ورود دستگاه قضا به شکار و قاچاق پرنده در شهرستان زیرکوه

بیرجند - ایرنا - رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان زیرکوه از صدور دستور قضایی برای دستگیری ۱۳ نفر متخلف شکار و قاچاق پرنده در معرض خطر انقراض "هوبره" در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایرنا از اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، محمدرضا جوان روز پنجشنبه در تشریح این خبر گفت: شکار و قاچاق هوبره از جمله چالش‌های زیست محیطی در زیرکوه بوده که متاسفانه بخش زیادی از توان ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: از آنجایی که پرنده هوبره جز در شرایط اجبار پرواز نمی‌کند و روی زمین راه می‌رود، عده‌ای از سودجویان و غارتگران طبیعت در اقدامی ناشایست با از بین بردن پوشش گیاهی منطقه و انجام تله‌گذاری و شکار این پرنده حمایت شده و در خطر انقراض، زمینه تخریب محیط زیست را فراهم می‌کنند که باعث شده محیط بانان با حساسیت بیشتری درخصوص پیشگیری از وقوع این تخلف زیست محیطی اقدام کنند.

رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان زیرکوه بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در چندین مرحله بیش از سه هزار و ۵۰۰ تله زنده‌گیری هوبره در این شهرستان توسط یگان حفاظت محیط زیست با همکاری همیاران افتخاری محیط زیست و سایر عوامل جمع آوری شده است.

وی گفت: در آخرین مرحله از جمع آوری تله‌ها از سطح مناطق شهرستان، ۱۳ نفر از متخلفانی که در کار گذاشتن تله‌ها نقش داشتند، شناسایی شدند و با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع، گزارش جمع آوری تله‌های زنده‌گیری هوبره و شناسایی متخلفان به دادستان شهرستان اعلام شد.

جوان افزود: دادستان با همراهی جمعی از قضات شهرستان با توجه به حساسیت موضوع ضمن بازدید از تله‌های جمع آوری شده، دستورات لازم را به پاسگاه نیروی انتظامی شاهرخت برای دستگیری ۱۳ نفر متخلف شناسایی شده در این زمینه صادر کرد.

وی از تمامی دوستداران طبیعت و حیات وحش خواست هرگونه تخلف شکار و صید غیر مجاز به ویژه زنده‌گیری و قاچاق این پرنده در معرض خطر انقراض را بسرعت به این نمایندگی یا نزدیکترین واحد انتظامی شهرستان اطلاع دهند تا در اسرع وقت اقدام لازم صورت گیرد.

رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان زیرکوه هفتم آبان امسال از انهدام باند قاچاق هوبره با هوشیاری ماموران هنگ مرزی شاهرخت خبر داده بود.

هوبره از تیره درناسانان و یکی از گونه‌های حمایت شده سازمان حفاظت محیط زیست است که از لحاظ ظاهری تا حدودی به بوقلمون ماده شباهت دارد.

این پرنده رو به انقراض که در زیستگاه‌های بیابانی و مناطق خشک دشتی زاد و ولد می‌کند، تمایل کمی به پرواز کردن دارد و اغلب راه می‌رود از این رو شکارچیان غیرمجاز اقدام به شکار و قاچاق آن می‌کنند.

شهر حاجی آباد مرکز شهرستان زیرکوه در ۱۶۰ کیلومتری بیرجند و مجاورت کشور افغانستان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha