سرشماری پستانداران پارک ملی دریاچه ارومیه آغاز شد

ارومیه- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: سرشماری پستانداران شاخص پارک ملی دریاچه ارومیه با هدف تعیین میزان نرخ زاد و ولد و نیز مدیریت زیستگاه‌ها و گونه در این مناطق آغاز شد.

سعید شهند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آگاهی از میزان جمعیت و پراکندگی آنها در راستای مدیریت و حفاظت از زیستگاه‌ها بسیار اهمیت دارد و این اقدام هرساله در فصل پاییز انجام و در آن از ظرفیت محیط‌بانان، کارشناسان، همیاران و علاقه‌مندان محیط زیست استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه از بیش از ۲۰ محیط‌بان آذربایجان غربی در کنار سایر کارشناسان و تشکل‌های زیست محیطی برای تحقق سرشماری همکاری دارند، ادامه داد: سرشماری در جزایر کبودان، اسپیر و آرزو با جمعیت غالب قوچ و میش ارمنی شروع شده‌است.

سرشماری پستانداران پارک ملی دریاچه ارومیه آغاز شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه وضعیت منابع آبی و پوشش گیاهی در این جزایر با توجه به بارندگی‌های مهرماه مطلوب است، بیان کرد: بازدیدهای میدانی بیانگر جمعیت مطلوب پستانداران از جمله قوچ و میش در این جزایر است.

ذخیره آبی زیستگاههای پارک ملی دریاچه ارومیه یک میلیون لیتر ارزیابی می‌شود

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ذخیره آبی زیستگاه‌های پارک ملی دریاچه ارومیه یک میلیون لیتر ارزیابی می‌شود که با کمک سطوح آبگیر و تانکرهای ذخیره کننده آب جمع آوری شده‌است.

رضا معصومی با بیان اینکه جزیره کبودان دارای ۲ سطح آبگیر، یک حلقه چاه ۲ چشمه و یک رشته قنات برای تامین آب حیات وحش است، گفت: جزیره آرزو دارای سطح آبگیر بوده و جزیره اشک هم دارای چشمه و آبگیر است.

سرشماری پستانداران پارک ملی دریاچه ارومیه آغاز شد

وی اضافه کرد: تردد به جزیره اشک به سختی مقدور است و موقع بارش باران به علت باتلاقی شدن دشوارتر است و به همین منظور پایش آنلاین جزایر همواره انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه زیستگاه گوزن زرد ایرانی و بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ راس قوچ و میش ارمنی در جزایر اسپیر، آرزو، کبودان و اشک بوده و پارک ملی دریاچه ارومیه محل زیست گونه‌هایی از حیات وحش است.

هر کدام از جزایر اسپیر، آرزو، کبودان و اشک به ترتیب دارای یک هزار و ۲۰۰، ۹۰۰، سه هزار و ۵۰۰ و ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار مساحت است.

سرشماری پستانداران پارک ملی دریاچه ارومیه آغاز شد

دریاچه ارومیه دارای ۱۰۲ جزیره بزرگ و کوچک به مساحت ۳۳ هزار و ۴۸۶ هکتار می‌باشد که از سوی سازمان یونسکو به عنوان اندوخته طبیعی جهان به ثبت رسیده‌است.

کمبود آب و خشکسالی موضوعی است که در دهه های اخیر زندگی حیات وحش این پارک ملی را تهدید می‌کند اما با رسیدگی به موقع و ذخیره آب و علوفه مدیریت بحران در جزایر تا کنون انجام شده‌است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha