۱۰۵ هزار نفر از مردم چهارمحال و بختیاری مبتلا به فشارخون و دیابت هستند

شهرکرد- ایرنا- رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس آخرین غربالگری‌های انجام شده ۷۵ هزار و ۱۹۸ نفر در استان فشار خون بالا و ۳۰ هزار و ۹۰۵ نفر دیابت نوع ۲ دارند که در مجموع جمعیت ۱۰۵ هزار نفری را شامل می‌شود.

به گزارش ایرنا، علی احمدی روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت اجرای برنامه بسیج ملی غربالگری دیابت و فشار خون در افراد بالای ۱۸ سال افزود: فشارخون بالا و دیابت ۲ بیماری غیرواگیر به شمار می‌رود که از آن با عنوان قاتل خاموش یاد می‌شود و عوامل خطر نظیر سبک زندگی ناسالم، رژیم غذایی نامناسب، مصرف بالای نمک و چربی‌های حیوانی و همچنین ژنتیک عوامل خطر شیوع این ۲ بیماری به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه شیوع فشار خون بالا در استان بالاتر از میانگین کشوری است، تصریح کرد: شیوع فشارخون بالا در استان ۳۵.۳ درصد است در حالی که متوسط کشوری آن ۳۲ درصد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در خصوص شیوع بیماری دیابت در استان وضعیت بهتری نسبت به میانگین کشوری آن که ۱۴ درصد است، داریم اما فشارخون بالا یکی از عوامل خطر برای بروز بیماری فشارخون بالاست از همین رو باید با غربالگری گسترده افرادی که مبتلا به این بیماری هستند را شناسایی کرد تا با درمان و تجویز دارو از پیشروی بیماری جلوگیری شود.

احمدی میزان اضافه وزن در استان را نیز بالاتر از میانگین کشوری اعلام کرد و گفت: نرخ اضافه وزن در استان ۴۰ درصد و متوسط کشوری آن ۳۸ درصد است با این حال چاقی در استان ۲۱ درصد و میانگین کشوری آن ۲۵ درصد است.

وی یادآور شد: کم‌تحرکی نیز در استان ۴۰ درصد است که نسبت به میانگین کشوری آن وضعیت بهتری داریم.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مصرف نمک در این استان ۲ برابر میانگین کشوری است، اظهار داشت: مصرف نمک در کشور به ازای هر نفر در شبانه‌روز پنج گرم بوده اما این میزان در استان ۱۰ گرم است.

احمدی همچنین مصرف میوه و سبزی در استان را ناکافی و کمتر از میانگین کشوری اعلام کرد و افزود: مصرف سبزی در استان هفت درصد است در حالیکه میانگین کشوری آن ۸.۵ درصد گزارش شده است.

وی تصریح کرد: مصرف دخانیات نیز ۱۹.۴ و مصرف الکل ۷.۷ است که در مقایسه با میانگین کشوری بیشتر است که همین عوامل سبب افزایش پرفشاری خون در استان شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از شناسایی ۲ هزار و ۹۵۱ نفر بیمار مبتلا به فشار خون در استان در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: تعداد بیماران شناسایی شده در مدت مشابه سال گذشته ۲ هزار و ۶۵۵ بوده است.

احمدی یادآور شد: همچنین در نیمه نخست امسال یک هزار و ۴۷۷ فرد مبتلا به دیابت در استان شناسایی شد که تعداد بیماران شناسایی شده در استان در مدت مشابه سال گذشته یک هزار و ۲۵۴ نفر بوده است.

وی افزود: ۶۶ درصد مبتلایان به فشار خون بالا در استان زن و ۳۴ درصد مرد هستند و در دیابت نیز زنان سهم ۶۴ درصدی و مردان ۳۶ درصدی را به خود اختصاص داده‌اند.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری از آغاز اجرای طرح ملی غربالگری دیابت و فشار خون همزمان با ۲۰ آبان خبر داد و گفت: قرار است طی ۵۰ روز ۷۵۰ هزار نفر افراد بالای ۱۸ سال استان غربالگری شوند.

احمدی افزود: هدف وازرت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پوشش ۱۰۰ درصدی افرادی بالای ۱۸ سال در کلیه شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها و پوشش ۷۵ درصدی در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت است.

وی با بیان اینکه غربالگری اقدام گسترده و پرهیزینه‌ای بوده و نیازمند مشارکت مردم است، تصریح کرد: انتظار می‌رود رسانه‌ها در آگاه‌سازی و مشارکت‌دهی مردم همکاری کنند.

به گزارش ایرنا، فشارخون بالا یا پرفشاری شریانی نوعی بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا رفته و به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند.

دیابت نیز به اختلال سوخت و ساز مواد قندی در بدن، بیماری دیابت می گویند. این اختلال به دلیل عدم ترشح و یا ناکافی بودن ترشح انسولین ایجاد می‌شود؛ در نتیجه میزان قند خون بالا می‌رود. انواع دیابت شامل مواردی همچون دیابت نوع یک، دیابت نوع ۲ و دیابت بارداری است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با حدود یک میلیون نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha