۱۸ آبان ۱۴۰۲، ۹:۲۶
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85285623
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

احتمال دیدار بایدن و شی در هفته آینده قوت گرفت

۱۸ آبان ۱۴۰۲، ۹:۲۶
کد خبر: 85285623
احتمال دیدار بایدن و شی در هفته آینده قوت گرفت

تهران- ایرنا- درحالیکه هفته‌های گذشته گزارش‌هایی مبنی بر احتمال دیدار سران واشنگتن و پکن در ماه نوامبر منتشر شده، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که جو بایدن و شی جین‌پینگ روسای جمهوری آمریکا و چین هفته آینده با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، منابع آگاه امروز پنجشنبه به خبرگزاری فرانسه گفتند که بایدن و شی قرار است روز ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) در سان‌فرانسیسکو در جریان یک نشست با یکدیگر دیدار کنند.

یک مقام آمریکایی و یک دیپلمات مستقر در واشنگتن گفتند که دو طرف هنوز به صورت رسمی تاریخ را اعلام نکردند اما مقدمات برگزاری این دیدار در حاشیه نشست آتی همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه به میزبانی آمریکا را فراهم کرده‌اند.

دو دولت هنوز اجلاس شی و بایدن را به طور علنی تایید نکرده‌اند، اما نشانه های گسترده‌ای مبنی بر برگزاری آن ارائه کرده‌اند.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، در ۳۱ اکتبر (۹ آبان) گفت که واشنگتن امیدوار است "گفتگوی سازنده در سانفرانسیسکو" بین دو رئیس جمهور انجام شود.

این اولین نشست بین دو رئیس جمهور پس از مذاکرات آنها در نوامبر ۲۰۲۲ (آبان- آذر ۱۴۰۱) در بالی در حاشیه نشست گروه ۲۰ خواهد بود.

بایدن و شی هر دو در مورد آن مذاکرات مثبت صحبت کردند و گفتند که به دنبال راه هایی برای جلوگیری از درگیری هستند اما تنش‌ها به صورت مکرر بین دو کشور اتفاق افتاده است که یکی از نمونه‌های بارز آن ساقط کردن یک بالون تحقیقاتی چین توسط آمریکا بر فراز آسمان ایالات متحده در اوایل سال جاری بود.

چین نیز به نوبه خود از فشار فزاینده ایالات متحده از جمله محدودیت بر تراشه‌های با فناوری پیشرفته ناراضی است. محدودیت بر روی این تراشه به این علت است که واشنگتن ادعا می‌کند پکن ممکن است از آن استفاده نظامی کند.

تنش های دوطرف به ویژه در مورد تایوان است که چین آن را بخش جدایی ناپذیر از خود می‌داند و آمریکا با برقراری روابط رسمی و دیدار با مقامات آن، پکن را تحریک می‌کند. چین تمرینات نظامی بزرگی را در پاسخ به اقدامات کنگره آمریکا در طرفداری از تایوان و دیدار با مقام‌های تایپه برگزار کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha