معاون استاندار: اقتصاد محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری سالم است

شهرکرد -ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصای استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این استان تنها یک درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده،گفت: با وجود اینکه ۸۵درصد مساحت این استان کوهستانی است و بخشی از معیشت مردم با توجه به شرایط اقلیمی آن بسیار با محیط‌زیست و منابع طبیعی گره خورده اما اقتصاد محیط‌زیست این استان سالم است.

به گزارش ایرنا، محمدکاظم منزوی روز چهارشنبه در نشست معاونان ادارات کل حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به تنش‌های زیاد در حوزه زیست محیطی و تقابل آن با معیشت مردم افزود: در این استان کم‌برخوردار، این وظیفه ما است در حوزه اقتصادی روش‌هایی برای ارتقای معیشت آن‌ها انتخاب کنیم که کمترین آسیب به محیط زیست طبیعی و منابع طبیعی وارد شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه توسعه چهارمحال و بختیاری پس از انقلاب اتفاق افتاده به برنامه‌های توسعه و حفاظت از محیط‌زیست توجه ویژه‌ای شده است.

منزوی ادامه داد: براساس اسناد توسعه آمایشی، قسمتی از توسعه‌ای استان که مربوط به بخش صنعت است در قالب شهرک‌های صنعتی، به طور کامل کنترل شده اتفاق افتاده است.

وی یادآور شد: در زمان حاضر عمده صنایع چهارمحال و بختیاری در بیش از ۳۰ شهرک صنعتی مستقر و زیر نظر اداره کل حفاظت محیط‌زیست مشغول به فعالیت هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: وجود شهرک‌های صنعتی نعمت بزرگی در استان به شمار می‌رود چون با فعالیت این شهرک‌ها جاذبه‌های محیط‌زیستی و منابع طبیعی از دسترس این صنایع دور شده و شهرستان‌های این استان از جمله اردل، کیار، کوهرنگ و لردگان توانسته‌اند مواهب زیست‌محیطی را در کنار توسعه آمایشی استان حفظ کنند.

منزوی با بیان اینکه در بخش کشاورزی و گردشگری همین سیاست در استان دنبال می‌شود، افزود: سیاست توسعه زنجیره‌های ارزش از جمله راهکارهای مناسب برای حفظ محیط‌زیست به شمار می‌رود که مورد استقبال قرار گرفته شده است.

به گفته منزوی، با توجه به تجربه‌هایی که در سایر استان‌ها دیده می‌شود سعی شده با ایجاد زنجیره‌های ارزش در استان‌های محروم، معیشت مردم به مشاغل خانگی، مشاغلی که توسعه آن‌ها در حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و کشاورزی پایدار منطبق با ضوابط محیط زیست است، گره زده شود.

گیاهان در خطر انقراض و سایت‌های فسیلی مورد توجه جدی قرار دارد

معاون استاندار: اقتصاد محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری سالم است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با بیان اینکه در استان هشت منطقه حفاظت شده شامل یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و پنج منطقه حفاظت‌شده به مساحت ۱۵۵ هزار و ۸۴۴ هکتار و ۲ منطقه شکار ممنوع به مساحت ۵۱ هزار و ۷۲۴ هکتار برای زیستگاه حیات وحش وجود دارد، گفت: استان یک درصد مساحت کشور را دارد.

سعید یوسف‌پور افزود:هم‌اکنون ۴۳۳ گونه جانوری، ۳۰۱ گونه پرنده، ۴۹ گونه خزنده و یک هزار و ۳۶۰ گونه گیاهی در استان ثبت شده است که این امر نشان‌دهنده وضعیت مناسب زیستگاه‌های حیات‌وحش، پرندگان وتنوع زیستی استان است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در حوزه مسائلی همچون گیاهان در خطر انقراض سایت‌های فسیلی، غارها، دامپزشکی حیات‌وحش، ذخیره‌گاه زیست کره مورد توجه ویژه در استان قرار دارد، افزود: حفظ و توسعه تنوع زیستی در ذخیره‌گاه زیست‌کره باید در اولویت قرار گیرد.

یوسف‌پور به بحران سیل و بارش شدید برف در۲ سال گذشته اشاره کرد و گفت: سیل بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال خسارت به زیرساخت‌های محیط‌زیستی استان از جمله راه‌ها، آبشخورها و قنات‌ها وارد کرد که ۱۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی ستاد مدیریت بحران به اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اختصاص داده شد.

وی به توجه ویژه به مسائل و مباحث زیست محیطی اشاره کرد و گفت: توسعه بخش آموزش به خصوص جوامع محلی در اولویت برنامه‌های محیط‌زیست استان است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال وبختیاری افزود:امسال ۳۰ کارگاه حضوری و آنلاین در حوزه محیط زیست برگزار شده و ۲ همایش ملی با عنوان دانش سنتی و همایش ملی پارک‌های ملی و مناطق زیرپوشش حفاظت محیط زیست ابتدای سال آینده برگزار خواهد شد.

به گزاش ایرنا، نشست تخصصی معاونان محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی کشور به مدت ۲ روز در مجتمع آفتاب شهرستان بروجن در حال اجراست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha