۲۱ آبان ۱۴۰۲، ۸:۰۴
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85287178
T T
۷ نفر

برچسب‌ها

گرمخانه همدان؛ کام شیرین زندگی در سرپناهی امن + فیلم

همدان- ایرنا- بساط کارتن خوابی در همدان با ایجاد گرمخانه مجهز با سرویس دهی بسیار مناسب توسط شهرداری برچیده شده و بی‌خانمان‌ها می‌توانند از امکانات مهیا شده و هتلینگ این مجموعه به صورت رایگان بهره مند شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا در سال‌های اخیر هر چند شاهد فعال‌سازی گرمخانه شهرداری همدان بودیم اما به دلیل محدودیت در ظرفیت پذیرش و برخی مسایل، خیلی‌ها ترجیح دادند که همان کارتن خوابی یا اقامت موقت را در مناطقی نظیر باغ بهشت همدان و تپه پیسا داشته باشند.

با این حال مدیریت شهری همدان در ۲ سال اخیر با توجه ویژه در تجهیز و ارتقا سطح کیفی و خدمات دهی، میزان جذب پذیرش بی‌خانمان‌ها را افزایش داده و گزارشی مبنی بر کارتن خوابی در سطح شهر وجود ندارد.

شهرداری بانی ایجاد سرپناه

چراغ گرمخانه شهرداری همدان این روزها پر نورتر از سایر ماه‌های سال روشن است و سرمای استخوان سوز باعث شده تا بی‌خانمان‌ها در این مکان امن ساعاتی را فارغ از درد تنهایی و پرسه زدن در کوچه پس کوچه‌های شهر، دورهم سپری کنند.

همزمان با فصل سرما و برودت هوا، بی‌خانمان‌های دوره گرد همدان در گرمخانه شهرداری گردهم می‌آیند تا از کارتن خوابی در امان مانده و سر بر بالینی گرم قرار دهند.

ایجاد گرمخانه مجهز از سوی شهرداری همدان به خصوص با تامین تجهیزات مناسب در سال‌های اخیر معضل کارتن خوابی در سطح این شهر را به حداقل رسانده و باعث شده تا افراد بی‌خانمان از این مکان استقبال کنند.

ایجاد گرمخانه مجهز از سوی شهرداری همدان به خصوص با تامین تجهیزات مناسب در سال‌های اخیر معضل کارتن خوابی در سطح این شهر را به حداقل رسانده و باعث شده تا افراد بی‌خانمان از این مکان استقبال کنند.

از آنجا که کارتن خوابی زاییده عواملی همچون بیکاری، بروز مشکلات اقتصادی، افزایش مهاجرت و تعداد معتادان است، در سال‌های اخیر همواره شاهد خواب شبانه این افراد در جای جای شهر همدان به خصوص پارک‌ها و سایه بان دیوارهای منازل و ادارات بودیم.

این معضل که منجر به برهم زدن چهره شهر همدان به عنوان قطب گردشگری کشور شده بود، مدیریت شهری را بر آن داشت تا با ایجاد گرمخانه‌ای مجهز، حس اعتماد را در کارتن خواب‌ها برای بهره مندی از این جان پناه امن ایجاد کند.

در واقع این گرمخانه در شب‌های سرد سال با ارائه خدماتی همچون جای گرم برای خوابیدن، غذا و خدمات بهداشتی و درمانی از آنان حمایت می‌کند.

به گفته گشت‌های شهرداری همدان، استقبال از این گرمخانه سبب شده تا پرسه زنی‌های شبانه و کارتن خوابی در سطح معابر، پارک‌ها و مناطق سرپوشیده به صفر برسد.

خدمات دهی شبانه روزی در ۱۲ ماه سال

مدیر خدمات شهری شهرداری همدان در این باره گفت: این گرمخانه در راستای حمایت از افراد بدون سرپناه که اغلب کارتن خواب و معتاد هستند راه‌اندازی شده و به صورت شبانه روزی و در ۱۲ ماه سال خدمات ارایه می‌دهد.

مرتضی رضایی افزود: گرمخانه در زمستان بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، در فصول گرم پذیرش گرمخانه به ۸۰ نفر و در فصول سرد به بیش از ۲۰۰ نفر نیز می‌رسد که در ابتدای ورود فرآیندهای آمارگیری، ثبت هویت و مشخصات این افراد صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه گرمخانه شهرداری ۲۳۰ نفر ظرفیت دارد، افزود: امکانات لازم از جمله استحمام، لباس فرم، ویزیت توسط پزشک، معرفی به کمپ‌های ترک اعتیاد، برگزاری مراسم‌های ملی و مذهبی در شب یلدا و عید، تزریق واکسن هپاتیت و ایدز، شام و صبحانه در گرمخانه همدان ارایه می‌شود.

امکانات لازم از جمله استحمام، لباس فرم، ویزیت توسط پزشک، معرفی به کمپ‌های ترک اعتیاد، برگزاری مراسم‌های ملی و مذهبی در شب یلدا و عید، تزریق واکسن هپاتیت و ایدز، شام و صبحانه در گرمخانه همدان ارایه می‌شود.

مدیر خدمات شهری شهرداری همدان افزود: حمایت از معتادان و کارتن خواب‌ها باید به گونه‌ای باشد تا ضمن آموزش‌های مشاوره‌ای، شرایطی ایجاد شود تا دوباره به سمت اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی نروند.

تامین یک میلیارد ریال اعتبار ماهیانه برای گرمخانه

وی با اشاره به اینکه ماهیانه یک میلیارد ریال اعتبار صرف تجهیز و تامین امکانات مورد نیاز گرمخانه شهرداری همدان می‌شود، یادآور شد: خدمات دهی گرمخانه شهرداری همدان به افراد بی‌سرپناه و کارتن خواب به صورت شبانه روزی است و افراد متقاضی برای حضور و استفاده از گرمخانه بدون هیچ محدودیتی می‌توانند به این مرکز مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: امکان استحمام و شستشوی البسه، جای خواب مناسب، توزیع غذا، توزیع مواد شوینده و بهداشتی برای مصرف کارتن خواب‌ها، ضدعفونی مرکز و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی به این افراد در راستای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا از جمله خدماتی است که در گرمخانه شهرداری همدان ارایه می‌شود.

مدیر خدمات شهری شهرداری همدان ادامه داد: همچنین در راستای پشتوانه‌سازی در سلامت مراجعه کنندگان، تمام افرادی که اسکان دارند، زیرپوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

رضایی یادآور شد: دست اندرکاران مدیریتی گرمخانه پیرامون اسناد هویتی، اشتغال و بازگشت به خانواده افراد بی‌سرپناه با نهادهایی همچون ثبت احوال، امور اجتماعی استانداری، سازمان فنی و حرفه‌ای و سازمان بهزیستی همکاری لازم را دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha