دیدار مقام افغانستانی و سلاجقه امیدها برای نجات تالاب هامون را افزایش داد

شیراز-ایرنا- معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به دیدار اخیر «ملا عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی دولت حاکمه افغانستان با علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط، زیست گفت: امیدواریم که دیدار ملا برادر و سلاجقه راهگشای حل مشکلات زیست محیطی از جمله حقابه هامون و پایش ریز گرد و غبار منطقه شود.

مجتبی ذوالجودی روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی نقش و اثرات تغییر اقلیم براکوسیستم‌های تالابی در شیراز گفت: هیات حاکم بر افغانستان چند روزی در کشورمان هستند مسایل خشکی و کم آبی در سیستان و بلوچستان در گفتگو با آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: هیات افغانستانی دلایل و منطق مسوولان کشورمان را قبول داشته و بررسی موضوع حقابه و کاستن از اثرات شدت خشکسالی در سیستان و بلوچستان، در اولویت گفتگو های دو کشور قرار داشته است.

وی ادامه داد: همه واقفیم که خشکسالی و کمبود آب در سالهای گذشته و اثرات نامطلوبی بر زندگی مردم در سیستان و بلوچستان گذاشته است، در این راستا صحبت های رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور به عنون گام اول بسیار موثر واقع شد و افعانستان پذیرفت که مباحث محیط زیست بین ایران و افعانستان از اهمیت بالایی برخوردار است و با دستور مستقیم ملا برادر مصوبات این نشست ها دنبال می شود.

ذو الجودی در ادامه با اشاره به اینکه مباحث تالابی و نقش تغییر اقلیم و خشکسالی بر آنها بسیار مهم است افزود: با مطالعاتی که سازمان و محیط زیست با کشور ژاپن درخصوص تالاب های کشورمان انجام داده هفت افق پیش رو برای احیای تالاب ها تعیین شده است.

نشست هم اندیشی نقش و اثرات تغییر اقلیم براکوسیستم‌های تالابی به همت معاونت محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست و طرح حفاظت از تالاب های ایران در شیراز در حال برگزاری است، در روز اول این نشست پورشیرزاد، مدیرکل حفاطت محیط زیست فارس ضمن خوش آمدگویی به مهمانان، از ضرورت تغییر نگاه به بخش کشاورزی و کاهش سطح زیر کشت و مصرف آب در بخش کشاورزی سخن گفت.

حسین اردکانی از بنیانگذاران هواشناسی در ایران هم دراین نشست برخی پیش بینی ها و روندهای بارندگی و خشکسالی در کشورمان را مورد بررسی کرد. اردکانی، لزوم دقت نظر در پیش بینی های هواشناسی را یاد آور شد و تاثیر علوم هواشناسی در افق های زمانی مختلف را به بحث گذاشت و بر لزوم توجه به آن در برنامه ریزی های توسعه تاکید کرد.

در ادامه روز اول این نشست با بحث و پرسش و پاسخ بین حضار ادامه یافت.

ارائه هایی با عنوان نقش و اثرات تغییر اقلیم بر تنوع و پراکنش گونه های حیات وحش و زیستگاه ها و مناطق حفاظت شده و تاثیر تغییر اقلیم بر اکوسیستم های تالابی توسط مدیران دفاتر معاونت دریایی و تالاب های سازمان صورت گرفت.

این برنامه با بازدید از نمایشگاه عرضه دستاوردهای پروژه معیشت های سازگار با منابع تالابی طرح حفاطت از تالاب های ایران و تالاب هفت برم به پایان رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha