۱۵ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۰۸
کد خبرنگار: 5302
کد خبر: 85282683
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آرامش در شورای اسلامی شهر قم و تصویب هفت لایحه

۱۵ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۰۸
کد خبر: 85282683
آرامش در شورای اسلامی شهر قم و تصویب هفت لایحه

قم - ایرنا- یک صد و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر قم در حالی روز دوشنبه برگزار شد که به دور از حواشی جلسه هفته قبل پیرامون عدم تصویب طرح تحقیق و تفحص از قطار شهری، اعضا هفت لایحه را بررسی و تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اعضای شورای اسلامی شهر قم این هفته به دور از جنجال و اختلاف نظری، به بررسی لوایح ارسالی از تاریخ ۲۵ مهر تا ۹ آبان ماه پرداختند چرا که دیگر از مسئله مورد اختلاف اعضا با یکدیگر یعنی تحقیق و تفحص از قطار شهری که با تنها با یک رای شکننده تصویب نشد، صحبتی به میان نیامد.

طرح تحقیق و تفحص از قطار شهری قم هفته گذشته در یک صدو هشتمین جلسه شورای شهر قم پس از یک بررسی همراه با چالش و جنجال در نهایت با ۶ رأی ممتنع ، یک مخالف و ۶ رأی موافق به تصویب نرسید.

تعداد لوایح ثبت شده در جلسه این هفته شورای اسلامی شهر قم، هفت لایحه بود که پنج لایحه مرتبط با کمیسیون شهرسازی و معماری و ۲ لایحه مرتبط با کمیسیون برنامه و بودجه است.

لایحه نخست در خصوص اخذ مجوز تملک هفت پلاک ثبتی از طریق انعقاد بیعنامه و وکالت نامه محضری با مالکیت آستان مقدس امام خمینی(ره) است که با ۲ شرط عدم واگذاری به غیر و داشتن کاربری فرهنگی، مورد تصویب اعضای شورا قرار گرفت.

روح اله امرالهی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مقدس قم در این رابطه، اخذ مجوز تملک عرصه و اعیان از طریق انعقاد بیعنامه و وکالت نامه محضری با مالکیت استان مقدس امام خمینی(ره) را مورد بررسی قرار داد و گفت: در این توافق ۱۳ پلاک که در مسیر بلوار پیامبر اعظم(ص) قرار گرفته در تملک آستان حضرت امام خمینی(ره) است و با یک کاربری فرهنگی در همین مسیر معوض می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی استقامت از اعضای شورا نیز خواستار بازبینی طرح‌های بلوار پیامبر اعظم (ص) شد و گفت: باید کاربری‌های فرهنگی در تمام مسیر باید بازبینی و توزیع متناسب شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز یادآور شد: طرح بازبینی شده و کاربری‌های اقامتی، زیارتی، تفریحی و فرهنگی به صورت متوازن پخش شده‌است.

محسن محرری افزود: شهرداری بر اساس همین کاربری‌های مشخص، زمین‌ها را واگذار می‌کند.

دومین لایحه مورد تصویب اعضای شورای شهر قم، اخذ مجوز اعمال ماده ۹ نحوه خرید و تملک اراضی و املاک واقع در طرح‌های دولتی است که مرتبط با تعریض خیابان ظهور است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا به مقاومت برخی از مالکان اراضی در این خیابان اشاره کرد و گفت: این خیابان به عنوان یکی از ورودی‌های مناسب به مسجد جمکران محسوب می‌شود که در مرحله آخر تعریض قرار دارد.

روح الله امراللهی ادامه داد: از آنجا که این اراضی محل کسب و تجاری هستند، مالکان آن‌ها به راحتی با واگذاری ملک خود موافقت نمی‌کنند و در برابر اجرای این طرح مقاومت وجود دارد.

در ادامه فرایند تصویب این طرح یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر به روند تملک این اراضی اعتراض کرد.

حجت الاسلام استقامت گفت: در ۲ سال گذشته مراجعات متعدد مردمی در اعتراض به نحوه تملک این اراضی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: خریداران بدون اطلاع از اینکه این اراضی در طرح‌های دولتی واقع شدند اقدام به خرید ملک کردند.

استقامت تاکید کرد: این امر درست نیست که مالکان از واقع بودن ملک در طرح های دولتی اطلاع نداشته باشند و یک الی ۲ سال پس از خرید ملک، متوجه این امر شوند که دیگر کار از کار گذشته است.

در اجرای طرح تعریض خیابان ظهور ۱۷ پلاک ثبتی با ۴۷ مالک شناسایی شده‌است.

اخذ مجوز توافقنامه میان شهرداری و یکی از موقوفات، مجوز توافقنامه میان شهرداری و ۲ تن از سرمایه گذاران به منظور ساخت مجتمع تجاری و مسکونی و اخذ مجوز افزایش سرمایه نزد بانک شهر از دیگر مصوبات امروز شورای شهر قم بود.

فرزندان طلاق در قم نیازمند ساختمانی برای ملاقات

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز دراین جلسه طی سخنانی به ضرورت تامین ساختمانی به منظور ملاقات فرزندان طلاق اشاره کرد.

سعید کاویانی بر همکاری مدیریت شهری با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم درخصوص تامین این ساختمان تاکید کرد.

وی مرکز ملاقات اطفال طلاق با والدین شان را نامناسب دانست و تصریح کرد: مرکز ملاقات اطفال محدودیت‌هایی دارد و ملاقات بیش از ۴۰۰ فرزند طلاق تنها دو اتاق و در دو روز انجام می‌شود، همچنین در حمایت از خانواده‌های طلاق نیاز به ارائه خدمات مشاوره‌ای داریم و نظام مراقبت از فرزندان نیز یکی دیگر از برنامه‌هایی است که نیاز به حمایت دارد.

وی با اشاره به سه مؤلفه کاربرد شهر، مدیریت شهری و شهروندان در برنامه‌های دادگستری ، از اجرای ۲۰ کد برنامه در این راستا خبر داد و افزود: توجه به تصادفات به‌عنوان یکی از کد برنامه‌ها مورد توجه بوده و نقاط حادثه‌خیز شهر شناسایی‌ شده و اصلاح و روشنایی معابر ، توسعه فضای سبز و بحت حاشیه‌نشینی نیز از دیگر از مسائل مورد توجه است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان قم ادامه داد: در حوزه پیشگیری نیز کارگروه‌های زیادی در حوزه اجتماعی تشکیل‌شده و رویکرد ما در جز به‌جز برنامه‌ها حضور و همکاری تمام دستگاه‌ها است تا بتوانیم برنامه‌ها را اجرایی کنیم.

کاویانی به برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه شهری مانند تصادفات اشاره کرد و گفت: بخشی از برنامه‌های ما با مدیریت شهری مشترک است و همکاری این دو نهاد می‌تواند در حوزه پیشگیری در تخلفات شهری کمک بسیاری کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha