۲۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۰۲
کد خبر: 85287291
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آلمان: نظام صلح در خطر است، ارتش‌مان را قدرتمند می‌سازیم

تهران- ایرنا- اولاف شولتس صدر اعظم آلمان در اظهاراتی ضمن هشدار نسبت به برهم خوردن نظام صلح، از تمرکز کشورش برای تقویت ارتش و افزایش بودجه دفاعی آن خبر داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از نشریه پولیتیکو، شولتز دیروز جمعه در این خصوص گفت: «تهاجم روسیه به اوکراین، دولت آلمان را برآن داشت تا با تیدیل ارتش خود به یک نیروی جنگی مجهز و قدرتمند، بر دفاع از خود و متحدان در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) متمرکز شود».

وی که این اظهارات را در دومین روز از نشست سیاسی-نظامی برلین ارائه می‌کرد، افزود: «امروز هیچ‌کس نمی‌تواند تردید داشته باشد که ما در آلمان تا چه اندازه از داشتن یک ارتش قدرتمند اجتناب کرده ایم».

صدراعظم آلمان سپس با اشاره به جنگ بین حماس و اسرائیل، هشدار داد: «نظام صلح ما در خطر است». وی در ادامه تاکید کرد که برلین به یک تغییر رویه طولانی مدت و دائمی احتیاج دارد.

بوریس پیستوریوس وزیر دفاع آلمان نیز در این خصوص گفت: «ارتش ما باید برای دفاع از خود و متحدانش ارتقا یابد». وی اضافه کرد: «تنها یک ارتش قدرتمند است که می تواند از وقوع بدترین اتفاقات جلوگیری کند. ما به یک نیروی نظامی احتیاج داریم که بتواند از خود دفاع کند و برای امنیت و آزادی ما بجنگد».

وزیر دفاع آلمان سپس با اشاره به تغییر در دکترین استراتژیک آلمان گفت: «جنگ به اروپا بازگشته است. آلمان و متحدانش باید بار دیگر با یک تهدید نظامی مقابله کنند. نظم بین المللی در اروپا و سراسر جهان هدف حمله قرار گرفته است. ما در یک نقطه عطف بسر می بریم».

وی سپس از روسیه به عنوان دشمن آشکار آلمان و متحدانش نام برد و آن را بزرگترین تهدید برای صلح و امنیت اروپا و آمریکا ارزیابی کرد و چین را هم به دلیل آنچه که وی تشدید لفاظی های تهاجمی مقامات آن عنوان کرد، دشمن دیگر لقب داد.

به نوشته این نشریه، تغییر اینچنینی در دکترین استراتژیک برلین از سال ۲۰۱۱ به این سو و زمانی که دیمیتری مدودوف رئیس جمهوری روسیه بود، بی سابقه است.

پولیتیکو یادآور می شود: در آن زمان روسیه منبع انرژی ارزان موتور اقتصاد آلمان بشمار می رفت و هزینه های دفاعی برلین رو به کاهش بود. اما اکنون با ادامه جنگ میان مسکو و کی‌یف، بی طرفی آلمان که زمانی یکی از شرکای اقتصادی نزدیک روسیه بشمار می رفت، خیالی بیش نیست.

در بخش دیگری از این مطلب، نویسنده خاطرنشان کرده است که با گذشت بیش از سه دهه از پایان جنگ سرد، برلین هنوز نتوانسته به هدف کنونی ناتو برای تخصیص ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی به هزینه های دفاعی را برآورده کند. هرچند به نظر می رسد برلین بتواند در سال جاری این هدف را محقق سازد که دلیل آن هم به لطف تخصیص ۱۰۰ میلیارد یورو بودجه از محل صندوق ویژه به دلیل جنگ روسیه و اوکراین عنوان شده است.

شولتس نیز در همین خصوص خاطرنشان کرده است که اختصاص این سطح از بودجه برای تامین هزینه های دفاعی آلمان به همین یکبار خلاصه نشده و روندی ادامه دار برای سالیان متمادی خواهد بود.

براساس دکترین جدید آلمان، ماموریت های خارجی و حضور آن در کشورهای دیگر کمتر شده و برلین بر دفاع ملی و اروپایی متمرکز خواهد شد تا آماده جنگ شود.

این دکترین، بر افزایش ظرفیت‌های صنایع دفاعی قوی و ایمن و همچنین استفاده از غیرنظامیان و نه سربازان برای انجام وظایف در زمانی که به پرسنل نظامی نیاز نیست، تاکید دارد.

پولیتیکو در پایان نوشت: ارتش آلمان در سال‌های اخیر دچار فروپاشی شده است؛ به گونه ای که در دسامبر گذشته (آذر ۱۴۰۱) در یک تمرین نظامی برای آماده سازی یک تیپ تانک با هدف نشان دادن نیروی واکنش "آمادگی بالا" ناتو، همه ۱۸ خودروی جنگی پیاده نظام مدرن آن شکست خورده بودند.

از همین رو در دکترین استراتژیک جدید آلمان چنین آمده است: "ما باید ستون فقرات بازدارندگی و دفاع جمعی در اروپا باشیم. ملت ما و شرکای ما در اروپا، آمریکای شمالی و جهان، از ما انتظار دارند که با این مسئولیت روبرو شویم. ما به عنوان یک دولت و جامعه، برای دهه ها از تقویت نیروی دفاعی غافل مانده ایم."

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha