تغییر لحن آمریکا در قبال حزب الله از تهدید به دیپلماسی نرم

تهران- ایرنا- یک روزنامه لبنانی به نقل از منابع آگاه خود با اشاره به رایزنی‌های مشاور بایدن در بیروت، از تغییر لحن آشکار واشنگتن در قبال حزب الله خبر داد.

به گزارش امروز پنجشنبه ایرنا، منابع آگاه لبنانی با اشاره به فضای دیدارهای انجام شده از سوی «آموس هوکشتاین» مشاور رئیس جمهور آمریکا در بیروت به روزنامه الجمهوریه اعلام کردند: هوکشتاین به طور جدی تاکید کرده است که واشنگتن به دنبال گسترش جنگ و کشیده شدن آن به جنوب لبنان نیست.

این منابع بیان کردند: واشنگتن به شدت نگران احتمال گسترش جنگ به جبهه لبنان و دیگر جبهه هاست که منطقه را با جنگی تمام عیار روبرو خواهد کرد و تحرکاتش هم در راستای ممانعت از آن است.

منابع مذکور از "تغییر آشکار لحن آمریکا" خبر داده و اعلام کردند که واشنگتن از تهدید علنی حزب الله درباره عدم شعله ور کردن جبهه جنوب لبنان و ورود به جنگ آنگونه که از زبان سخنگوی کاخ سفید و در ادامه آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و نیز مسئولان ارشد پنتاگون مطرح شد، به دیپلماسی نرم با فرستادن هوکشتاین به بیروت روی آورده است. هوکشتاین حامل پیام اطمینان بخش و هشدار آرام با هدف سرد نگه داشتن جبهه جنوب لبنان است.

این منابع اعلام کردند: هوکشتاین در مذاکرات خود طی ساعات گذشته لحن هجومی در قبال هیچ طرف لبنانی نداشته است و ضمن ابراز همدردی با خانواده های شهیدان حمله اسرائیل به جاده عیترون-عیناتا، در برگه مکتوب خود هم لحن آرام را اتخاذ کرده است.

محتوای برگه هوکشتاین

منابع مذکور اعلام کردند که برگه مکتوب هوکشتاین شامل؛ "اهتمام آمریکا به لبنان، نگرانی از تداوم درگیری در جنوب لبنان و ضرورت توقف آن، ضرورت پایبندی به قطعنامه ۱۷۰۱ و اینکه واشنگتن تشدید تنش در مرز را به نفع لبنان نمی‌داند و اسرائیل مایل به تشدید جنگ درجبهه شمالی نیست" بوده است.

موضع لبنان

این منابع بیان کردند: جوابی که هوکشتاین شنیده شامل موارد زیر است:

نخست، محکومیت شدید کشتار جمعی اسرائیل درغزه و وادار کردن تل آویو به آتش بس و توقف کشتار غیرنظامیان.

دوم، پایبندی لبنان به قطعنامه ۱۷۰۱ و اینکه اسرائیل این قطعنامه را در زمین و دریا و هوا در برابر دیدگان جهانیان نقض کرده است.

سوم، اسرائیل عامل تنش است و به مناطق مرزی حمله می‌کند و مقاومت در موضع دفاع و واکنش به این حملات است. نباید فقط از لبنان خواسته شود که آتش بس را رعایت کند بلکه باید این خواست از تل آویو هم بشود.

چهارم، اسرائیل با حمله به لبنان به دنبال کشیدن لبنان به جنگ گسترده است. این با حمله به مناطق غیرنظامی و غیرنظامیان مشخص می شود و گواه آن هم شهادت یک تن در «یاطر»، دو نفر در «الماشیه»، هدف قرار دادن خبرنگاران و شهادت «عصام عبدالله» و نیز حمله به آمبولانس ها و در آخر هم حمله به خودرو غیرنظامی و شهات سه کودک و مادر بزرگ آنهاست. این حملات و جنایات بدون پاسخ نمی‌ماند.

پنجم اینکه لبنان تمایلی به تنش ندارد اما اگر حملات اسرائیل ادامه یابد دست بسته نخواهد ماند و احدی نمی‌تواند اوضاع را کنترل کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha