کتابخانه‌های روستایی به پایگاه فرهنگی تبدیل شوند

اهواز - ایرنا - مسئول کتابخانه شهدای ساریه دشت آزادگان با اشاره به برگزیده شدن این روستا در نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب گفت: انجام برنامه‌های فرهنگی خلاقانه علاوه بر ترویج مطالعه می‌تواند کتابخانه‌های روستایی را به پایگاه فرهنگی فعال تبدیل کند.

فاطمه عبیداوی چهارشنبه درگفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در جهت گسترش عدالت فرهنگی و حمایت از ایده‌های نو و ابتکاری درحوزه کتاب و کتابخوانی برنامه‌ریزی شده است که می‌تواند به رشد فعالیت‌های فرهنگی در روستا کمک کند.

وی افزود: برای برگزیده شدن در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب فعالیت‌های فرهنگی این کتابخانه علاوه بر امانت دادن کتاب مورد ارزیابی قرار گرفت که نقش مهمی در افزایش تعداد اعضای کتابخانه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در روستا داشته است.

عبیداوی بیان کرد: گرایش بچه‌ها به استفاده کردن ازموبایل و فضای مجازی باعث ایجاد انگیزه برای اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگی با محوریت کتاب در اوقات فراغت کودکان و نوجوانان برای اعضای کتابخانه و دیگر علاقمندان شد.

وی افزود: در گروه سنی کودک و نوجوان برنامه‌هایی از جمله برگزاری نشست‌های کتابخوان، جمع خوانی، معرفی کتاب، مسابقات نقاشی، ساخت کاردستی، روزنامه دیواری و برگزاری برنامه‌های مناسبتی با محوریت کتاب از جمله اقدامات فرهنگی این کتابخانه است که مورد استقبال در روستا قرار گرفت.

مسئول کتابخانه شهدای ساریه دشت آزادگان با اشاره به این که تنها مرکز فرهنگی این روستا کتابخانه ساریه است گفت: برای بانوان و علاقمندان به امور فرهنگی در روستا کارگاه های آموزشی مختلف از جمله پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، اصول زندگی مشترک، فرهنگ حجاب و عفاف و مشاوره خانواده در کتابخانه برگزار شد.

وی ارسال کتاب برای افراد با مشکل بعد مسافتی از جمله مدرسه روستا را از دیگر اقدامات این کتابخانه عنوان کرد و ادامه داد: در این راستا با همکاری یکی ازمعلمان، پیک کتاب راه اندازی شد و کتاب به مدت ۲ هفته دراختیار بچه ها قرار داده شد که به عضویت آنها نیز منجر می‌شود.

عبیداوی با اشاره به این که منابع کتابخانه از تنوع کافی برخوردار نیست افزود: در بخش منابع کتاب‌های کمک درسی و کودک نیز کمبودهایی وجود دارد که با توجه به افزایش مراجعه اعضای کتابخانه باید منابع و فضای کتابخانه نیز بیشتر شود.

مسئول کتابخانه شهدای ساریه دشت آزادگان تصریح کرد: با توجه به استقبال کودکان از کتابخانه، فضای اجرای برنامه‌های جنبی و آموزشی کتاب محور برای کودکان محدود است بنابراین برای اجرای فعالیت‌ها از سالن‌های مطالعه کتابخانه استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به افتتاح مهد قرآنی در کتابخانه بیان کرد: کلاس قرآن برای خردسالان و کودکان پیش دبستانی برگزار می شود که این باعث علاقمندی بچه‌های کوچکتر و مراجعه به کتابخانه و افزایش تعداد اعضای کتابخانه شده است.

عبیداوی ادامه داد: برپایی برنامه‌های جنبی در مناسبت‌های مختلف، تشویق اعضا به کار خلاصه نویسی کتاب و افزایش امانت کتاب باعث شده دیگر افراد روستا نیز به عضویت در این کتابخانه و استفاده از خدمات آن جذب شوند.

مسئول کتابخانه شهدای ساریه دشت آزادگان بیان کرد: توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی به ویژه در مدارس و تلاش برای دسترسی کودکان و نوجوانی که در روستا شرایط رفتن به کتابخانه را ندارند از مهم‌ترین اولویت‌های این کتابخانه است.

وی توضیح داد: برنامه‌های مربوط به کتابخوانی باید از دوره کودکی آغاز شود و فرهنگ کتابخوانی تا دوره‌های بزرگسالی به عنوان یک عادت پایدار در افراد جامعه برنامه‌ریزی شود.

کتابخانه‌های روستایی به پایگاه فرهنگی تبدیل شوند

به گزارش ایرنا ساریه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دشت آزادگان در استان خوزستان است،این روستا در دهستان حومه‌شرقی قرار دارد و کتابخانه شهدای ساریه دشت آزادگان با ۳۸۰ متر مربع در حال حاضر ۴۲۰ عضو دارد و پنج هزار و ۶۰۰ جلد کتاب در مخزن کتابخانه آن موجود است.

استان خوزستان در چند دوره حضور در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، توانست چند روستای دوستدار کتاب را در سطح کشوری به عنوان روستای برگزیده معرفی کند که در نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، کتابخانه شهدای ساریه از روستای ساریه دشت آزادگان در خوزستان، برگزیده این رویداد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha