تداوم نفرت‌پراکنی وزیر دولت سوناک علیه حامیان فلسطین/افزایش فشارها برای اخراج برآورمن

لندن – ایرنا – اعتراض‌های داخلی برای اخراج وزیر کشور انگلیس به‌دلیل تداوم نفرت‌پراکنی وی علیه حامیان فلسطین و مخالفت با تداوم تظاهرات ضد صهیونیستی در لندن بالا گرفته است.

به گزارش ایرنا، سوئلا برآورمن وزیر کشور پرحاشیه انگلیس که هفته پیش در اظهاراتی توهین‌آمیز تظاهرات گسترده حامیان فلسطین در لندن را راهپیمایی نفرت‌انگیز توصیف کرد، در یادداشت جدیدی برای روزنامه تایمز چاپ لندن ادعاها علیه تظاهرات کنندگان را تکرار و ادعا کرد: «من باور نمی‌کنم که این راهپیمایی‌ها صرفاً برای کمک به غزه باشد.»

وی با بیان این ادعا که در تظاهرات ضد صهیونیستی، عناصری که به تعبیر او اسلام‌گرای افراطی هستند حضور دارند، خواستار لغو تحرکات اعتراضی در حمایت از فلسطینیان شد. برآورمن همچنین با انتقاد از تصمیم پلیس لندن برای موافقت با برگزاری تظاهرات حامیان فلسطین در سالروز بزرگداشت قربانیان جنگ جهانی اول، این نهاد امنیتی را که به لحاظ ساختاری ارتباط مستقیمی با وزارت کشور دارد، به جانبداری از معترضان متهم کرد.

یادداشت تند این سیاستمدار انگلیسی، در حالی که گفته می‌شود به تائید نهایی دفتر نخست وزیر انگلیس هم نرسیده است، موجی از عصبانیت احزاب سیاسی و حامیان فلسطین را به همراه داشته است. یووت کوپر وزیر کشور دولت سایه، خانم برآورمن را متهم کرد که کنترل خود را از دست داده و با نفرت پراکنی، به تنش‌ها در جامعه دامن می‌زند. وی افزود: «مقاله او تلاشی بسیار غیرمسئولانه و خطرناک برای تضعیف پلیس در برهه‌ای حساس و دامن زدن به تنش های اجتماعی است. هیچ وزیر کشور دیگری از هیچ حزبی هرگز این کار را نمی کند.»

بسیاری از اعضای حزب حاکم محافظه‌کار نیز بر این باورند که یادداشت نامبرده در روزنامه تایمز، مسیر اخراج وی را هموار کرده است. یکی از نمایندگان ارشد مجلس به شبکه خبری اسکای گفت: «برآورمن مایه شرمساری است. او یا ناآگاهانه تنش‌ها را دامن می‌زند که به اندازی کافی حرکت بدی است یا عمدا چنین می‌کند که فقط شرم آور است.»

حامیان فلسطین تاکنون چندین تظاهرات گسترده در انگلیس برگزار کرده‌ و ضمن محکومیت جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی، با مردم فلسطین اعلام همبستگی کرده‌اند.

شنبه هفته پیش طبق آمارها نیم میلیون فعال ضد صهیونیستی در خیابان‌های لندن راهپیمایی کرده و خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند. این هفته نیز بر اساس گزارش‌ها افزون بر ۱۰۰ هزار نفر در میدان ترافلگار تجمع و جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها در غزه را محکوم کردند.

آن‌ها قصد دارند تا روز شنبه آتی نیز در بزرگترین پارک لندن موسوم به «هاید پارک» تجمع و به سمت سفارت ایالات متحده راهپیمایی کنند؛ اما مقامات لندن به بهانه مصادف شدن این حرکت اعتراضی با سالروز بزرگداشت قربانیان جهانی اول، مخالف هستند.

پلیس لندن اوایل هفته جاری درخواست کرد که تظاهرات شنبه به زمان دیگری موکول شود. آده آدلکان دستیار رئیس پلیس لندن با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد: «خطر خشونت و بی نظمی از سوی برخی گروه ها در حال افزایش است و این مساله در آستانه یک آخر هفته مهم و شلوغ در پایتخت نگران کننده است.» وی افزود: «پیام ما به سازمان‌دهندگان تظاهرات روز شنبه روشن است: از شما می‌خواهیم که به سرعت تجدید نظر کنید. برگزاری هیچ اعتراضی در لندن در آخر هفته مناسب نیست.»

با این حال برگزارکنندگان تظاهرات شنبه تاکید کردند که این حرکت اعتراضی تداخلی با مراسم بزرگداشت قربانیان جنگ جهانی اول ندارد. مارک رولی رئیس پلیس لندن هم سه‌شنبه شب طی بیانیه‌ای تصریح کرد: «هیچ قدرت مطلقی برای ممنوعیت اعتراض وجود ندارد، بنابراین در این آخر هفته اعتراضی برگزار خواهد شد.»

وی افزود که سازمان دهندگان تظاهرات روز شنبه «تمایل کامل خود را برای دوری از مراسم بزرگداشت نشان داده و هیچ قصدی برای برهم زدن این رویداد ندارند. ما هم اعلام کرده‌ایم که از قدرت‌های خود برای محافظت از مکان‌ها و مراسم مهم ملی به هر قیمتی استفاده خواهیم کرد.»

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس دیروز رئیس پلیس لندن را احضار کرد و مدعی شد: به‌نظر من این راهپیمایی‌ها بی‌احترامی (به سالروز بزرگداشت قربانیان جنگ جهانی) است و من در این باره با رئیس پلیس صحبت خواهم کرد.

وی شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای موافقت مشروط خود را با برگزاری تظاهرات روز شنبه اعلام و ادعا کرد که در پی جلسه با رئیس پلیس اطمینان یافته که تظاهرات حامیان فلسطین، از مراسم بزرگداشت قربانیان جنگ جهانی فاصله خواهد داشت.

بر اساس برنامه اعلام شده تظاهرات روز شنبه از بزرگترین پارک لندن (هایدپارک) آغاز و به سفارت آمریکا ختم خواهد شد. پیش‌بینی‌ها حاکی است که شمار شرکت‌کنندگان در این حرکت اعتراضی رکورد راهپیمایی‌های چند هفته اخیر را بشکند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha