دریایِ برکتِ جمهوری اسلامی ایران

بندرعباس - ایرنا - جغرافیای جمهوری اسلامی ایران، سراسر نعمت و برکت است؛ از کویر تا دریا به گونه‌ای که در طول تاریخ همواره توجه بیگانگان را به خود جلب کرده و سالهاست بحث دریا و استفاده از ظرفیت‌های آن برای شکوفایی کشور از جانب امام جامعه مطرح شده و باید ببینیم مدعیان خدمتگزاری، طی این سال‌ها چگونه در مسیر توصیه‌های راهبردیِ ولی فقیه حرکت کرده‌اند.

شایسته است یادآور شویم؛ نگاه هوشمندانه رهبر معظم انقلاب به ظرفیت دریا از ابتدای دهه ۹۰ موجب شد عنوان توسعه سواحل مَکُران وارد ادبیات رسانه‌ای کشور شود، نگاهی راهبردی که توجه دولت‌های وقت به آن می‌توانست منجر به شکوفایی اقتصاد دریامحور شود. اما نگاه مدیران آن زمان بیشتر به لبخندهای فریبانه غرب بود تا توانمندی های داخلی و همین امر موجب شد سیاست نظام در حوزه دریامحور آنگونه که باید جلو نرود و نهایتا در روزهای آغازین دولت سیزدهم، پس از اینکه آبی از دولتِ آقای روحانی برای اقتصاد دریاپایه گرم نشد، رهبری معظم انقلاب، حسین دهقان را به عنوان دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران منصوب کردند و این اتفاق، نقطه آغازین سکانداری دولت انقلابی در حوزه اقتصاد مبتنی بر دریا بود.

توجه داشته باشیم و فراموش نکنیم بحث استفاده از ظرفیت دریا بیش از ۱۰ سال قبل از جانب رهبر معظم انقلاب مطرح و توصیه های لازم از سوی ایشان ارائه شده بود، اما دولت های وقت، نه تنها از ظرفیت خدادادی سواحل و دریا بهره نبردند بلکه در اجرای این توصیه مهم، ترک فعل‌هایی خسارت‌بار مرتکب شدند.

«تنها، نیروهای مسلح کشورمان طی سال‌هایی که گذشت به فرمان رهبر معظم انقلاب لبیک گفتند و توانستند در این حوزه، کشور را به اقتدار کامل برسانند و این اتفاق بر کسی پوشیده نیست»

و اما؛ دولت سیزدهم روی کار آمد و کشور را درحالی از دولت قبل تحویل گرفت که تقریبا در تمامی حوزه‌ها به واسطه ترک فعل‌ها و نگاه عجیب دولتمردان اتو کشیده به غرب، عملا با عقب‌ماندگیِ بی سابقه‌ای مواجه بود.

کشور در حوزه راه و مسکن، آبرسانی، ارتباطات و فناوری و بخش های مختلف با چالش‌های جدی و بحران‌های «خودساخته» برخی مدیران پیشین مواجه بود. لذا اراده ای برای جبران این عقب ماندگی ها لازم بود و همانگونه که امروز شاهد هستیم، با تلاش شبانه‌روزی و حضور میدانی مدیران دولت انقلابی در بین اقشار مختلف مردم، تا حدودی مشکلات زیرساختی از مرحله بحران خارج شده و مسیر درست خدمت‌رسانی بدون نگاه به لبخندهای فریبانه و امضاهای بی ارزشِ جان‌کری‌ها، در پیش گرفته شده است و با قدرت ادامه دارد. بنابراین باید موضوع را منصفانه و به دور از جانب گیری های سیاسی برای مردم تبیین کرد. آری؛ ۲ سال از وقت دولت سیزدهم برای خروج کشور از بحران‌هایی هزینه شد که غربگراها با تحلیل غلط، به ملت ایران تحمیل کرده بودند.

چه کسی هست که نداند رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۹۰ به کرار از ضرورت توجه به ظرفیت دریا در راستای اقتصاد مقاومتی سخن به میان می‌آوردند اما انگار گوش شنوایی وجود نداشت! همه نگاه ها به مذاکرات خیره شده بود به این امید که حتی مشکلِ آب‌خوردن مردم را هم با برجام حل کنند. نتیجه‌اش چه شد؟

نکته قابل تامل اینجاست، اکنون که رهبری معظم انقلاب سیاست‌های اقتصاد دریامحور را به خودباورانِ انقلابی ابلاغ کردند، نطقِ کدخداپرستان باز شده و با پُررویی تمام عنوان می کنند که دولت سیزدهم طی ۲ سال گذشته در بحث اقتصاد دریاپایه چه کار کرده است! پاسخ ملت به این ملعبه‌های سیاسی این است که « دولت سیزدهم طی ۲ سال گذشته شب و روزش را گذاشت تا کار نکردن‌های هشت ساله دوستانِ شما را جبران کند» حداقل آزاده باشید و منصفانه دست به قلم ببرید که اگر بخواهیم نبش قبر کنیم، جایی برای عرض اندام در میان ملت ایران نخواهید داشت. هنوز مردم در حال تاوان دادنِ ترک فعل‌های دولت تدبیر و امید! و سیاستمدارانش هستند. سعی نکنید با این شانتاژها، دولت مردمی را به حاشیه بکشانید و از خدمت به مردم باز بدارید که این بازی، دیگر نخ نما شده است.

برگردیم به موضوع اصلی که اقتصاد دریا محور است؛

« دریا مرکز برکت است، ما هم از لحاظ دریا خوشبختانه دستمان باز است؛ در جنوب کشور و در شمال کشور دریا داریم، اقتصادهای متکی به دریا خیلی اقتصادهای با برکتی است؛ یکی این است؛ به این توجه کنیم. لوازمی دارد که باید به آن لوازم ملتزم بشویم، دنبال کنیم، پیگیری کنیم»

این تنها بخشی از سخنان مقام معظم رهبری درخصوص اهمیت استفاده از ظرفیت دریا بود که سال‌ها قبل از ابلاغ سیاست‌های ۹‌ گانه اقتصاد دریامحور، بیان کرده بودند.

با نگاهی به فرامین مقام معظم رهبری در خصوص دریا و فعالیت‌های مرتبط با آن و توصیه‌های مؤکدی که در مورد آبادسازی سواحل مَکُران و سرعت بخشی به اجرای برنامه‌های مربوط به آن، اهمیت دادن به بندر راهبردی چابهار در سیستان و بلوچستان و منطقه جاسک در هرمزگان به عنوان نقاط ارتباطی مهم بین شرق و غرب، و شمال و جنوب، استفاده از ظرفیت‌های بی‌بدیل دریا و اولویت دادن به این عرصه از فعالیت‌های اقتصادی داشته‌اند، عمق نگاه راهبردی ایشان را در زمینه چگونگی بهره‌مندی از این ثروت عظیم در می‌یابیم.

در بحث چابهار خلاصه بگوییم؛ کم کاری ها و کارشکنی ها تا جایی پیش رفت که در آغاز دولت سیزدهم، با دستور حسین دهقان دبیر اجراییِ شورای توسعه سواحل مکران، خیلی محترمانه درِ ستاد استانی توسعه سواحل مکران گِل گرفته شد.

در حوزه هرمزگان خصوصا از منطقه جاسک تا خلیج فارس، موضوع بهره‌مندی از ظرفیت دریا توسط مهدی دوستی نماینده عالی دولت در هرمزگان به طور جدی مورد پیگیری قرار گرفت و کار مطالعاتی احداث پالایشگاه شهید سلیمانی و ایجاد چندین طرح و شهر جدیدِ ساحلی آغاز شد و قرار است در سفر دوم رییس جمهور به هرمزگان، کلنگ احداث این کلان‌طرح‌های دریاپایه به زمین زده شود.

طی هشت سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه شیلاتی به قهقرا رفته بودیم و ذخایر آبزیان در خلیج فارس رو به نابودی بود که بازهم با ابتکار استاندار هرمزگان طرح فوریِ ساخت و نصب زیست‌گاه‌های مصنوعی آبزیان در خلیج فارس و دریای مَکُران (عمان) عملیاتی شده و روز به روز به تعداد این زیست‌گاه‌ها افزوده می‌شود.

دوستی به طور همزمان مناطق دریایی حوزه مدیریتی خود را پهنه‌بندی و برای هر یک از آنها طرح‌های اثرگذاری را تعریف و اجرایی کرد که ثمره این طرح‌ها به زودی نمایان خواهد شد، در حوزه بنادر و دریا نوردی طی ۲ سال گذشته به اندازه ۱۰ سال کار شده است اما ببینید چقدر حجم کم کاری ها زیاد بوده که هنوز هم در حوزه های مختلف با چالش‌هایی مواجه هستیم!

توجه به معیشت ساحل نشینان نیز یکی از اولویت های هرمزگان بود و همگی شاهد بودیم اخیرا چند هزار صیاد توانستند به راحتی از طریق درگاه ملی ثبت مجوزها، مجوز صید و دریارَوی بگیرند و هر فردی می‌تواند از خودِ این صیادان سوال کند که قبل از دولت سیزدهم برای دریافت یک مجوز صید یا مجوز ساخت شناور چه مصیبت‌هایی را متحمل می‌شدند و امروز دیگر همه می‌دانند در دولت های گذشته، کاغذهایی که اسمشان مجوز صید یا مجوز ساخت شناور بود با چه قیمت‌های نجومی در بازار سیاه خرید و فروش می‌شد و دولت سیزدهم آمد و ریشه این فساد کهنه را از بیخ زد.

وقتی برخی راهِ لقمه حرام برایشان بسته می‌شود مسلما با هر ابزاری سعی می‌کنند دولت انقلابی را به حاشیه برانند تا بتوانند در موقع مناسب، به نفع خود و جریان‌های همسوی با خود، بهره‌برداری لازم را بکنند اما هنوز هم متوجه نشدند که دورانِ مردم‌فریبی و چپاولگری به پایان رسیده است!

به وضوح دیدیم که دولت، مجلس و قوه قضائیه طی همین ۲ سالی که گذشت چگونه با همکاری هم توانستند مبالغ زیادی از حقوق و پول‌های مردم را از حلقوم اشرافیونِ فرصت‌طلب بیرون بکشند. البته آنها هم بیکار ننشستند و با بحران‌سازی‌های متعدد سعی کردند این مسیر عدالتخواهی را به حاشیه برانند ولی شکست خوردند.

به نقشه‌ها و آشوب‌های دشمنان دامن زدند، افکار عمومی را درگیر چندگانگی‌های کاذب کردند، در فضای مجازی تا توانستند برای مردم و جوانان شبهه و ابهام ایجاد کردند، فرزندان میهنمان را در مقابل هم قرار دادند و کاری نبود که برای نا امید کردن جوانان‌مان از دولت انقلابی و نظام مقتدر جمهوری اسلامی ایران نکرده باشند.

بی‌شک ذره ای قدرت تحلیل داشته باشیم به خوبی متوجه می شویم اگر جبهه مقاومتِ ولایتمدار و سپس این دولت مقتدر و انقلابی روی کار نیامده بود شاید امروز موشک‌ها و بمب‌های آمریکا و رژیم جعلی اسرائیل در شهرهای ما فرود می‌آمد.

از آنجا که روشنگری و مطالبه‌گری جزو وظایف ذاتی اصحاب رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی است باید بگوییم امروز جوانان انقلابی از دولت انقلابی انتقاد دارند؛ مگر در دولت‌های پیشین از مدیران ارشد تا نیروهای خدماتی را به حاشیه نراندند؟ چرا پس از ۲ سال هنوز مدیرانی را در بدنه دولت می‌بینیم که ذهنشان با تفکر لبرالیسم، تسخیر شده است؟ چرا مردم هنوز هم در برخی دستگاه‌های اجرایی همان سینه‌چاکان غربگرا را می‌بینند؟ نکند انتظار دارید این افراد برای تحقق برنامه‌های دولت مردمی، به صورت اعتقادی با شما همراهی کنند! کافی است در یک اداره با برخورد متکبرانه یک مدیر، طایفه‌ای از نظام و دولت انقلابی فاصله بگیرد. مگر در قضیه اغتشاشات سال گذشته ندیدیم همین‌ها که با ژست مدیریتی در جمهوری اسلامی برای خود آبرو و اعتباری کسب کرده بودند چگونه سکوت کردند و حتی بعضی‌هاشان واقعا باوررشان شده بود جمهوری اسلامی در آستانه سقوط است! مصداق بارز آن را در اتاق بازرگانی ایران دیدیم که البته با جدیت نهادهای نظارتی، فرد مورد نظر برکنار شد اما با حضور بقیه چه می‌خواهید بکنید؟

مطمئن هستید که اگر دشمن قسم خورده ما، فردا روزی توطئه‌ای دیگر کرد، این‌ها باز هم آب به آسیاب دشمن نمی‌ریزند؟ خیلی راحت و روان بگوییم؛ این افراد اگر در ظاهر خود را همراه دولت مردمی نشان می‌دهند اما در عمل، با کمال پُررویی و کارشکنی‌های موزیانه موجبات نارضایتی مردم را فراهم خواهند کرد. «این حرف نگارنده نیست بلکه سخن و تذکر همه جریان انقلابی به دولت سیزدهم است»

مردم؛ بیایید زندگی هموطنانتان در جنوب کشور را ببینید، در کوچه‌ها و محله‌ها قدم بزنید تا یقین پیدا کنید که ۹۰ درصد آنها زندگی ساده، معمولی و فقیرانه ای دارند و ۱۰ درصدشان ثروتمندِ ثروتمند هستند، آیا این چیزی غیر از نتیجه سیاستِ لیبرال‌ها طی هشت سال مدیریتشان است؟!

اجازه ندهید جانفشانی‌های شهدا و خون دل‌های مادران شهدا فدای خودخواهی و قدرت‌طلبی برخی افراد شود. در قضیه اغتشاشات خیابانی و بعد از آن چقدر شهید دادیم، سربازان گمنام امام زمان (عج) چند عملیات بمبگذاری و خرابکاری را در سطح کشور خنثی کردند و اگر این رشادت‌ها نبود که دولت نمی‌توانست بیشترِ عقب‌ماندگی‌ها را جبران کند بنابراین حداقل انتظار این است که از ظرفیت جوانان حزب‌اللهی، متخصص و کاربلد در سطوح مختلف مدیریتی کشور استفاده شود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با گذراندن قوانینی مسیر ورود این جوانان را به عرصه خدمت‌رسانی باز کنند تا دولت مجبور نباشد از مدیرانِ فشل قبلی استفاده کند و به قانون نانوشته پایستگی مدیران متهم شود.

انتظار می‌رود تحلیلگران و صاحبان قلم و اندیشه هم در کنار انتقادهای سازنده خود بیایند و از توفیقات دولت مردمی برای مردم بنویسند و جهاد تبیین را آنگونه که مورد نظر رهبر معظم انقلاب است پیاده کنند.

دولت سیزدهم آمده است تا عدالت اجتماعی و اقتصادی را به کشور برگرداند منتهی خزانه خالی و کارهای زیرساختی مهمی بر زمین مانده بود که با همت دولتمردان و همراهی مردم بیشتر این چالش‌ها برطرف شده است و استانداران اعلام کردند با تمام توان، سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در بحث اقتصاد دریامحور را عملیاتی می‌کنند و انشاالله دیری نخواهد پایید که همه با هم طعم شیرین شکوفاییِ اقتصادی و عزت و اقتدار را بچشیم و دیگر کسی در این سرزمین پرگهر، شرمنده زن و بچه‌اش نباشد.

آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور بلافاصله پس از ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از جانب رهبر انقلاب، به محمد مخبر معاون اول خود دستور داد تا برنامه تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریا محور را با همکاری مجلس و قوه قضائیه، اعضای دولت و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، برنامه جامع تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریا محور، شامل متن لوایح مورد نیاز، مقررات ضروری و اقدامات اجرایی متناسب را ظرف مدت سه ماه آینده تدوین و ارائه کند تا در فرصت مقرر ۶ ماهه، فرآیند تصویب و نهایی‌سازی مقررات لازم به انجام برسد.

آری؛ جغرافیای جمهوری اسلامی ایران، سراسر نعمت و برکت است خصوصا دریا که رهبر معظم انقلاب، آن را مرکز برکت عنوان کرده‌اند و خبرگزاری جمهوری اسلامی در استان هرمزگان به واسطه دارا بودن بیش از یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر نوار ساحلی (با احتساب جزایر) این استان بر خود وظیفه می‌داند تمامی اقدامات انجام شده و انجام نشده در بحث اقتصاد دریامحور را پیگیری و نتیجه بهره‌مندی از این ظرفیت خدادادی را به اطلاع ملت عزیز ایران برساند.

سواحل جنوب کشورمان در طول تاریخ، مناطق راهبردی، نظامی و تجاریِ ایران بوده‌اند که متاسفانه از نظر سازندگی و پیشرفت در طول سالیان متمادی توجهی در خور، ندیده‌اند و قطعا عمران و آبادانی آن‌ها در گروه توجه دولت‌ها است.

به گزارش ایرنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل یکصد و دهم قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی توسعه دریا محور را برای اقدام به روسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.

براساس این ابلاغیه قوه مجریه موظف است با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و با بسیج دستگاه‌های مسئول، برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها را، شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرائی لازم در مهلت شش ماهه ارائه کند.

سیاست‌های کلی توسعه دریا محور به این شرح است:

دریاها و خصوصاً دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها از مواهب الهی و ذخایر و منابع سرشاری برای زمینه‌سازی رشد علم و فناوری، افزایش کار و ثروت، تأمین نیازهای حیاتی و تولید اقتدار و بستر مناسبی برای تمدن‌سازی می‌باشند. ایران با موقعیت ممتاز جغرافیایی و قرارداشتن بین دو دریا و برخورداری از هزاران کیلومتر سواحل و نیز جزایر و ظرفیت‌های فراوان بر زمین مانده، لازم است با حضور مؤثر در ساحل، فراساحل، دریا و اقیانوس و بهره‌گیری از آن به عنوان یک پیشران و محور توسعه کشور، برای احراز جایگاه شایسته منطقه‌ای و جهانی در بهره‌گیری از دریا اقدام کند. از این رو سیاست‌های کلی توسعه دریا محور به شرح زیر تعیین می‌گردد:

۱- سیاست‌گذاری یکپارچه امور دریایی و تقسیم کار ملی و مدیریت چابک و کارآمد دریا به منظور بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های دریا، برای احراز جایگاه شایسته جهانی و رتبه اول در منطقه.

۲- توسعه فعالیت‌های اقتصادی دریامحور و ایجاد قطب‌های توسعه دریایی پیشران در سواحل، جزایر و پس‌کرانه‌ها به گونه‌ای که نرخ رشد اقتصادی در حوزه فعالیت‌های دریامحور (اقتصاد دریامحور) طی ده سال همواره حداقل دو برابر نرخ رشد اقتصادی کشور باشد.

۳- تسهیل و توسعه سرمایه‌گذاری و مشارکت داخلی و خارجی با ایجاد زیرساخت‌های لازم نرم افزاری و سخت افزاری (حقوقی، اقتصادی، زیربنایی و امنیتی)

۴- تدوین طرح جامع توسعه دریامحور با پهنه‌بندی دریا، کرانه و پس‌کرانه و تعیین سهم و جغرافیای جمعیت، تجارت، صنعت، کشاورزی و گردشگری، خصوصاً در سواحل و جزایر جنوب و بالاخص سواحل مکران با تاکید بر هویت ایرانی-اسلامی طی حداکثر یک سال پس از ابلاغ سیاست.

۵- بهره‌برداری حداکثری و بهینه از ظرفیت‌ها، منابع و ذخایر زیست بوم دریایی با ممانعت از تخریب محیط زیست دریایی بخصوص توسط کشورهای دیگر.

۶- تأمین و ارتقاء سرمایه انسانی و مدیریت متعهد و کارآمد و ایجاد پشتوانه علمی، آموزشی و پژوهشی برای توسعه دریامحور و زیست بوم نوآوری و فناوری دریایی.

۷- توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری در طرح‌های بزرگ مقیاس و دانش بنیان زیرساختی، تولیدی و خدماتی با کشورهای همسایه و سایر کشورها به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های دریایی و حضور مؤثر در معابر بین‌المللی و دستیابی به موقعیت قطب‌های منطقه‌ای.

۸- افزایش سهم کشور در حمل و نقل دریایی و ترانزیت با ایجاد و تقویت شبکه حمل و نقل ترکیبی.

۹- حمایت از سرمایه‌گذاران بومی و محلی در طرح‌های توسعه‌ای و حمایت از فعالان اقتصادی و بنگاه‌های کوچک و متوسط جوامع محلی در حوزه‌های مختلف از جمله صیادی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha