استاندار گیلان: ایجاد رفاه و شغل برای روستائیان در اولویت است

رشت- ایرنا- استاندار گیلان جهت‌گیری نظام جمهوری اسلامی و رویکرد مدیران استان را مبتنی بر ایجاد رفاه و شغل مناسب برای روستائیان اعلام کرد و افزود: مشاغل روستایی متناسب با موقعیت و مزیت‌های متفاوت گردشگری، کشاورزی، زنبورداری و دامداری روستاها در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایرنا، اسدالله عباسی روز پنجشنبه در شورای برنامه‌ریزی استان اظهار داشت: در طرح جامع توسعه گیلان بویژه در قرارگاه جهادی که برای طرح "توانمندسازی و کارآمدی مردم پایه و مهاجرت معکوس " تشکیل شد مهاجرت روستائیان از روستاها به شهرها مورد تاکید قرار گرفته است که این موضوع پیشگیری از معضل بزرگی خواهد بود که در گذشته از آن غفلت شده است.

وی تصریح کرد: درحال حاضر برخی از روستاها به دلیل مهاجرت روستائیان خالی از سکنه شده اند درحالی که در سال‌های نه چندان دور ظرفیت‌های تولیدی و اقتصادی در روستاها بسیار بالا بود و در شهرها محصولات تولیدی در بخش های کشاورزی و یا دامی در بازارهای هفتگی عرضه می‌شد؛ اما اکنون روستائیان جذب جاذبه های شهری شده اند که نتیجه آن فقر و افزایش متقاضیان تحت پوشش نهادهای حمایتی است.

وی با تاکید بر توجه به مزیت گردشگری روستا محور در روستاهای مستعد از اداره‌کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خواست به این موضوع توجه ویژه داشته باشند و از این ظرفیت ها استفاده درست صورت گیرد.

عباسی در ادامه با اشاره به موارد مطروحه از سوی نمایندگان حاضر در جلسه گفت: هر کدام از نمایندگان باید پاسخگوی حوزه های انتخابیه خود باشند اما برخی از پروژه ها ملی و استانی هستند و همه باید منسجم برای به نتیجه رسیدن و تکمیل آنها اهتمام ویژه داشته باشیم؛ یکی از آسیب های توسعه استان در بخش پروژه های کلان، عقب ماندگی است که از سالهای گذشته به دلیل توجه به مسائل بخشی بجا مانده است.

وی افزود: نمایندگان در لایحه برنامه هفتم و تصویب بودجه ۱۴۰۳ مانند سال گذشته همکاری لازم را داشته باشند و تاکید بیشتری بر برش استانی شود؛ در برش استانی و شهرستانی اعتباراتی که در دست فرمانداران است با همکاری مدیران‌کل دستگاه‌های اجرایی در نقاط مهم و حیاتی صرف شود و اگر پروژه ای با مبلغ اندک و یا بیشتر تمام خواهد شد در استان مطرح شود که با کمک از طرق مختلف زودتر به نتیجه برسد.

وی اظهار داشت: نگاه ما در توزیع بودجه عدالت محور و برقراری توازن طبق پیش بینی قانون به لحاظ وسعت، جمعیت و محرومیت است و تلاش داریم به همه مناطق از زوایای مختلف و منصفانه توجه داشته باشیم نه آنکه با توجه به برخی نقاط، سایر نقاط محروم بمانند.

استاندار گیلان تاکید کرد: به دستور مقام معظم رهبری باید عملکرد ۲ ساله دستگاه‌ها انتشار یابد؛ در این دولت بحث خدمت صادقانه به مردم برنامه ویژه راهبردی برگرفته از اسناد بالادستی است که منطبق با منویات مقام رهبری است لذا تلاش می کنیم رضایت مندی مردم را در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و در همه قسمت‌ها فراهم شود؛ اما اشکال در نارسایی زبان رسانه‌ای دستگاه‌ها است که فعالیت‌های خوب به اندازه کافی و شایسته به مردم منعکس نمی شود.

عباسی، گیلان را استان آسیب پذیری در بلایای طبیعی دانست و افزود: حوادث مختلفی مانند سیلاب آستارا، فومن و شفت آسیب بسیاری به ما وارد کرده است درحالی که ترمیم آسیب‌های ناشی از سیلاب سال ۹۸ به پایان نرسیده بود و خساراتی به سایر نقاط استان وارد شد.

وی از دستگاه‌های مختلف خواست تا از اظهار نظرهای غیر کارشناسی پرهیز کنند و افزود: برخی دستگاه‌ها اظهار نظرهایی می کنند که ارتباطی با موضوع ندارد؛ باید با پرهیز از کلی گویی برای مشکلی که بیان می شود راهکار ارائه دهید.

وی درمورد برخی اظهار نظرهای غیر کارشناسی مانند ساخت و ساز غیرمجاز و عدم لایروبی رودخانه‌ها گفت: اگر کسی ادعا کند طی این ۲ سال اخیر ساخت و ساز غیرمجازی انجام شده به عنوان نماینده عالی دولت در استان علیه شهردار، بخشدار و دهیاری که پراونه ساخت و ساز صادر کرده است شاکی خواهم بود.

استاندار گیلان افزود: اگر جایی جلوی لایروبی دستگاهی گرفته شده دستگاه مربوطه باید پاسخگو باشد نه همه مدعی باشند و دیگران را زیر سوال ببرند اگر در جایی برخورد منفعلانه مشاهده شود مسئولیت به افراد فعال‌تری سپرده خواهد شد.

عباسی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان نیز خواست نظرات دستگاه‌های مختلف را برای تخصیص بودجه لحاظ کنند و اظهار داشت: دستگاه‌ها بودجه جاری و تملک دارایی را باهم اشتباه نگیرند، امسال درآمد مالیاتی و سایر درآمد ها خوب خواهد بود و تا پایان سال از بسیاری تعهدات جلوتر عمل خواهیم کرد.

وی یادآوری کرد: این سازمان باید ابهاماتی که برخی نمایندگان و مدیران در مورد پروژه های عمرانی دارند شفاف سازی کند و به سوالات مطرح شده پاسخ دهد.

وی رویکرد دولت سیزدهم را پرداخت معوقات برای جلوگیری از خسارت بیشتر عنوان کرد و افزود: پروژه های بزرگ در اولویت کار ما قرار دارد و اکنون پروژه های راه آهن و آزاد راه از پیشرفت مناسبی برخوردارند در مورد سایر پروژه ها نیز سعی داریم رضایت‌مندی مردم را فراهم کنیم.

حدود ۸۰۰ پروژه نیمه تمام در استان گیلان وجود دارد

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان نیز در این جلسه گفت: حدود ۸۰۰ پروژه نیمه تمام در استان گیلان وجود دارد که در فاصله کوتاه مدت و میان مدت به بهره برداری نمی رسد و دستگاه ها طبق قانون با مشارکت بخش خصوصی آن را تکمیل کنند.

محمدرضا رستمی اضافه کرد: برای آنکه از منابع حداکثر استفاده را از برنامه‌های منظم و جامع داشته باشیم نیاز به برنامه جامع توسعه استان داریم که طبق اسناد بالادستی شکل می گیرد.

وی تصریح کرد: در این راستا با همکاری همه دستگاه‌های مختلف استان و دانشگاهیان این سند در ۲۲ بخش تهیه خواهد شد که مباحث مختلف مرتبط مالی و پولی، کشاورزی، صنعت و گردشگری و سایر موارد را در قالب ۲۲ جلد تهیه و در اختیار دستگاه‌ها خواهد گذاشت.

وی یادآوری کرد: این طرح از منابع مختلف در مسیر توسعه و رشد بهتر استان استفاده خواهد کرد و حداکثر طی ۲ سال با کمک اعضای هیات علمی دانشگاه، متفکران، مدیران، دلسوزان استان و نمایندگان تهیه خواهد شد که سند افتخاری برای کسانی که دست اندرکار تهیه آن هستند، خواهد بود.

تحول در روستاها در دستور کار دولت است

معاون امور عمرانی استانداری گیلان نیز از اجرای طرح توانمندسازی کارآفرینی مردم پایه و مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها در گیلان خبر داد و افزود: این طرح در دستور کار دولت قرار گرفته و قرارگاه جهادی در این رابطه تشیکل شد که تحول در روستاها را با سه موضوع تثبیت جمعیت، مهاجرت معکوس و تقویت تولید دنبال می‌کند.

موسی فکور گفت: مهاجرت روستائیان به حاشیه نشینی‌ها دامن زده است لذا ‌جلساتی در شهرستانها با حضور فرمانداران برگزار و ۶۷ روستای هدف برای اجرای این طرح تعیین شد.

در پایان این جلسه استاندار گیلان از رسانه‌ها و حضور همه مسئولان ذیربط در حوزه های نظامی و انتظامی و از همراهی ویژه رسانه‌های استان در پوشش مناسب ، به موقع و هوشمندانه در وقوع حادثه دلخراش لنگرود و همچنین همراهی مردم قدردانی کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha