هلند پنج فروند اف-۱۶ برای آموزش خلبانان اوکراینی در اختیار رومانی قرار می‌دهد

تهران-ایرنا- وزیر دفاع هلند اعلام کرد که پنج فروند جنگنده اف-۱۶ این کشور برای آموزش خلبانان اوکراینی امروز (سه‌شنبه) عازم پایگاه هوایی «فتستی» در رومانی می‌شوند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، کاجسا اولونگرن اعلام کرد که آمستردام در نظر دارد اولین مجموعه از جنگنده‌های اف-۱۶ را تا سال ۲۰۲۴ به کی‌یف تحویل دهد. علاوه بر این، هلند قصد دارد ۱۲ تا ۱۸ فروند از این جنگنده‌ها را برای آموزش خلبانان اوکراینی به یک مرکز آموزشی که تحت مدیریت رومانی خواهد بود، بفرستد.

وزیر دفاع هلند در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) در این باره نوشت: پنج فروند اف-۱۶ امروز عازم پایگاه هوایی «فتستی» در رومانی هستند. در آینده نزدیک، یک مرکز آموزشی برای بهره‌برداری از جنگنده‌های اف-۱۶ و آموزش خلبانان کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اوکراین ایجاد خواهد شد.

بر پایه این گزارش، هلند و دانمارک اولین کشورهایی بودند که با ارائه هواپیماهای جنگنده اف-۱۶ به اوکراین موافقت کردند. همچنین کاخ سفید تایید کرده است که پس از تکمیل آموزش خلبانان اوکراینی، کی‌یف جت‌های جنگنده را از کشورهای ثالث دریافت خواهد کرد.

الکساندر شولگین سفیر مسکو در آمستردام به اسپوتنیک گفت: دولت هلند این واقعیت را نادیده می‌گیرد که ارائه جنگنده های اف-۱۶ به کی‌یف ممکن است جنگ را طولانی کند و باعث رنج بیشتر مردم اوکراین شود.

در حال حاضر، ایالات متحده و دانمارک به طور فعال در آموزش خلبانان اوکراینی برای کار با اف-۱۶ نقش دارند.

کی‌یف از مدت‌ها قبل درخواست این جنگنده‌های پیشرفته را کرده بود تا به نیروی هوایی خود برتری نظامی دهد. ضدحمله اوکراین پس از ماه‌ها آماده‌سازی، در ماه ژوئن (خرداد) آغاز شد.

نخست وزیر هلند ۸ آبان گفته بود که اولین جنگنده اف-۱۶ ساخت ایالات متحده که آمستردام به کی‌یف ارائه می‌کند تا ۲ هفته آینده به مرکز آموزشی رومانی می‌رسد. وی در ادامه مدعی شده بود: آنچه اکنون در غزه رخ می‌دهد و حمله به (رژیم) اسرائیل، باعث منحرف شدن توجه ما از مبارزه اوکراین با روسیه نمی‌شود.

پس از آغاز جنگ اوکراین، آمریکا و کشورهای غربی تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha