۱۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۱۸
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85284474
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگرانی آمریکایی‌ها از هزینه‌های تسلیحاتی پنتاگون و پیمانکاران تسلیحاتی

تهران-ایرنا- تارنمای هیل نوشت: افکار عمومی آمریکا به دلیل جنگ جاری در خاورمیانه و اروپا، از دادن چک سفید امضا به پنتاگون (وزارت دفاع) و متحدانش در صنعت تسلیحاتی ابراز نگرانی کرده و خواستار پاسخگو دانستن این نهاد در خصوص بودجه های هنگفت خرید تسلیحاتی اش بدون نظارت های دقیق دولتی هستند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این رسانه آمریکایی با اشاره به سود کلان پنتاگون و صنعت تسلیحاتی این کشور از سیل عظیمی از بودجه های جدید به بهانه نگرانی از تهدیدهای روسیه و چین و سیاست های دولت جو بایدن برای ارسال ده ها میلیون کمک نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی و اوکراین، نوشت: تاثیر احتمالی جنگ های کنونی در اروپا و خاورمیانه و جنگ سرد احتمالی با چین در بخش تسلیحاتی فراتر از نیازهای کنونی است.

پنتاگون و دست اندرکاران صنعت تسلیحاتی در آمریکا می کوشند از نگرانی های عمومی و کنگره این کشور درباره جنگ اوکراین برای ایجاد مجموعه تغییراتی درباره نحوه خرید سلاح استفاده کنند تا هم به نفع پیمانکاران تسلیحاتی باشد و هم نظارت های دولتی درباره فعالیت های آنها را کاهش دهند.

این تغییرات پیشنهادی شامل مواردی چون: ارائه آسان قراردادهای چند ساله، کمک به پیشبرد سریع تر خرید تسلیحات، تغییر شیوه های خرید سلاح می شود به گونه ای که کار را برای خرید تسلیحات به بهای بالاتر برای دولت و ارائه سیستم های غیر استاندارد آسان تر می کند. این تغییرات همچنین شامل بزرگتر کردن پایگاه های صنعت دفاعی با ساخت کارخانه های جدید است.

سال ها است که چنین امتیازات ویژه ای برای پیمانکاران تسلیحاتی در دستور کار این صنعت بوده، اما طی این سال ها فضای سیاسی کنونی فرصت بهتری را در اختیار آنها قرار داده تا به این هدف دست یابند.

اما بر اساس یک نظرسنجی جدید، بیش از ۸۰ درصد آمریکایی ها بر این باورند که پنتاگون نباید بودجه بیشتری دریافت کند مگر تا وقتی که سیستم نظارت و حسابرسی این نهاد را تصویب کند. طبق قانون، پنتاگون از سال ۱۹۹۰ موظف به تصویب حسابرسی مستقل سالانه خود برای آگاهی از نحوه هزینه کردن بودجه این نهاد بوده اما هنوز این اقدام را به کار نبسته است.

در ضمن ۸۳ درصد مردم آمریکا از پیمانکاران تسلیحاتی می خواهند اطلاعات صادقانه ای را درباره هزینه محصولاتی که به پنتاگون می فروشند ارائه دهند تا از فروش محصولات شان به قیمت گرانتر و حتی مورد تایید کارشناسان مستقل و بازرس کل خود پنتاگون، جلوگیری شود.

هیل نوشت: هیچ کس به طور دقیق نمی داند که پنتاگون به دلیل همین هزینه های اضافی پیمانکاران چه مقدار پول هدر داده است، اما بر اساس چندین مورد معدود که علنی شده احتمالا این زیان، میلیاردها یا حتی احتمالا ده ها میلیارد دلار بوده است. با توجه به این که بودجه پنتاگون به یک تریلیون دلار افزایش یافته است، پس امروزه بیش از هر زمان دیگری مهم است که از چاپیدن دولت توسط پیمانکاران در مقیاس بزرگ جلوگیری شود.

اوایل سال جاری، سناتور های دموکرات الیزابت وارن و جان گارامندی، به همراه سناتور جمهوریخواه مایک براون طرح توقف دریافت افزایش قیمت تولیدات نظامی را ارائه دادند که بیش از هر چیز پیمانکاران را ملزم می کند هزینه واقعی یا اطلاعات مربوط به هزینه کالاهایی را ارائه دهند که در اختیار پنتاگون قرار می دهند.

این تارنمای آمریکایی افزود: مسائل مهم تری در پشت پرده همه این مسائل وجود دارد؛ این که آیا راهبرد کنونی و جاه طلبانه پنتاگون در خدمت منافع امنیتی هست یا خیر و این که تصمیمات اتخاذ شده برای نوع تسلیحات خریداری شده تا چه حد در خدمت طرح های دولتی است که به نفع افرادی خاص تصویب می شوند. چون پیگیری یک راهبرد غلط و خرید سامانه های تسلیحاتی نادرست یک اقدام آشکار برای هدر دادن پول است. کنگره برای همسوسازی بودجه پنتاگون با راهبرد دفاعی موثر باید سوالات دشواری را در این خصوص مطرح کند. اکنون زمان ایده آلی برای طرح چنین مسائلی است قبل از این که شتابزدگی برای تامین بودجه پنتاگون، گرفتار اقدامات ناکارامدی شود که هزینه های چند میلیاردی اعلام نشده بر جای بگذارد، بدون این که آمریکا را امن تر کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha