مشارکت ۱۸۰ کارشناس کشاورزی در طرح جهش تولید دیمزارهای استان اردبیل

اردبیل- ایرنا- سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای این استان، ۱۸۰ کارشناس زبده کشاورزی از بخش دولتی و خصوصی مشارکت دارند و همه فرایند کاشت، داشت و برداشت محصول نظارت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، نوبخت اژدری روز سه شنبه در همایش جهش تولید در دیمزارهای استان اردبیل گفت: برای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها که با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به عنوان مجری طرح در حال اجراست، ۵۰ کارشناس زبده در بخش زراعت و ۱۳۰ کارشناس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به کار گرفته شده‌اند.

وی بیان کرد: هر کدام از این کارشناسان بر حدود ۲ هزار هکتار از اراضی زراعی با اولویت کاشت محصولات استراتژیک از قبیل گندم، جو، دانه های روغنی و حبوبات نظارت می کنند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: طرح جهش تولید در دیمزارها در سطح ۳۶۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل در حال اجراست و با اجرای آن، ۱۹۴ هزار هکتار به زیر کشت گندم، ۷۲ هزار هکتار به زیر کشت جو و ۹۴ هزار هکتار نیز به زیر کشت دانه های روغنی و حبوبات می رود.

وی طرح الگوی کشت، طرح کشت قراردادی و طرح جهش تولید در دیمزارها را سه طرح مهم و اساسی بخش زراعت در استان اردبیل ذکر کرد و افزود: همه متولیان بخش کشاورزی و نیز گندمکاران باید دست در دست هم دهند تا این طرحهای ارزشمند به بهترین نحو ممکن اجرا شود.

اژدری همچنین گفت: استان اردبیل ۵۱۵ هزار هکتار اراضی زراعی دیم دارد که اجرای این طرح می تواند تحول مهمی در تولید محصولات دیم به خصوص گندم به عنوان اصلی ترین محصول استراتژیک داشته باشد.

وی اضافه کرد: سال گذشت با اجرای موفق این طرح و با وجود خشکسالی شدید در استان، بالغ بر ۲۸۰ هزار تن گندم تولیدی به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد، این در حالی است که سال قبل از آن ۲۵۷ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده بود.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha