سهم اندک و چهاردرصدی زنان کهگیلویه و بویراحمد در اهدای خون

یاسوج- ایرنا- طبق آخرین آمارها، در برخی کشورها آمار اهدای خون زنان به طور نسبی با مردان برابری می‌کند اما در ایران و به تبع آن استان کهگیلویه و بویراحمد این آمار بسیار اندک است و سهم زنان در اهدای خون استان تنها چهار درصد است.

به گزارش ایرنا، سازمان انتقال خون در تلاش است خون و فرآورده های خونی سالم و کافی تهیه کند بنابراین انتخاب اهدا کنندگان از بین جمعیت های کم خطر حایز اهمیت است.

زنان از سالم‌ترین اهدا کنندگان خون هستند و جمعیت آن ها از لحاظ داشتن رفتارهای پرخطر در زمینه عفونت های قابل انتقال از راه خون نسبت به جمعیت مردان کم خطرتر است.

با اینکه نیمی از جمعیت کهگیلویه و بویراحمد را بانوان تشکیل می‌دهند، این گروه استقبال کمی برای اهدای خون دارند و مشارکت آن ها برای اهدای خون، تنها چهار درصد است.

این درحالی است که زنان تربیت فرزندان و نسل آینده را بر عهده دارند و باید خود به عنوان مشوق اصلی خانواده در توسعه فرهنگ اهدای خون نقش آفرینی کنند اما شوربختانه این گروه به دلایل مختلف از اهدای خون تا حد زیادی اجتناب می کنند.

یکی از زنان یاسوجی می گوید که ما زنان کم خون هستیم و با اهدای خون به بدنمان صدمه وارد می شود و از سوی دیگر احتمال دارد به بیماری های خونی و عفونی گرفتار شویم.

این زن می افزاید که البته برخی مادرها و زنان را شوهرانشان از اهدای خون منع می کند زیرا ذهنیت منفی نسبت به اهدای خون دارند.

زن دیگری هم می گوید که به خاطر شک در کم خونی ام، پزشک معالج مرا از اهدای خون معاف کرده است.

وی می افزاید که می توانم ادعا کنم ترس از کم خونی و ترس از سوزن کیسه‌های اهدای خون شاید تاثیر بیشتری بر عدم اهدای خون توسط بنده داشته است.

یکی از پزشکان یاسوجی در این رابطه می گوید که شایع ترین علت عدم تمایل به اهدا خون در زنان ترس از ابتلا به بیماری های عفونی و خونی است.

حسینی می افزادی که خانم‌های کهگیلویه و بویراحمدی فکر می‌کنند با اهدای خون دچار مشکل می‌ شوند این در حالی است که اهدای خون سبب ایجاد تغییرات مثبت در شرایط فیزیولوژی و جسمانی می شود.

وی ادامه داد: درصد قابل توجهی از زنان استان سطح آگاهی پایینی درباره اهدای خون دارند و مشکل اهدای خون بانوان به باورهای غلط در این مورد مربوط است.

شرایط فیزیکی بانوان برای اهدای خون در دستورالعمل‌های سازمان انتقال خون ملاحظه شده که آقایان چهار بار در سال و خانم‌ها سه بار در سال می‌توانند این کار را انجام دهند.

یک خانم سالم که در گروه سنی ۱۸ تا ۶۵ سال قرار داشته باشد، می تواند در سال حداکثر سه بار این عمل خداپسندانه را انجام دهند.

سرپرست انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال بیش از ۱۲ هزار نفر برای اهداء خون خود به این سازمان مراجعه کردند که ۸۵ درصد از این افراد اهداء کنندگان مستمر بوده اند.

عباس رضایی افزود: از مجموع ۱۲ هزار اهدا کننده در این مدت ۱۵ درصد آن‌ها برای بار اول خون اهدا کردند که ۹۶ درصد از این آمار مرد و چهار درصد اهدا کنندگان خون نیز زن هستند که آمار بسیار پایینی است.

وی تاکید کرد: مردان سالانه چهار بار و زنان به دلیل مسائل فیزیولوژیکی سالانه سه بار می‌توانند اهدای خون داشته باشند.

سرپرست انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برخی اعتقاد دارند که زنان به دلایل جسمی و پزشکی دچار کم خونی هستند، ادامه داد: کم خونی بین زنان نسبت به مردان، بیشتر است اما شیوع آن به حدی زیاد نیست که ما نیمی از جمعیت اهدا کنندگان خون را از دست بدهیم.

رضایی اضافه کرد: این اطمینان را به بانوان می دهیم، به هنگام مراجعه به مراکز انتقال خون از آنها آزمایش مختلف مانند هموگلوبین و کم خونی انجام می شود و در صورتی که مشخص شد اهدای خون برای آنها ضرر ندارد جهت خون گرفتن اقدام می شود.

اهدای خون اهدای زندگی

اهدای خون، یکی از مهم‌ترین روش‌های نجات جان انسان‌هاست و افرادی که در سوانح رانندگی یا بر اثر بلایای طبیعی مثل زلزله دچار مصدومیت می‌شوند، نوزادان و کودکانی که دچار کم‌خونی هستند و بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، همگی انسانی‌هایی هستند که برای زنده ماندن به خون هم‌نوعان خود نیاز دارند.

بنابراین مهمترین فایده اهدای خون، نجات زندگی و کسب رضایت الهی و آگاهی از سلامت جسمانی است.

دریافت کننده‌های خون چند دسته هستند، گروهی از بیماران مثل تالاسمی‌ها به صورت مستمر، عده‌ای به واسطه بیماری‌هایی همچون نارسایی‌های کلیوی و بیماری‌های انعقادی و تعدادی هم به خاطر حادثه یا جراحی نیاز به خون پیدا می‌کنند و با وجود این همه پیشرفت در جنبه‌های مختلف علم، همچنان جایگزینی برای خون وجود ندارد و انسان‌ها باید برای نجات یکدیگر اهداکننده خون باشند.

خانم‌ها نیمی از جمعیت کشور و به تبع آن استان کهگیلویه و بویراحمد را تشکیل می‌دهند و البته به دلایل مختلف جمعیت سالم تری برای اهدای خون هستند و همچنین یک زن به عنوان ستون خانواده می‌تواند در تغییر نگرش و آگاهی افزایی اعضای خانواده نسبت به فرهنگ اهدای خون نقش داشته باشد.

همه ما می‌توانیم با اهدای خون، زندگی یک انسان را از مرگ نجات دهیم. اهدای خون، فرصتی دوباره برای زیستن است.

لازم است تبلیغات مناسبی در جهت یادآوری اذهان عمومی به ویژه زنان برای اهدای داوطلبانه خون گسترش و آگاهی مردم درباره مسایل ویژه اهدای خون افزایش یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha