تکمیل‌نشدن طرح در تهران مانع اصلی آبرسانی به غرب استان سمنان است

سمنان- ایرنا- سرپرست معاونت طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: اجرانشدن ۱۹ کیلومتر از خط انتقال طرح آبرسانی به غرب استان سمنان در محدوده تهران، مهم‌ترین مانع نهایی‌شدن این طرح است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن خیرخواه روز دوشنبه به خبرنگاران ابراز کرد: در موافقت‌نامه طرح آبرسانی به غرب استان سمنان، آبگیری از بند انحرافی سیمین‌دشت و اجرای خط انتقال با لوله فولادی تا مخازن شهر ایوانکی به طول ۷۴ کیلومتر پیش‌بینی و ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: به دلیل معارضت و ممانعت از اجرای طرح توسط تعدادی از اهالی روستای مجاور، آبگیری خط انتقال در محدوده استان تهران به ناچار با احداث سازه آبگیر بر روی کانال بتنی پس از آخرین دریچه آبگیری استان تهران انجام می‌شود و در عمل اجرای ۱۹ کیلومتر از خط انتقال در استان تهران تاکنون متوقف مانده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه انتقال آب تا ابتدای محدوده استان سمنان توسط کانال بتنی با ظرفیت و شرایط قابل قبولی انجام می‌شود، این مساله مشکل چندانی در کیفیت بهره‌برداری از طرح در کوتاه‌مدت ایجاد نمی‌کند و با بهره‌برداری از خط انتقال ۵۵ کیلومتری آن در محدوده استان سمنان، آب پایدار برای شهرها و روستاهای غرب استان سمنان تامین خواهد شد.

پیش بینی انتقال ۲۱ میلیون مترمکعب آب

سرپرست معاونت طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای سمنان اضافه کرد: با توجه به ابلاغ تخصیص آب سد نمرود انجام مطالعات و اخذ مصوبه‌های لازم برای صدور مجوز ماده ۲۳ قانون الحاق بخشی از مقررات مالی دولت برای اتصال خط انتقال آب به سد نمرود و تأمین و انتقال ۲۱ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی و صنعت شهرستان‌های گرمسار و آرادان و شهر ایوانکی با جدیت در دست پیگیری است.

تکمیل‌نشدن طرح در تهران مانع اصلی آبرسانی به غرب استان سمنان است

وی اظهار داشت: طرح آبرسانی به گرمسار با هدف تامین ۲۱ میلیون متر مکعب آب سالم و پایدار برای مصارف آشامیدنی مردم شهرستان‌های گرمسار آرادان و شهر ایوانکی و همچنین برای صنعت منطقه در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه طول خط انتقال برای این طرح در محدوده استان سمنان ۵۵ کیلومتر است، خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته و تا قبل از دولت سیزدهم حدود ۴۷ کیلومتر از این خط انتقال احداث شد و هشت کیلومتر آن باقی‌مانده بود.

سرپرست معاونت طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم بر تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام به ویژه در بخش آبرسانی، تصریح کرد: در نخستین سفر استانی آیت الله رئیسی رییس جمهور به استان سمنان، با خواست و مطالبه مردم غرب استان و متعاقب آن مطالعات فنی صورت گرفت، تکمیل و بهره برداری از طرح آبرسانی به گرمسار با ساخت سازه آبگیری از کانال بتنی، احداث ساختمان و تأسیسات پیش‌تصفیه در ابتدای محدوده استان سمنان و همچنین خرید و اجرای هشت کیلومتر لوله فولادی به قطر ۸۰۰ میلیمتر مصوب شد.

پیشرفت ۴۰ تا ۸۰ درصدی بخش‌های مختلف طرح

خیرخواه اضافه کرد: به منظور تحقق مصوب سفر رییس جمهور به استان پس از برگزاری تشریفات مناقصه سه قرارداد با موضوعات فوق با پیمانکاران منتخب منعقد و شهریور ۱۴۰۳ به عنوان زمان تکمیل و بهره‌برداری از طرح در محدوده استان سمنان پیش‌بینی شد ولی با توجه به مساعدت‌های ویژه وزیر نیرو و پیگیری‌های مدیران استان در زمینه تامین به موقع منابع مالی مورد نیاز، طرح خط انتقال آب تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه طرح آب‌رسانی به شهرستان‌های گرمسار، آرادان و شهر ایوانکی در سه بخش مجزا با پیشرفت تجمعی بیش از ۶۰ درصد در حال اجرا است، افزود: ساخت و پوشش لوله فولادی مورد نیاز به طول هشت کیلومتر بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

سرپرست معاونت طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه خط انتقال در هشت کیلومتر باقی مانده از این طرح آبرسانی با پیشرفت بیش از ۵۰ درصد در حال اجرا است، گفت: یکی از مهم‌ترین مراحل این طرح بزرگ احداث ساختمان و نصب تأسیسات پیش‌تصفیه در ابتدای مسیر است که احداث ساختمان طرح نیز تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha