طرح بسیج ملی غربالگری دیابت و فشار خون در چهارمحال و بختیاری آغاز شد

شهرکرد- ایرنا- رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری از آغاز طرح بسیج ملی غربالگری دیابت و فشار خون در استان خبر داد و گفت: این طرح از ۲۰ آبان به مدت ۵۰ روز در استان برای افراد بالای ۱۸ سال اجرا می‌شود.

علی احمدی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: افراد دارای سن بالای ۱۸ سال می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سیار و موقت مستقر در مساجد، ادارات و میعادگاه‌های نماز جمعه با آزمایش دیابت و قندخون از سلامتی خود مطلع شوند.

وی ادامه داد: ۶۰۰ مرکز در استان آماده نمونه‌گیری از مراجعه‌کنندگان است و توصیه می‌شود تا مردم استان این ۲ بیماری که از آن با عنوان قاتل خاموش یاد می‌شود را جدی گرفته و برای آزمایش و نمونه‌گیری به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه فشارخون و دیابت در سال‌های اخیر شیوع زیادی پیدا کرده است، افزود: از یک سو میانگین سن در کشور و استان رو به بالاست و شهرنشینی در حال افزایش است و از سوی دیگر رفتارهای خطرساز نظیر سبک زندگی و تغذیه ناسالم زیاد شده بنابراین شیوع این ۲ بیماری رو به افزایش گذاشته و چنانچه کنترل نشود افراد بیمار را به کام مرگ می‌کشاند.

احمدی تصریح کرد: کشورهای در حال توسعه همزمان هم با بیماری‌های واگیردار و هم با بیماری‌های غیرواگیردار مواجه هستند واین موضوع بار مضاعفی بر جوامع تحمیل می‌کند از همین رو راهبردی جهانی(استراتژی) جهانی و ملی برای پرداختن به این بیماری، غربالگری یا همان شناسایی زودرس است.

وی با بیان اینکه دیابت و فشار خون با تشخیص زودهنگام به خوبی کنترل می‌شود و بر طول عمر بیمار و بهبود کیفیت زندگی وی می‌افزاید، اظهار داشت: رژیم غذایی ناسالم، مصرف بالای نمک و چربی‌های اشباع شده و مصرف کم سبزیجات و میوه‌جات، کم‌تحرکی، مصرف الکل و دخانیات از جمله عوامل خطر برای ابتلا به فشار خون و دیابت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه دیابت یک بیماری مزمن است که به دنبال کاهش انسولین شکل می‌گیرد، افزود: مطالعات نشان داده با مداخلات سبک زندگی و شناسایی زودرس می‌توان ۲۰ درصد بروز دیابت را کاهش داد.

احمدی آخرین غربالگری دیابت و فشار خون را مربوط به سال ۱۳۹۸ اعلام کرد و گفت: از آن زمان پنج سال می‌گذرد اما شیوع بالای این ۲ بیماری سبب شده تا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصمیم به اجرای غربالگری کند.

وی جمعیت هدف اجرای این طرح در استان را ۷۵۰ هزار نفر اعلام کرد و یادآور شد: افزایش آگاهی و نگرش مردم در رابطه با بیماری‌های غیرواگیر تا ۸۰ درصد از ابتلا به بیماری پیشگیری می‌کند.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری افزود: هدف وازرت بهداشت پوشش ۱۰۰ درصدی افرادی بالای ۱۸ سال در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و پوشش ۷۵ درصدی در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر است.

به گزارش ایرنا، فشارخون بالا یا پرفشاری شریانی نوعی بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا رفته و به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند.

دیابت نیز به اختلال سوخت و ساز مواد قندی در بدن، بیماری دیابت می گویند. این اختلال به دلیل نداشتن ترشح و یا ناکافی بودن ترشح انسولین ایجاد می‌شود؛ در نتیجه میزان قند خون بالا می‌رود. انواع دیابت شامل مواردی همچون دیابت نوع یک، دیابت نوع ۲ و دیابت بارداری است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha