۱۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۵۱
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85284577
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار همدان: گلخانه‌ها با هدف ارتقای بهره وری به سبک جدید و شیشه‌ای اجرا شوند

همدان- ایرنا- استاندار همدان بر ساخت گلخانه ها به سبک جدید و به صورت شیشه ای تاکید کرد و گفت: این گونه گلخانه ها از هدر رفت انرژی جلوگیری کرده و بهره وری را افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا قاسمی فرزاد روز چهارشنبه در نشست توسعه گلخانه های استان همدان افزود: در صورت احداث گلخانه به روش شیشه ای گاز کمتری مصرف می شود و امکان ماندگاری گلخانه برای مدت بسیار طولانی تری وجود دارد.

وی ادامه داد: زمین های خالی قبل از اینکه به ویلا تبدیل شود را می توان به گلخانه تغییرکاربری داد تا بتوانند در تولید محصولات به جامعه کمک کنند.

استاندار همدان با بیان اینکه برای هر کیلو سیب زمینی ۲۰۰ لیتر آب مصرف می شود، تاکید کرد: راهبرد جهاد کشاورزی تبدیل کشت های پر آب بر به کشت های کم آب و بهره وری باشد، تا در حفظ منابع زیر زمینی استان هم به درستی عمل کنیم.

وی یادآور شد: محصولات گلخانه ای از لحاظ کمیت و کیفیت بهتر است چرا که روند رشد آنها از لحاظ کود و سم کنترل و محصولاتی با آفت کمتر تولید می شود.

قاسمی فرزاد تصریح کرد: راهبرد آب منطقه ای باید به گونه باشد که کشاورزان را به ایجاد گلخانه با هدف مصرف آب کمتر تشویق کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز گفت: برش استانی ایجاد گلخانه ابلاغی از سوی وزاتخانه ۲۵ هکتار برای امسال که چهار برابر این میزان در استان در حال کشت است.

رضا بهراملو افزود: در صورت حمایت از کشاورزان و ارائه تسهیلات لازم این ۱۰۰ هکتار گلخانه در استان همدان ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سال قبل یک هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال تسهیلات گلخانه ای به بهره برداران داده شد، تاکید کرد: برای توسعه گلخانه در استان همدان به ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات نیاز است که در صورت تامین آن، می توانیم گلخانه های بیشتری احداث کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان یکی از ملاک های ارزیابی فرمانداران را ایجاد گلخانه عنوان و تصریح کرد: ایجاد گلخانه گل شاخه بریده و آلوورا در برنامه های جهاد کشاورزی استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان نیز گفت: ۶۱ پرونده تامین آب برای گلخانه تشکیل شده که نیاز آبی کشاورزان تامین شود.

رضا اخلاص مند تاکید کرد: آب خریداری شده باید با زمین همراه باشد و اگر حقابه قنوات از طرف جهاد کشاورزی اعلام شود با آن موافقت می کنیم.

وی با بیان اینکه به اراضی دیم در شهرک‌های کشاورزی آب می دهیم، افزود: تا زمانی که ارزش اقتصادی آب لحاظ نشود، مصرف آن بالا است.

در استان همدان هم اینک تعداد ۹ شهرک گلخانه ای فعال با مساحت ۱۶۵ هکتار به بهره برداری و تولید رسیده است. سالانه ۴۱ هزار و ۴۵۰ تن محصول گلخانه ای در استان که اغلب سبزی و صیفی است تولید می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha