مورخ اسرائیلی به‌ دلیل افشاگری علیه صهیونیسم اخراج شد/ضرر مسلمانان از تفرقه در جهان اسلام

تهران - ایرنا - تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا با تبیین تاریخچه اشغال فلسطین توسط صهیونیست‌ها، از مورخی اسرائیلی نام برد که حقیقت‌طلبی و افشاگری‌هایش درباره صهیونیسم باعث اخراج‌ او شد و بر اثر سوءتبلیغ‌ مورد تنفر جامعه‌اش قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سیدهادی برهانی در برنامه «ساعت به وقت قدس» در شبکه افق سیما درباره تاریخچه اشغال فلسطین گفت: بعد از اینکه یهودیان و صهیونیست‌ها با کمک انگلستان به سرزمین فلسطین آمدند، در سال‌های حدودا ۱۹۴۷، انگلیسی‌ها از جنگ جهانی خسته شدند و عزم رفتن از فلسطین را کردند. در این اثنی گروه‌های مسلح یهودی قوی شدند و در آن زمان با کمک آمریکا قطعنامه تقسیم در سازمان ملل تصویب شد که در واقع فلسطین را بین فلسطینی‌ها و یهودی‌ها تقسیم می‌کرد.

وی افزود: بعد از این قطعنامه گروه‌های مسلح یهودی دست به کار شدند و شروع به راندن فلسطینی‌ها از خانه‌هایشان کردند تا مناطقی که در نقشه سازمان ملل به یهودیان اختصاص پیدا کرده در اختیار بگیرند و به زور فلسطین را اشغال کردند و مرتکب جنایاتی شدند که به جنگ ۱۹۴۸ منجر شد. کشورهای عربی وقتی دیدند فلسطینی‌ها تحت جنایت و فشار هستند به کمک آنها آمدند اما متاسفانه در آن جنگ شکست خوردند.

۱۵۰ هزار نفر باقی مانده از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت

برهانی یادآور شد: اسرائیل در آن جنگ فلسطینی‌ها را از سرزمینشان اخراج کردند. فلسطین در آن زمان یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت داشت و بعد از اخراج فقط ۱۵۰ هزار نفر باقی ماندند. عده زیادی در این دوران کشته شدند و ۷۵۰ هزار نفر هم اخراج شدند تا زمینه برای تشکیل یک کشور یهودی فراهم شود.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه فلسطینیانی که آواره شدند روایتگر این فاجعه بودند، افزود: برخی از دانشمندان جهان اسلام مثل نور مصالحه و خالدی گزارش‌هایی در محافل علمی درباره پاکسازی نژادی و این فاجعه نوشتند اما اسرائیلی‌ها با تبلیغاتی که داشتند، می‌توانستند همه‌چیز را توجیه کنند. آنها دو توجیه داشتند؛ نخست اینکه ما هیچ قصد و برنامه قبلی برای اخراج فلسطینی‌ها نداشتیم و جنگ که اتفاق افتاد خودشان وحشت کرده و فرار کردند. دوم اینکه کشورهای عربی از فلسطینی‌ها خواستند که آن مناطق را ترک کنند تا ما با دست باز به سراغ یهودی‌ها برویم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بنی موریس که از اساتید صهیونیست دانشگاه‌های اسرائیل است کتابی نوشته و گفته اینکه کشورهای عربی از طریق رادیو چنین خواسته‌ای را مطرح کنند صحت ندارد.

حکایت مورخ اسرائیلی که به‌خاطر افشاگری علیه صهیونیسم مغضوب شد

برهانی با اشاره به اهمیت کار مورخی اسرائیلی به نام ایلان پاپه، در این خصوص توضیح داد: اسرائیل در اواخر دهه ۹۰ بعد از پیمان اسلو بخشی از اسناد محرمانه خودش را از طبقه بندی خارج کرد و این اسناد قابل دسترس برای عموم بود. ایلان پاپه یکی از کسانی بود که سراغ این اسناد رفت و مسأله‌ پاکسازی نژادی سال ۴۸ را از طریق همین اسناد بررسی کرد و توانست با جزئیات ثابت کند این تصمیم چه زمانی گرفته شده و به پروژه دالت اشاره کرده که در کدام ویلا در تلاویو این تصمیمات گرفته شده است.

وی ادامه داد: کتاب معروف «پاکسازی نژادی در فلسطین» که سال ۲۰۰۶ منتشر شده نتیجه همین تحقیقات است. این کتاب در ایجاد آگاهی در دنیا خیلی نقش داشت. در کشورهای غربی آحاد مردم به این موضوع اعتقاد دارند و به اخراج فلسطینی‌ها واقف هستند.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا پس از پخش بخشی از صحبت‌های ایلان پاپه نویسنده اسرائیلی اظهار داشت: درست است که پاپه در یک خانواده یهودی متولد شده و بچه‌ای بوده که در مدرسه تحت‌تأثیر ایدئولوژی و ارزش‌های صهیونیست بوده، اما از زمان ورود به دانشگاه آکسفورد و تحقیقات او، شاهد فاصله گرفتنش از صهیونیست بوده‌ایم او اکنون چهره‌ای ضد صهیونیسم است و آن را بابت اتفاقات فلسطین مقصر می‌داند.

برهانی ادامه داد: با توجه به ارتباطی که خودم با پاپه داشتم و شناختم مهم ترین دلیل او برای این کار حقیقت‌طلبی، آزاداندیشی و عدالت‌خواهی است؛ او محکم ایستاده و به‌رغم همه هزینه‌هایی که برایش داشته حقیقت را آشکار کرده است. او استاد دانشگاه حیفا بود که از آنجا اخراج شد و مورد تنفر قرار گرفت و اکنون که در انگلستان به کار خود ادامه داده و همچنان درباره اسرائیل افشاگری می‌کند.

صهیونیست‌ها ثروتمندند و رسانه‌هایی قدرتمند دارند

این استاد دانشگاه درباره مبارزه با آپارتاید در آفریقای جنوبی گفت: این اتفاق یک شبه رخ نداد و به تدریج مردم دنیا از آن چیزی که در آفریقای جنوبی رخ می دهد مطلع شدند.

وی یادآورشد: آپارتاید آفریقای جنوبی خیلی موافق نبود تا کشورهای غربی را قانع کند که ما نظام دموکراسی داریم که خوب کار می‌کند اما صهیونیست‌ها در کشورهای غربی قدرت پیدا کرده‌اند و چه از نظر سرمایه و ثروت چه از نظر رسانه‌ای صاحب قدرت شده‌اند.

برهانی افزود: بسیاری از نخبگان تأثیرگذار غرب، یهودی هستند که نسبت به صهیونیست سمپات هستند؛ در هالیوود کارگردان و هنرپیشه‌اند یا مثل مُرداک صاحب رسانه‌های متعددند یا ثروتمندان بزرگی هستند و لابی اسرائیل در کشورهای غربی به ویژه آمریکا خیلی قدرتمند است.

تفرقه در جهان اسلام به ضرر مسلمانان تمام شده است

وی تصریح کرد: از طرف دیگر دشمنی و مخالفت و مقاومتی که در جهان عرب صورت می‌گیرد، خیلی مؤثر نبوده است. فداکاری‌های زیادی شده اما مهم ترین نقطه ضعف این است که هماهنگی و همبستگی وجود نداشته است، تفرقه‌ای که در جهان اسلام می‌بینیم خیلی به ضرر جهان اسلام شده است و مانع تجمیع قدرت شده است.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: اگر ۲ میلیارد مسلمان همبستگی داشته باشند و کشورهای اسلامی از هم حمایت کنند تبدیل به قدرت بزرگی می‌شوند که می‌توانند بلایی را که به سر آفریقای جنوبی آمد بر سر اسرائیل هم بیاورند و شر آن از سر کشورهای منطقه کم شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha