شمار مسموم‌شدگان با گاز مونوکسیدکربن در خراسان رضوی ۲۳ درصد افزایش یافت

مشهد- ایرنا- مسوول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شمار مسموم‌شدگان با گاز مونوکسیدکربن در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی طی هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد افزایش داشته است. 

محمد علیشاهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال در این مدت ۱۷۳ نفر در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شده‌اند که از این تعداد ۳۶ نفر در مناطق غیر شهری و ۱۳۷ نفر در مناطق شهری بوده‌اند.

وی ادامه داد: چهار نفر از افراد دچار گازگرفتگی قبل از رسیدن اورژانس به صحنه حادثه جان باخته بودند.

مسوول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد ماموریت‌های اورژانس مرتبط با گاز گرفتگی این دانشگاه از ابتدای سال جاری تاکنون را ۱۰۲ ماموریت عنوان کرد که افراد دچار گازگرفتگی به بیمارستانهای زیر پوشش این دانشگاه انتقال یافتند.

علیشاهی افزود: این در حالی است که طی مدت مشابه سال گذشته ۱۴۱ نفر دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد شده‌اند که یک نفر از آنها به دلیل شدت مسمومیت جان باختند.

به گزارش ایرنا، مونواکسیدکربن که با عنوان "قاتل خاموش" نیز از آن یاد می‌شود ناشی از احتراق ناقص سوختهای فسیلی از جمله گاز طبیعی است. این گاز بی‌رنگ، بی بو و بدون مزه و به شدت سمی و کشنده است و با حواس طبیعی انسان قابل تشخیص نیست.

یکی از عوامل ایجاد مونوکسیدکربن در منزل، احتراق ناقص وسایل گرمایشی همچون بخاری است. نرسیدن اکسیژن کافی به شعله بخاری، فقدان تهویه کافی در فضای محل نصب آن، وجود موانع در مسیر لوله خروج دود و گاز ناشی از احتراق و یا استفاده از دودکشهای غیراستاندارد عوامل اصلی احتراق ناقص در وسایل گرمایشی و ایجاد گاز منوکسیدکربن هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha