۱۶ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۰۲
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85283632
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح سرشاخه کاری زیتون در خوزستان اجرا شد

۱۶ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۰۲
کد خبر: 85283632
طرح سرشاخه کاری زیتون در خوزستان اجرا شد

دزفول-ایرنا- عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش و منابع طبیعی صفی آباد دزفول گفت: طرح سرشاخه کاری زیتون به منظور اصلاح درختان کم محصول زیتون در خوزستان اجرا شد.

فریدون عجم گرد روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طی ۲ دهه اخیر با توجه به اهمیت کاهش وابستگی کشور به روغن وارداتی، سطح زیر کشت باغات زیتون در بسیاری از استان‌های کشور توسعه یافت به گونه‌ای که سطح زیر کشت از پنج هزار هکتار در سال ۱۳۷۱ به ۱۲۰ هزار هکتار در سال ۱۳۸۸ رسید.
وی ادامه داد: بعد از گذشت چند سال مشخص شد که سطح قابل توجهی از باغ‌های زیتون از ارقام ناسازگار و کم محصول بوده و باغداران باوجود صرف هزینه و وقت زیاد محصول چندانی از این باغ‌ها برداشت نکرده‌اند.
عجم گرد ارایه راهکاری عملی و اقتصادی برای اصلاح باغات کم محصول زیتون را از مهمترین برنامه‌های معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی دانست و عنوان کرد: این مشکل در برخی استانها مانند خوزستان، فارس، کرمانشاه، لرستان، کرمان و ایلام حادتر بود.
وی سرشاخه کاری درختان زیتون را یک روش پیوند درختان میوه و عملی‌ترین و مهمترین روش برای اصلاح این باغ‌ها دانست و افزود: با استفاده از روش پیوند سرشاخه می‌توان یک هکتار باغ زیتون کم محصول با سن بیش از ۱۰ سال را با صرف هزینه حدود ۷۵۰ میلیون ریال اصلاح کرد.
این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول، موفقیت پیوند درختان زیتون در این روش را بیش از ۹۰ درصد عنوان کرد و گفت: باغ سه سال بعد از پیوند شروع به باردهی می‌کند و از سال پنجم بار اقتصادی خواهد داد.
وی افزود: محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد از سال ۱۳۹۶ با همکاری محققان موسسه تحقیقات علوم باغبانی در سایر استانها در زمینه تعیین بهترین تاریخ و روش پیوند سرشاخه کاری درختان زیتون تحقیقات خود را آغاز کردند و این تلاش گروهی منجر به ارایه یک دستورالعمل کاربردی و قابل اجرا توسط باغداران در استان‌های مختلف شد.
عجم گرد گفت: باغداران در این روش می‌توانند با اطمینان بالاتر از ۹۰ درصد، درختان کم محصول زیتون را پیوند و رقم باغ خود را با ارقام پرمحصول و سازگار جایگزین کنند.
وی افزود: طرح سرشاخه کاری زیتون در شهرهای دزفول، باغملک، لالی و اندیکا با موفقیت اجرا شده و آموزش‌های لازم به باغداران ارایه شده است.
این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول اظهارکرد: این طرح توسعه‌ای و تحقیقاتی در مناطقی چون سازمان آب و برق، باغات صفی آباد و پایگاه دزفول اجرا شده است.
وی افزود: روش پیوند سرشاخه کاری درختان کم محصول زیتون در استان‌های خوزستان، فارس، لرستان، کرمانشاه، ایلام و قزوین به عنوان یک دستاورد قابل تجاری سازی آماده واگذاری به باغداران برای اصلاح باغات کم محصول زیتون است.

به گزارش ایرنا مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول به عنوان بزرگترین مرکز تحقیقات جنوب غرب کشور پس از بررسی‌ها و مطالعات اولیه‌ای که از اراضی آبخور سد بزرگ دز در سال ۱۳۳۹ آغاز شده بود به طور رسمی در سال ۱۳۴۲ در قلب اراضی ۱۲۵ هزار هکتاری شبکه آبیاری دز در شمال خوزستان افتتاح شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha