۱۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۲۹
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85284263
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

«عامدانه، عاشقانه، قاتلانه»؛ روایتی از مشکلات اجتماعی زنان

همدان- ایرنا- «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» نمایشی در سه اپیزود (قسمت) و با موضوع چهار قتل است که به زیبایی دردها، رنج‌ها و مشکلات اجتماعی زنان جامعه امروز را به روی صحنه می‌آورد.

به گزارش ایرنا؛ از یک سو زنی رنج‌دیده و عامی که حتی حاضر نیست لقمه حرام سر سفره بچه‌هایش بیاید و از سوی دیگر قاتل بی‌رحمی که با برنامه‌ریزی دقیق دست به شکار طعمه‌هایش می‌زند.

اپیزود اول به بازنمایی پرونده زنی که برخی او را اولین قاتل زنجیره‌ای زن ایران می‌نامند (زن رنو سواری که پیرزن‌ها را در اتومبیلش می‌کُشت و اموالشان را می‌دزید) اختصاص دارد، در این نمایش شیرین، زنی از طبقه فرودست جامعه است که به دلیل نیاز مالی و برای پرداخت بدهی‌هایش دست به قتل می‌زند و در نهایت پس از اقرار به جرم و با رای دادگاه اعدام می‌شود.

اپیزود دوم، داستان یکی از پر سروصداترین قتل‌های چند سال اخیر را بازنمایی می‌کند، شهلا جاهد زن صیغه‌ای فوتبالیست مشهور که متهم به قتل همسر فوتبالیست بود، پس از وقوع قتل، پلیس شهلا را دستگیر کرد و او در جریان طولانی محاکمه و دادرسی چند نوبت به قتل اعتراف کرد و اعترافاتش را پس گرفت و در نهایت و پس از چند سال دادرسی با رای دادگاه اعدام شد.

اپیزود سوم هم به بازخوانی پرونده زنی اختصاص دارد که به دلیل دفاع از ناموس، دوست همسرش را که قصد تعرّض به او را داشت در قشم کُشت، چند سال در زندان ماند و در نهایت با پرداخت دیه از زندان آزاد شد.

اما قتل چهارمی که در نمایش نشان داده می‌شود، قصه کشته شدن غیرعمدی زن خبرنگاری است که در خیابان در حال کِشمکش با موتورسواری که قصد ربودن کیفش را دارد، زمین می‌خورد و به دلیل برخورد سرش با جدول کنار خیابان کشته می‌شود، قتل غیرعمدی که بارها اتفاق افتاده و طبیعتا به اندازه سه مورد پیشین در جامعه حساسیت ایجاد نکرده است.

در اپیزودهای مختلف این نمایش، بازیگران به زیبایی نسخه‌هایی از بخش حوادث روزنامه‌ها را به تماشاگران می‌دهند و به طور ملموس در کنار تماشاگران نشسته و چرایی قتل‌ها را با حاضران رد و بدل کردند.

«عامدانه، عاشقانه، قاتلانه»؛ روایتی از مشکلات اجتماعی زنان

در حقیقت در این نمایش بسته‌های روزنامه که در اطراف صحنه بسته‌بندی و چیده شده‌اند، کارکردی دوگانه دارند و حضور این روزنامه‌ها را می‌توان به عنوان تاکید کارگردان بر نقش رسانه‌ها در بازتاب اخبار مربوط به قتل‌ها دانست و از سوی دیگر آن را نشانه‌ای از تصویر رعب‌آور همین رسانه‌ها در انگیزه‌سازی بسیاری از جنایات قلمداد کرد.

نمایش صحنه‌ای «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» یکی از نمایش‌های راه یافته به سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان همدان است که به کارگردانی «منیژه احمدی» و نویسندگی «ساناز بیان» با بازی «بهاره جلیلیان»، «باران عرفانی»، «لیلا کاظمی» و «منیژه احمدی» در نخستین روز از برگزاری این جشنواره در تماشاخانه باران به روی صحنه رفت و مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت.

کارگردان نمایش «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این دومین کاری است که کارگردانی می‌کنم و بیشتر به موضوعات و مسایل اجتماعی زنان می‌پردازد.

«منیژه احمدی» افزود: کار اول نمایش «آرش عباسی» به عنوان یکی از هنرمندان خوشنام ملایری با عنوان «ورود اقایان ممنوع» بود که درباره مسائل و مشکلات اجتماعی آقایان بود.

وی ادامه داد: من همیشه علاقه دارم در مورد مسائلی که همه در جامعه از آن فرار می‌کنند و مربوط به خانم‌ها است و آقایان دوست ندارند به آن بپردازند، کار کنم و به این مسائل و مشکلات اجتماعی بپردازم.

این کارگردان همدانی بیان کرد: کار قبلی من هم در مورد مشکلات اجتماعی زنان بود، زنانی که دچار فقر و بیماری هستند و در جامعه نمی‌توانند برای خودشان کاری دست و پا کنند و این کار بسیار مورد استقبال قرار گرفت، به طوریکه خیلی از تماشاگران زن پا به پای بازیگران اشک می‌ریختند و از نمایش لذت می‌بردند.

احمدی گفت: این استقبال خوب زنان و دختران از موضوع‌های مربوط به خودشان، انگیزه‌ای برای من شد تا در همدان یک گروه زنانه تشکیل دهم و کارهایی را اجرا کنیم که زنانه است و هر مشکلاتی که دارند و در جامعه کسی به آن نمی‌پردازد، من به روی صحنه ببرم.

«عامدانه، عاشقانه، قاتلانه»؛ روایتی از مشکلات اجتماعی زنان

وی با اشاره به اینکه نمایش «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» برگرفته از نمایشی به نویسندگی و کارگردانی «ساناز بیان» است که حدود ۱۰ سال پیش به زیبایی نوشته شد، بیان کرد: من این نمایش را دیده بودم و باراها متن‌ها و دیالوگ‌های آن را خوانده‌ام و موضوع آن برای من بسیار جالب بود و تصمیم گرفتم نمایشی با این مضمون تولید کنم.

احمدی ادامه داد: داستان «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» نمایش زندگی سه زن است که همه از موضوع آن خبر دارند و همه جامعه «شهلا جاهد» و «مهین قدیری» را می‌شناسند.

کارگردان نمایش «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» یادآور شد: این نمایش و پذیرش نقش را با «بهاره جلیلیان» پیشنهاد کردم و وی قبول کرد که با من کار کند و از همکاری با او افتخار می‌کنم، چراکه این یک کار گروهی است و بازیگران با جان و دل بازی کردند و عوامل برای تولید آن دل سوزانند.

احمدی با بیان اینکه رفاقتی که بین بازیگران و عوامل این نمایش بود، باعث مورد توجه قرار گرفتن این کار شد، درباره زمان تولید این نمایش گفت: قبل از این تهران فعالیت می‌کردم و وقتی تصمیم به ساخت این نمایش گرفتم، متن را به بازیگران دادم که بخوانند، آن زمان شرایط همه‌گیری ویروس کرونا پیش آمد و کار سه سال عقب افتاد و مجددا شروع به کار کردیم و حدود هفت ماه تولید این نمایش زمان برد.

وی افزود: بعد از تولید نمایش «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه»، در همدان اجرای عموم داشتیم که با استقبال خوب مردم مواجه شد و با همفکری گروه تصمیم گرفتیم که در سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان همدان شرکت کنیم.

احمدی همچنین جایگاه تئاتر استان همدان را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: تئاتر در استان همدان خیلی پیشرفت کرده، این در حالیست که زمانی بود که یک نمایش وقتی اجرا می‌شد، با وجود اطلاع‌رسانی، اما تماشاگر خیلی کمی داشتیم و مردم استقبال نمی‌کردند.

«عامدانه، عاشقانه، قاتلانه»؛ روایتی از مشکلات اجتماعی زنان

این کارگردانی هنر تئاتر تاکید کرد: همه مردم آن زمان دوست داشتند به سینما بروند و معتقد بودند اگر هزینه می‌کنند برای خرید بلیت، این هزینه را برای خرید بلیت سینما صرف کنند.

احمدی یادآور شد: امروز فرهنگ تماشای تئاتر در بین مردم رشد کرده، به گونه‌ای که برای نمایش «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» ۱۵ شب در همدان اجرا داشتیم، هر شب سالن پر بود، حتی نمایش قبلی ما با عنوان «دماغ» به کارگردانی «محمدمهدی کلهری» نیز با وجود اینکه اطلاع‌رسانی نشده بود، استقبال خیلی خوب بود.

وی همچنین گفت: انتظار داریم مردم با حضورشان از ما حمایت کنند و وقتی مردم تئاتر را دوست دارند و به تئاتر روی می‌آورند، به طور قطع انگیزه‌ ما مضاعف می‌شود که در این زمینه فعالیت‌مان را بیشتر کنیم.

یکی از اصلی‌ترین دلایل تاثیرپذیری مخاطبان نمایش «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» حضور خوب و کاملا پذیرفتنی بازیگران نمایش است، در این نمایش قرار نیست از پرونده‌های قتل طرح شده رمزگشایی شود، «ساناز بیان» بخش‌هایی از واقعیات موجود در پرونده را به مخاطبان نشان می‌دهد و تماشاگران را در مسیر دلخواه خود برای قضاوت قرار می‌دهد.

و سخن آخر این‌که هر روز آدم‌هایی کشته می‌شوند و به قتل می‌رسند و مرگ هر انسان دردناک و تاسف‌برانگیز است و در میان همه این قتل‌ها تنها برخی برای جامعه حساسیت بیشتری ایجاد می‌کند، مثلا پرونده‌های شیرین، ژاله و سودابه چنین حساسیت‌هایی را ایجاد کرد، اما هیچ‌کس از مرگ دختر خبرنگار نمی‌پرسد که یک روز وقتی با سارقان موتور سواری که می‌خواهند کیفش را بدزدند، درگیر می‌شود و سرش به لبه جدول کنار خیابان می‌خورد و کشته می‌شود.

به گزارش ایرنا؛ سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان همدان با حضور ۱۶ گروه نمایشی در ۲ بخش صحنه‌ای و خیابانی، از ۱۶ تا ۱۸ آبان به میزبانی شهرستان ملایر در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha