.

معاون فنی مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد هم گفت: یزد براساس آخرین مطالعات و معیار هموگلوبین ای وان سی(HBA۱c)، رتبه اول شیوع دیابت کشور را دارد ولی به لحاظ آگاهی و پوشش درمانی دیابت وضعیت خوبی در کشور با اختصاص رتبه هشتم داریم به طوری که ۷۳ درصد مردم یزد نسبت به این بیماری آگاهی دارند.

"مسعود شریفی" افزود: بسیاری از افراد از بیماری خود مطلع هستند و برای درمان نیز به مراکز درمانی و پزشکان مراجعه می‌کنند و لذا ۲۶ درصد بیماران دیابتی درمان موثر دریافت می کنند زیرا خود مراقبتی از سوی افراد در کنترل این بیماری موثر است.

"مجید رجایی" مدیر نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم گفت: در زمینه داروهای خوارکی و ترزیقی دیابت در استان مشکلی وجود ندارد؛ هرچند در تامین برخی داروهای خاص بیماران دیابتی مانند داروهای پیوند کلیه کمبودهایی وجود دارد ولی این داروها نیز در برخی داروخانه‌ها موجود است.

استان یزد حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha