پویش ملی سلامت آغاز شد/ غربالگری دیابت و پرفشاری خون

تهران - ایرنا - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آغاز پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی در کشور خبر داد و گفت: در این پویش تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و غربالگری دیابت و پرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده مورد توجه است و امیدواریم ۷۰ درصد مردم را در این پویش درگیر کنیم.

به گزارش ایرنا، بهرام عین اللهی روز شنبه در نشست پویش ملی سلامت که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: ۸۳ درصد از کل مرگ و میرهای بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است، سالانه ۳۰۰ هزار نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی می میرند و ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال فشارخون بالا دارند و ۶۰ درصد نیز از فشارخون خود بی خبرند و ۳۰ هزار مرگ در سال به خاطر دیابت در کشور اتفاق می افتد که موارد مهمی است.

وی افزود: با اجرای پویش ملی سلامت که از امروز آغاز شده می توان از نیم میلیون مرگ بیماری‌های غیرواگیر و ۳۰ هزار مرگ ناشی از دیابت پیشگیری کنیم.

عین اللهی گفت: پویایی سلامت در کنترل بیمارها بسیار موثر است، در دوران کرونا تجربیات خوبی به دست آمد و مردم یاد گرفتند که چگونه سلامت خود را با استفاده از ماسک، شستشوی دستها و غیره حفظ کنند.

افراد بالای ۱۸ سال داری پرونده سلامت می‌شوند

وزیر بهداشت تصریح کرد: در این پویش ملی افراد بالای ۱۸ سال با تکمیل پرسش نامه ای در خصوص سابقه دیابت و فشار خون بالا دارای پرونده سلامت می شوند و در صورت تشخیص بیماری تحت کنترل و درمان قرار می گیرند.

عین اللهی یادآور شد: امروزه مصرف غذاهای آماده، پرکالری و دارای نمک زیاد در میان افراد به خصوص کودکان و جوانان افزایش یافته در حالیکه با در پیش گرفتن شیوه های سالم در زندگی و کاهش پنج تا هفت درصدی وزن بدن می توان از بروز دیابت به میران زیاد پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه بیمارهای غیرواگیر سالانه ۸۳ تریلیون ریال به اقتصاد ایران آسیب می زند که معادل پنج درصد تولید ناخالص داخلی است، افزود: یک باور غلط در جامعه وجود دارد که سلامت را وظیفه پزشک می دانند و درمان محوری وجود دارد در حالیکه سلامت شامل عواملی است که باید همه باهم باشد و پزشک یکی از این ارکان است و نباید انتظار داشت که پزشک سلامت را ایجاد کند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: وزارت بهداشت باید پیشگیری محور باشد نه درمان محور و ضروریست مدارس، ادارات و سازمانهای مختلف در حوزه سلامت وارد شوند، و عوامل موثر در ارتقای آن شناسایی شود.

وی با بیان اینکه سطح سواد مردم بالا رفته است، گفت: در دوران کرونا مردم خود وارد عمل شدند و در بحث واکسیناسیون کمک زیادی به ما کردند بطوری که روزانه بیش از یک میلیون دز واکسن تزریق می شد.

عین اللهی تاکید کرد: در راستای پیشگیری از ابتلا به دیابت و فشارخون بالا باید سطح سواد مردم افزایش یابد و خود مراقبتی و سواد سلامت بحث مهمی است که باید در جامعه نهادینه شود تا مردم در جهت پیشگیری از بیماری‌ها پویاتر باشند.

وزیر بهداشت به سبک زندگی سالم اشاره کرد و گفت: مصرف فست و فودها، غذاهای پرکالری و دارای نمک فراوان در جامعه زیاد شده و ضرورت دارد سبک زندگی سالم در مدارس آموزش داده شود و باید سفیر سلامت در مدارس فعال شود.

وی با اشاره به آموزش سلامت از طریق تلفن همراه ، گفت: امروزه تلفن همراه جزو زندگی جدایی ناپذیر افراد شده و با توجه به اینکه بیماری‌های غیرواگیر از عوامل اصلی مرگ و میرها هستند باید برنامه ریزی کرد تا کارهای زیادی در جهت پیشگیری و کنترل انجام شود.

در آینده هر کد ملی یک پرونده سلامت خواهد داشت

وزیر بهداشت ادامه داد: امروزه به پویش سلامت نیاز داریم و باید از خانواده آغاز کنیم و در اینجا بحث پرونده سلامت بسیار مهم بوده ، زیرا بسیاری از بیماری‌ها قابل پیشگیری است و در آینده هر کد ملی یک پرونده سلامت خواهد داشت ، البته در ۹۳ شهرستان اطلاعات سلامت توسط مراقبان بهداشت جمع آوری می شود.

وی گفت: بر اساس پویش ملی سلامت و ایجاد پرونده سلامت، وقتی به بیماری برخورد کردیم راه درمان را از طریق نظام ارجاع انجام می دهیم و مشوق های خوبی وجود دارد بطوریکه در بخش بستری ۸۵ درصد هزینه ها را پرداخت می کند.

عین اللهی تاکید کرد: امروزه مشکلات مختلفی در بحث آلودگی هوا، مسایل شغلی و غیره داریم که باید یک نقشه سلامت را ترسیم کنیم که به وزارت بهداشت در بحث پیشگیری و کنترل بیماری‌ها کمک می کند.

وزیر بهداشت در ادامه به جنایات رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: امروز یکی از مشکلات اصلی در دنیا مسئله غزه است، علی رغم همه شعارهایی که آمریکا و سازمان‌های جهانی اقدام موثری انجام نشده است.

وی اظهار داشت: در برابر شعارهای فریبنده حقوق بشری این جنایت اتفاق می افتد ، وزارت بهداشت خواستار شده که راهی باز شود که پزشکان بدون مرز وارد صحنه شده تا به مردم غزه کمک کنند.

وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر برخی از بیماریهای واگیر در کشور  ریشه کن شده و با توجه به اینکه هپاتیت سی در برخی کشورها  نیز وجود ندارد  امیدواریم ظرف مدت دو سال این بیماری ریشه‌کن شود.

وی همچنین به واکسن های روتاویروس و پنوموکوک در کشور اشاره کرد و گفت: تا پایان امسال این واکسن ها وارد برنامه ملی واکسیناسیون کشوری می شوند.
 

گام نخست؛ کنترل بیماری

کوروش اعتماد رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست گفت: پویش ملی سلامت با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر» از امروز آغاز بکار کرده و از آنجایی که پرفشاری خون و دیابت جزو رتبه‌های بالایی هستند که به سلامت آسیب می‌رسانند و سبب مرگ و میر و ناتوانی‌ها می‌شوند بنابراین شناسایی به موقع و درمان آنها بسیار اهمیت دارد.

وی اظهار داشت: هدف اصلی این برنامه افزایش سواد سلامت، ارتقای پرونده الکترونیک، پایش مراجعه و اتصال برنامه‌های سلامت با جمعیت است که شاخص بهره‌مندی جامعه افزایش یابد. این کار سبب می‌شود مردم علاوه بر خدمات دیابت و پرفشاری خون از سایر خدمات هم بهره‌مند شوند و در گام اول کنترل بیماری را خواهیم داشت و سپس شاخص تکمیل پرونده الکترونیک تحقق می‌یابد و بعد از ۱۵ دی ماه این افراد بر اساس دستورالعمل‌های کنترل فشارخون و دیابت پیگیری و نظارت می‌شوند.

اعتماد با اشاره به اهمیت توجه ویژه به شاخص‌های اصلی حوزه سلامت، تصریح کرد: این امر مهم در قانون برنامه هفتم توسعه هم قرار گرفته و یک دستاورد بزرگ برای دولت است؛ چون کمتر سراغ داریم که شاخص بیماری‌های غیرواگیر با عدد و رقم در برنامه‌های دولت آمده باشد و این پویش هم بر همین اساس طراحی شده است.

وی تاکید کرد: در موازات این برنامه پوشش خدمات دارویی را هم خواهیم داشت که برنامه‌های آن هم متعاقبا اعلام می‌شود.

با پویش ملی سلامت بیماری های غیرواگیر غربالگری خواهد شد

حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه گفت: در مرحله نخست اجرای «پویش ملی سلامت» به دنبال کنترل فشار خون و دیابت در جامعه هستیم. با پیوستن مردم به این پویش و همکاری با همکاران ما از خانه های بهداشت گرفته تا مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی در سطح کشور، بیماری های غیرواگیر را غربالگری خواهیم کرد.

وی با اشاره به اجرای «پویش ملی سلامت» از شنبه (۲۰ آبان ماه) تا ۱۵ دی ماه در سراسر کشور، اظهار کرد: در این پویش بنا داریم با وارد کردن کدهای ملی جدید در سامانه به سمت تکمیل «پرونده الکترونیک سلامت» پیش برویم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه اساس و پایه برنامه «سلامت خانواده» را بر کنترل بیماری های غیر واگیر قرار داده ایم، گفت: در فاز  نخست «پویش ملی سلامت» دو عامل خطر بیماری ها، یعنی فشارخون و دیابت را غربالگری خواهیم کرد و اطلاع رسانی در این امر بسیار موثر است.

فرشیدی توضیح داد: با یک بار سنجش اندازه فشار خون و قند خون به دنبال شناسایی افراد مشکوک هستیم تا این افراد را پس از شناسایی به شکل موثر تحت درمان قرار دهیم و با پیگیری مداوم و فعال از طریق مراقبان سلامت که در برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع مشغول به کار هستند، بیماری افراد را رصد و پیگیری کرده و تحت درمان دارویی قرار می دهیم.

وی از آمادگی کادر سلامت اعم از بهورزان در خانه های بهداشت سراسر کشور برای اجرای هر چه بهتر «پویش ملی سلامت» در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر خبر داد و گفت: ۷۰ درصد جمعیت کشور یعنی افراد بالای ۱۸ سال کشور که جمعیتی بالغ بر ۴۵ میلیون نفر را شامل می شود، در این پویش تحت پوشش قرار می گیرند.

 فرشیدی با بیان این که در برنامه های بعدی به عوامل خطر دیگری که سلامت مردم را تهدید می کند خواهیم پرداخت، گفت: درصد بالایی از مرگ و میرها در کشور مربوط به بیماری های غیر واگیردار است که این نوع بیماری ها مستقیم به دو عامل تغذیه و فعالیت بدنی ارتباط دارد و به دنبال این هستیم که بتوانیم این دو شاخص را نیز ارتقا دهیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه اصلی ترین عوامل بیماری های غیرواگیر فشارخون، دیابت و برخی از سرطان ها هستند، گفت:  این بیماری ها را می توان با آگاهی، تشخیص، درمان و پیگیری فعال که برنامه سلامت خانواده آن را دنبال می کند، به طور کامل کنترل کرد.

فرشیدی در پایان یادآور شد: همانگونه که توانستیم زمانی بر بیماری های واگیردار مثل سرخک و آبله پیروز شویم امروز نیز می توانیم بر بیماری های غیر واگیر فائق آییم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha