۱۹ آبان ۱۴۰۲، ۱۷:۵۰
کد خبر: 85286703
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

زیستگاه های مصنوعی آبزیان در آبهای قشم ایجاد شد

۱۹ آبان ۱۴۰۲، ۱۷:۵۰
کد خبر: 85286703
زیستگاه های مصنوعی آبزیان در آبهای قشم ایجاد شد

قشم - ایرنا - روابط عمومی شیلات استان هرمزگان اعلام کرد: زیستگاه های مصنوعی آبزیان به منظور احیای ذخایر و توسعه اقتصاد دریا محور در راستای مصوبات سفر رئیس جمهور به استان هرمزگان و با حمایت دولت مردمی در آب های شهرستان قشم ایجاد شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی شیلات استان هرمزگان، معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در حاشیه ایجاد و استقرار این سازه ها گفت: روش های متفاوتی به منظور احیا و بازسازی ذخایر آبزیان وجود دارد که ایجاد زیستگاه مصنوعی یکی از راههایی است که در بازسازی و احیای مجدد آبزیان در دریا نقش بسزایی دارد که خوشبختانه دولت مردمی نگاه ویژه به این مهم دارد.

سیدحسن حسینی افزود: در سفر رئیس جمهور به استان هرمزگان در دیماه ۱۴۰۰، طرح ایجاد زیستگاه های مصنوعی دریایی و تقویت یگان حفاظت منابع آبزیان با هدف بازسازی ذخائر آبزیان مصوب شد و با پیگیری های مجموعه شیلات و دستور استاندار با جذب اعتبار لازم، مرحه نخست این طرح با ساخت یکهزار و ۵۰۰ سازه برای ایجاد زیستگاه مصنوعی آبزیان در شهرستان های بندرلنگه، قشم و جزیره کیش تعیین و به مرحله اجرا رسید.

وی با بیان اینکه ایجاد زیستگاه های مصنوعی حرکتی زیرساختی برای توسعه اقتصاد دریامحور است تصریح کرد :مرحله دوم ایجاد زیستگاه مصنوعی برای نخستین بار در شرق استان (شهرستان های سیریک و جاسک) نیز با هدف ساخت و استقرار سه هزار و ۵۰۰ سازه در آب های شهرستان های یادشده آغاز شده است.

در ادامه مدیرکل شیلات هرمزگان تصریح کرد :استقرار سازه های زیستگاه مصنوعی به دنبال درخواست های جامعه صیادی و به همت دولت مردمی پس از انجام مطالعات مکان یابی و ارایه گزارش توسط پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان و اخذ مجوزهای لازم از اداره بنادر و دریانوردی استان و اداره حفاظت محیط زیست، سازه ها در دریا استقرار می یابد.

مسعود بارانی افزود: بهبود تنوع زیستی، امکان صید مستمر از دریا، زمینه‌سازی اشتغالزایی بیشتر و پایدار، رونق صنایع جانبی، امکان تجدید نسل و بهره‌برداری مداوم و پایدار آبزیان، افزایش میزان صید و درآمد سالانه و در نتیجه بهبود وضعیت معیشتی صیادان، حفظ و ارتقای جایگاه آبزیان، بهبود زمینه‌های صادرات و ارزآوری و بازسازی ذخایر آبزیان از دیگر اهداف احداث و استقرار سازه‌های زیستگاه مصنوعی است.

وی افزود: راستای اجرای فاز دوم نیز، مطالعات مکان یابی برای اجرای زیستگاه در شهرستان جاسک توسط پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان انجام و مطالعات مکان یابی در شهرستان سیریک نیز در حال انجام است.

بارانی ساخت سازه های مورد نظر مرحهل دوم برای استقرار در شرق استان هرمزگان نیز توسط پیمانکار شروع گردیده است و تاکنون تعداد ۸۰۰ سازه ساخته شده است که، استقرار سازه ها در دریا به زودی شروع خواهد شد.

به گزارش ایرنا، زیستگاه مصنوعی آبزیان عبارت است از قرار دادن سازه های مجاز زیست محیطی شبیه زیستگاه طبیعی در دریا که علاوه بر افزایش ذخایر دریایی و بهره برداری از آنها، اثرات تخریبی و سو در محیط دریا نداشته باشد.

جبران بخشی از فشار بر ذخایر آبزیان بر اثر برداشت بی رویه، ترمیم و کمک به احیای ذخیره گاه‌ها و حفظ ذخایر آبزیان، ایجاد توازن در اکوسیستم، حفظ جمعیت روستایی و ساحل نشینان، صید و صیادی پایدار، تثبیت اشتغال و کمک به امنیت غذایی و پدافند غیرعامل از مهم‌ترین اهداف ایجاد زیستگاه های مصنوعی آبزیان در آبهای قشم و اجرای طرح بازسازی ذخایر آبزیان در این جزیره است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع استان هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha