بالا گرفتن اختلافات درباره تظاهرات حامیان فلسطین/سوناک، رئیس پلیس لندن را احضار کرد

لندن – ایرنا – نخست وزیر انگلیس، «مارک رولی» رئیس پلیس لندن را به‌دلیل چراغ‌سبز او برای برگزاری تظاهرات حامیان فلسطین در سالروز بزرگداشت قربانیان جنگ جهانی اول، احضار کرد.

به گزارش ایرنا، ریشی سوناک که در تداوم حمایت تمام عیار دولت لندن از رژیم صهیونیستی، تظاهرات روز شنبه را «بی احترامی» به آنچه ارزش‌های انگلیس خوانده، می‌داند، گفت: از رئیس پلیس لندن درباره موضع‌گیری وی بازخواست خواهم کرد.

وی افزود: «مارک رولی اطمینان داده که از مراسم بزرگداشت قربانیان جنگ جهانی اول و امنیت عمومی در ایام اخر هفته محافظت می‌کند. اکنون وظیفه من است که او را پاسخگو کنم.»

نخست وزیر انگلیس ادامه داد: «دولت درباره چگونگی اطمینان پلیس از امنیت عمومی (در ایام آخر هفته) سووالاتی را مطرح کرده است. به‌نظر من این راهپیمایی‌ها بی‌احترامی است و من در این باره با رئیس پلیس صحبت خواهم کرد.»

حامیان فلسطین تاکنون چندین تظاهرات گسترده در انگلیس برگزار کرده‌ و ضمن محکومیت جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی، با مردم فلسطین اعلام همبستگی کرده‌اند.

شنبه هفته پیش طبق آمارها نیم میلیون فعال ضد صهیونیستی در خیابان‌های لندن راهپیمایی کرده و خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند. این هفته نیز بر اساس گزارش‌ها افزون بر ۱۰۰ هزار نفر در میدان ترافلگار تجمع و جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها در غزه را محکوم کردند.

آن‌ها قصد دارند تا روز شنبه آتی نیز در بزرگترین پارک لندن موسوم به «هاید پارک» تجمع و به سمت سفارت ایالات متحده راهپیمایی کنند؛ اما مقامات لندن به بهانه مصادف شدن این حرکت اعتراضی با سالروز بزرگداشت قربانیان جهانی اول، مخالف هستند.

پلیس لندن اوایل هفته جاری درخواست کرد که تظاهرات شنبه به زمان دیگری موکول شود. آده آدلکان دستیار رئیس پلیس لندن با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد: «خطر خشونت و بی نظمی از سوی برخی گروه ها در حال افزایش است و این مساله در آستانه یک آخر هفته مهم و شلوغ در پایتخت نگران کننده است.»

وی افزود: «پیام ما به سازمان‌دهندگان تظاهرات روز شنبه روشن است: از شما می‌خواهیم که به سرعت تجدید نظر کنید. برگزاری هیچ اعتراضی در لندن در آخر هفته مناسب نیست.»

با این حال برگزارکنندگان تظاهرات شنبه تاکید کردند که این حرکت اعتراضی تداخلی با مراسم بزرگداشت قربانیان جنگ جهانی اول ندارد. بن جمال رئیس سازمان موسوم به ائتلاف همبستگی با مردم فلسطین با اشاره به فاصله مکانی تظاهرات حامیان فلسطین با مراسم یادبود قربانیان جنگ جهانی اول، نگرانی‌های امنیتی مقامات لندن را بهانه‌ای برای سرکوب کسانی خواند که بر خلاف دولت خواهان آتش‌بس در غزه هستند.

این درحالی است که صدای اعتراضات عمومی به جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه و حمایت از مردم بی‌دفاع و مظلوم فلسطین به‌سرعت رو به افزایش است. پیش‌بینی‌ها حاکی است که شمار شرکت‌کنندگان تظاهرات روز شنبه رکورد راهپیمایی‌های چند هفته اخیر را بشکند.

دیروز (سه‌شنبه) روسای سه اتحادیه بزرگ کارگری در انگلیس که میلیون‌ها نفر از کارکنان اصناف و مشاغل عمومی در این کشور را نمایندگی می‌کنند از برقراری آتش‌بس فوری و توقف کشتار فلسطینیان در غزه حمایت کردند. میک لینچ رئیس اتحادیه سراسری کارگران راه آهن، دریانوردی و حمل و نقل، مت رک دبیرکل اتحادیه آتش‌نشانان و دنیل کبد رئیس اتحادیه ملی آموزش انگلیس با صدور پیام ویدیویی مشترک اعلام کردند که برای حمایت از صلح و آتش‌بس در غزه، در تظاهرات حامیان فلسطین در روز شنبه آتی شرکت خواهند کرد.

بر همین اساس مارک رولی رئیس پلیس لندن دیشب (سه‌شنبه) طی بیانیه‌ای تصریح کرد: «هیچ قدرت مطلقی برای ممنوعیت اعتراض وجود ندارد، بنابراین در این آخر هفته اعتراضی برگزار خواهد شد.»

وی افزود: سازمان دهندگان تظاهرات روز شنبه «تمایل کامل خود را برای دوری از مراسم بزرگداشت نشان داده و هیچ قصدی برای برهم زدن این رویداد ندارند. ما هم اعلام کرده‌ایم که از قدرت‌های خود برای محافظت از مکان‌ها و مراسم مهم ملی به هر قیمتی استفاده خواهیم کرد.»

بیانیه رولی، خشم مقامات دولتی و گروه‌های دست راستی را برانگیخته اما سازمان‌دهندگان تظاهرات روز شنبه، این موضع‌گیری را یک پیروزی مهم در اثبات حقانیت خود برای حمایت از فلسطین و برقراری آتش‌بس فوری در غزه می‌دانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha