۱۶ آبان ۱۴۰۲، ۹:۱۵
کد خبرنگار: 5508
کد خبر: 85283304
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

طرح ۳ دادخواست ضدصهیونیستی در مصر/ تاکید بر تجدیدنظر مواضع رهبران سیاسی

تهران- ایرنا- همزمان با تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، تحرکات در مصر در مخالفت با رژیم صهیونیستی تشدید و سه دادخواست علیه این رژیم طرح شده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از العربی الجدید، دادخواست‌هایی نزد دادگاه قضایی اداری مصر درباره کمپ دیوید، اخراج سفیر رژیم صهیونیستی و محاکمه سران اشغالگر مطرح شده است.

سه دادخواست مطرح شده «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر را ملزم به انجام همه پرسی مردمی درباره ادامه اعتبار توافق کمپ دیوید و معاهده صلح میان مصر و اسرائیل، اخراج سفیر اشغالگران اسرائیلی از قاهره و شکایت به دادگاه بین المللی کیفری علیه «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر و «یوآف گالانت» وزیر امنیت داخلی این رژیم به عنوان جنایتکار جنگی، می‌کند.

این دادخواست‌ها از سوی برخی سیاستمداران و شخصیت‌های مصری به استناد ماده ۱۵۷ قانون اساسی مصر مطرح شده که به رئیس جمهور این کشور امکان می‌دهد تا در موضوعات مربوط به امنیت ملی، همه پرسی برگزار کند.

این دادخواست‌ها به دنبال چالش‌هایی است که حاکمیت مصر با آن رو به رو است، از جمله طرح اسکان فلسطینیان غزه در سیناء و افزایش اعتراضات علیه معاهده صلح میان قاهره و تل آویو از سوی قشرهای مختلف مردم مصر و نیز حملات انجام شده به این کشور.

در این دادخواست‌ها آمده است: معاهده کمپ دیوید و صلح، موضوع مقدسی نیست که نتوان به آن خدشه وارد کرد، آن نیازمند بازنگری از سوی مردم مصر به عنوان تصمیم گیرنده است. هیچ حزب، گروه، اتحادیه یا تشکلی که نماینده مردم مصر باشد، وجود ندارد که از زمان معاهده صلح در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی حرکت کرده باشد.

در این دادخواست‌ها همچنین تاکید شده که با توجه به ادامه حملات رژیم صهیونیستی به غزه و ملت فلسطین، رهبران سیاسی مصر باید در مواضع خود تجدیدنظر کرده و به نظر مردم از طریق همه پرسی گوش دهند.

یکی از این سه دادخواست از سوی گروهی از سیاستمداران و در راس آنها «حمدین صباحی» نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ مطرح شده است.

دیگری از سوی «فهمی بهجب» رئیس سابق باشگاه افسران پلیس مطرح شده که خواستار الزام السیسی به اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از مص و نیز قطع روابط با این رژیم شده است.

دادخواست سوم هم از سوی «یاسر احمد محمود» وکیل مصری مطرح شده که خواستار شکایت نزد دادگاه بین الملل کیفری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha