۴۰ هزار کهگیلویه و بویراحمدی بیماری دیابت دارند

یاسوج-ایرنا-کارشناس واحد بیماری‌های مرکز بهداشت کهگیلویه وبویراحمد گفت: ۹ درصد ازجمعیت ۷۱۳ هزار نفری استان معادل ۴۰ هزار نفر به دیابت مبتلا هستند که ۳۰ هزار نفر آنها تاکنون شناسایی شده‌اند و پیش بینی می شود ۱۰ هزار نفر از همین بیمار ناشناخته وجود دارد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی استان، "مهناز همتی" اظهار کرد: ۷۳ درصد دیابتی‌ها در کشور از بیماری خود آگاهی دارند که این آمار در استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۵۰ درصد است.

درمان دارویی دراستان کمتر مورد توجه قرار می گیرد

همتی ادامه داد: تعداد افرادی که از بیماری‌های خود آگاهی دارند ۶۵ درصد تحت درمان هستند و بقیه یا خود درمانی کرده یا هیچ دارویی مصرف نمی کنند که این بی تفاوتی نسبت به داروی های موثر و تجویزی عوارض شدیدتری به همراه دارد.

وی گفت: شیوع دیابت در کشور ۱۴.۱۵ است و در استان ۹.۳ درصد است همچنین درصد شیوع پرفشاری خون در استان ۲۸ و در کشور ۳۲ است.

پیش تر معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان در گفت و گو با ایرنا گفت: حدود ۷۰ هزار بیمار مبتلا به فشار خون بالا در سطح استان شناسایی شد و پیش بینی می شود که به همین تعداد نیز بیمار ناشناخته وجود دارد.

کارشناس واحد بیماری‌های مرکز بهداشت با اشاره به مرگ و میر افراد دیابتی در ایران،گفت: مرگ و میر افراد دیابتی در ایران بالا است و شاخص مرگ و میر دیابت در استان ۳.۲۶ درصد است.

دیابت چهارمین عامل مرگ و میر در کهگیلویه و بویراحمد

همتی دیابت را چهارمین عامل مرگ و میر در کهگیلویه و بویراحمد دانست و ادامه داد: مرگ و میر در زنان دیابتی بیشتر از مردان است.

وی گفت: در کشور ۲۸ درصد افراد بالای ۶۵ سال و چهار درصد افراد زیر ۴۴ سال بیماری دیابت دارند این در حالی که در استان ۱۷ درصد افراد بالای ۶۵ سال و ۱.۶ درصد افراد زیر ۴۴ سال مبتلا به دیابت هستند.

اضافه وزن در استان بالاتر از میانگین کشوری است

کارشناس واحد بیماری‌های مرکز بهداشت شیوع اضافه وزن در استان را ۲۶.۴۹ درصد برشمرد و تاکید کرد: اضافه وزن در استان بالاتر از میانگین کشوری است.

همتی با اشاره به کمبود میوه در سبد غدایی مردم استان هشدار داد: مصرف میوه در استان ۳۳.۶۲ درصد اعلام شد که کمتر از میانگین کشوری است.

وی دیابت را یکی از گرانترین بیماری‌ها دانست و هشدار داد: مبتلا به این نوع بیماری عوارض جبران ناپذیری مانند قطع عضو به همراه دارد.

انواع دیابت

کارشناس واحد بیماری‌های مرکز بهداشت استان با اشاره با انواع بیماری دیابت گفت: دیابت به سه نوع دیابت نوع اول، دیابت نوع دوم و دیابت بارداری تقسیم می‌شود.

۹۵ درصد دیابتی‌ها از نوع دوم هستند

همتی گفت: در دیابت نوع یک بدن بیمار انسولین تولید نمیکند و باید حتما فرد اقدام به تزریق انسولین کند که اکثرا کودکان و نوجوانان لاغر به این نوع دیابت مبتلا می‌شوند، در دیابت نوع دوم بدن انسولین تولید می‌کند اما نمی‌تواند از آن استفاده کند که بیشتر افراد چاق به این نوع دیابت مبتلا می‌شوند و ۹۰ تا ۹۵ درصد دیابتی‌ها از نوع ۲ هستند.

همتی با اشاره به عوامل شکل گیری بیماری دیابت تصریح کرد: تغذیه نامناسب، کم تحرکی، دخانیات، اضافه وزن و چاقی، سن، فشار خون بالا و اختلال چربی خون نقش اساسی در بروز و تشدید بیماری دیابت دارد.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون یکهزار و ۱۰۰ تخت بیمارستانی دارد اما همچنان از داشتن برخی زیرساخت های بهداشت و درمانی محروم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha