استاد ارتباطات: توجه به فهم مخاطبان رمز موفقیت رسانه است
توجه ویژه به مخاطب، اندیشه مخاطبان رمز موفقیت رسانه ها در عصر ارتباطات است.

تبریز- ایرنا- نویسنده و استاد ارتباطات دانشگاه تهران گفت: توجه ویژه به مخاطب، اندیشه مخاطبان رمز موفقیت رسانه ها در عصر ارتباطات است.

به گزارش ایرنا، دکتر مهدی منتظر قائم روز شنبه در نشست نقد و بررسی کتاب، ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب و مطبوعات تبریز با بررسی کتاب مخاطب شناسی اثر دنیس مک کوئیل ترجمه منتظر قائم، با تعریف مخاطب و مخاطب شناسی، اظهار کرد: مخاطب به ۲ گروه مخاطب توده وار و مخاطب گروهی تقسیم می شود.

وی همچنین تاثیر متقابل مخاطب بر روی رسانه و رسانه بر مخاطب را تبیین کرد و در ادامه با تاکید بر این نکته که مخاطبان را می توان در طیف های مختلف دسته بندی کرد، افزود: مخاطبان با توجه به معرفت اجتماعی خود به خوانش پیام های ارسالی رسانه ها کنش نشان می دهند.

منتظر قائم میزان موفقیت رسانه های ملی و محلی را توجه این رسانه ها به فهم مخاطبان خود خواند و خاطر نشان کرد: مخاطب انسانی منتقد است که بر اساس فهم اجتماعی خود می تواند پیام های رسانه ها را مورد نقد و انتقاد قرار دهد.

وی با اشاره به نظریه «خوانش» ، گفت: خوانش گری مخاطب، یعنی اینکه مردم به اندازه ای سواد، دانش و مجموعه ای از فرآیند های روایت گری که در ذهن شان وجود دارد وقتی به یک الگوی ارائه شده از رسانه ها روبرو می شوند معنا دقیقا در همان قالب ذهنی جا می افتد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: به عبارت دیگر مخاطب امروزی نه تنها منفعل نیست که بسیار باهوش و حرفه ای است و این موضوعی است که باید همه رسانه های ما آن را در اولویت محتواهای تولیدی خود قرار دهند.

مترجم کتاب مخاطب شناسی در ادامه افزود: از نظر تاثیرپذیری از رسانه ها، آدم منزوی با یک آدم فعال در رویدادهای اجتماعی کاملا متفاوت است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رسانه امری جدا از فرهنگ و جامعه ما نیست، گفت: مفاهیمی مانند زشت و زیبا، خوب و بد، راست و دروغ، که در رسانه ها نشان داده می شود همه و همه برآمده از بطن جامعه ماست، بنابراین ناگزیر به فهم مفاهیم فرهنگی و اجتماعی خود هستیم.

وی اظهار کرد: یک فعال رسانه ای باید داستان، شعر، ادبیات، نمایش، معماری را بلد بوده و نگاه زیباشناختی داشته باشد تا بتواند محتوای رسانه ای تاثیرگذار در عصر حاضر تولید کند.

منتظر قائم علمی بودن، رفتار حرفه ای و جذابیت محتوا را از الزامات کار رسانه ای امروزی دانست و دستاورد این رویکرد را جذب بیشتری از اعضای طیف «مخاطبان منفعل» به طیف «مخاطبان فعال» اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: رسانه های داخلی اگر رویدادهای مهم را و پر ابهام را پوشش ندهند شایعات این وظیفه را بر عهده خواهند گرفت و در این صورت دیگر اعتماد بین مخاطب و رسانه ها مخدوش خواهد شد، بنابراین ، همراهی کردن با مخاطبان و سیل مطالبات انسانی، تنها چاره موفقیت و هدف گذاری رسانه هاست.

استاد دانشگاه تهران، در ادامه مهمترین رسالت و وظیفه رسانه های امروزی را خشونت پرهیزی، دعوت به اخلاق حسنه، ترویج فرهنگ و هنر، دعوت به «هم بودگی» و«هم باشی»، هم مسیر بودن و پرهیز دادن از قیودات مختلف دانست و گفت: شرط عقل ایجاب می کند که گاهی خود رسانه ها در جایگاه خودانتقادی قرار بگیرند و به جای خودتخریبی، ظرفیت انتقاد از خود را بالا ببرند و این فرهنگ را در سطح جامعه رواج دهند.

دکتر سید حسن آذری استاد دانشگاه های تبریز نیز با تاکید بر این نکته که معیارهای مختلفی برای مخاطب شناسی در رشته ارتباطات مطرح است، گفت: برخی از این معیارها از مناظری چون جغرافیایی( محلی، منطقه‌ای و ملی )، زمانی( میزان مصرف مخاطب در طول روز) و محتوایی قابل بررسی است.

وی با اشاره به اندیشه های یکی از متخصصان حوزه ارتباطات و جامعه شناسی ، کاستلز به ارتباط دوسویه مخاطب و رسانه تاکید کرد و افزود: بستر تاریخی در این رابطه دوسویه نقش تاثیر گذاری ایفا می کند.

آذری در ادامه به نوع دیگری از تقسیم بندی مخاطب اشاره کرد و گفت: مخاطبان به انواع مخاطب جنسی، سنی، قومی قابل تقسیم هستند.

در پایان این نشست به سوالات حاضران در جلسه پاسخ داده شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha