۱۶ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۱۴
کد خبرنگار: 1309
کد خبر: 85283804
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ابعاد حماسه‌ «زنان لرده» برای نسل جدید بازگو شود

بوشهر-ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: زنان در طول تاریخ ایران‌زمین و بویژه در بوشهر قهرمان و دشتستان سرافراز اتفاقاتی سترگ مانند «حماسه لرده» رقم زدند که باید با اهتمام و جدیت بیشتری به واکاوی این رویدادها پرداخته و ابعاد مختلف آن برای نسل امروزی بازگو شود.

به گزارش ایرنا،«عبدالرحیم افروغ » روز سه‌شنبه در آیین گرامیداشت حماسه « زنان لرده» در بوشهر اظهار کرد: در حوزه مقاومت طی دهه اخیر با تدابیر آیت‌الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر اقدام‌های خوبی در استان آغاز شده و نسل فردا باید آن را به اوج برسانند.

وی بیان کرد: آنچه که نگاه متعالی دین مبین اسلام و انقلاب اسلامی نسبت به زن دارد جایگاه زن را معنی بخشید و نه تنها در ایران و مشرق‌زمین، بلکه در طول تاریخ و نقطه‌نقطه عالم مغفول مانده بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر تصریح کرد: بوشهر پایتخت مقاومت در چند قرن برای این سرزمین است و امروز هم پیام آیین بزرگداشت حماسه لرده همین مولفه است.

ابعاد حماسه‌ «زنان لرده» برای نسل جدید بازگو شود

وی بیان کرد: جایگاه زن در جامعه جایگاهی بلند و وارسته‌ای است و آنجایی که خداوند به خلقت آدم به خود می‌بالد می‌توان به ارزش و جایگاه زن نیز پی برد.

افروغ گفت: این جایگاه شایسته تفکر و بازخوانی است تا جلوه‌های این زیبایی در گذر ایام و حوادث و رویدادها دقیق و موشکافانه به نسل‌های امروز و آینده بازگو شود.

«لرده» نام روستایی در منطقه گیسکان در شمال شرقی شهر برازجان در شهرستان دشتستان است که شجاعت و رشادت در خون مردمانش است و مردان و زنان این سرزمین حماسه آفرین هستند.

در آبان‌ماه سال ۱۲۹۷ هجری شمسی پس از عقب‌نشینی مجاهدان دشتستانی از نبرد سربست چغادک، انگلیسی‌ها برای دستگیری غضنفرالسلطنه حاکم دشتستان به سمت این منطقه حرکت کردند.

غضنفرالسلطنه با ترفندی از دست انگلیسی‌ها گریخت و با سایر مجاهدین به سمت مناطق کوهستانی گیسکان و لرده رفتند تا پس از تجدید قوا به نبرد با متجاوزین بپردازند.

وقتی که غضنفرالسلطنه برازجانی به سمت «لرده »آمد، اهالی این روستا به او پناه دادند و برای حفظ میهن خود مقابل انگلیسی‌ها ایستادند و طبق نقل قول‌ها و نوشته‌ها، آن زمان ۶ زن و پنج مرد در لرده بودند که به یاری غضنفرالسلطنه پرداختند و انگلیسی‌ها را تار و مار کردند.

اجرای موسیقی زنده ساسان نوذری هنرمند بوشهری و اجرای سرود مهد کودک شقایق از دیگر برنامه‌های آیین گرامی‌داشت حماسه "زنان لرده" در بوشهر بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha