۲۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۱۴
کد خبرنگار: 811
کد خبر: 85287566
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

طوفان الاقصی فرصتی برای همگرایی و انسجام اسلامی/دولت های اسلامی از اختلافات پرهیز کنند

تهران - ایرنا - " محمد رضا غلامرضا " معاون سیاسی سابق وزیر کشور در یادداشتی پیرامون جنگ غزه ؛ از عملیات طوفان الاقصی به عنوان فرصتی بزرگ برای همگرایی و انسجام اسلامی نام برد و به سران و دولتمردان کشورهای اسلامی توصیه کرد از طرح موضوعات اختلاف‌انگیز و انحرافی جدا پرهیز نموده و موضوع اول و اولویت دولت‌ها و ملت‌ها، حل ریشه‌ای مسئله فلسطین قرار داده شود.

به گزارش ایرنا ؛ متن کامل این یادداشت که روز شنبه در اختیار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قرار گرفت ؛ به این شرح است :

برادران گرامی، سران و دولت‌مردان محترم کشورهای اسلامی
نخبگان محترم جهان اسلام
آحاد و اقشار امت بزرگ اسلامی
۵ هفته از عملیات طوفان الاقصی توسط گروه‌های مقاومت فلسطینی در مقابل بیش از هفت دهه اشغالگری و جرم و جنایت صهیونیست‌ها علیه ملت مظلوم و ستمدیده، اما مقاوم، مقتدر و سرافراز فلسطین گذشت.
طی این چند هفته شیطان بزرگ آمریکای مستکبر و برخی از کشورهای غربی از جمله فرانسه، انگلیس و آلمان، تمام قد از جنایت‌ها و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی حمایت کرده و علاوه بر وتوی قطعنامه‌های درخواستی با هدف اجرای آتش‌بس فوری، ارسال انواع و اقسام تسلیحات نظامی، کمک‌های اطلاعاتی و حتی میدانی و ...، رژیم سفاک و کودک‌کش صهیونیستی را تشویق به تداوم کشتار بیشتر زنان و کودکان و افراد غیر نظامی کرده و از هر گونه کمک انساندوستانه به مظلومان غزه جلوگیری می‌کنند.
اما در این سوی ماجرا متاسفانه کشورهای اسلامی جزء محکومیت لفظی و ظاهری و یا سکوت، اقدام و عمل خاصی انجام نداده و یا آنکه صرفا یک سلسله رایزنی سیاسی را در دستور کار خود قرار داده‌اند در صورتی که کشورهای اسلامی اگر اراده لازم را داشته باشند با ابزارهای لازم و موجود، نه تنها شیطان بزرگ و رژیم شرور صهیونیستی را مجبور به آتش‌بس خواهند نمود، بلکه امکان تنبیه متجاوز و اشغالگر را نیز دارند. مشروط بر اینکه به خود آیند و چشمانشان را به حقائق باز کنند و از سویی تحلیل دقیق و واقع‌بینانه‌ای از تحولات منطقه و بین‌الملل داشته باشند و مثل قهرمانان غزه بدون حساب سود و زیان ظاهری، وظیفه اسلامی_انسانی خود را در قبال مظلومان فلسطین انجام دهند.
ناگفته نماند قلوب ملت‌های اسلامی و آزادی‌خواهان با هر دین و مسلکی در سراسر جهان به سمت حقیقت هدایت شده و وجدان‌های عمومی و فطرت‌های انسان‌ها به دلیل ظلم ظالمان جبهه آمریکایی_غربی و صهیونیستی و مظلومیت مظلومان فلسطین، بیدار گشته است.

لذا با توجه به تداوم جنایت‌ها و زیر پا گذاشتن تمامی قوانین و مقررات بین‌المللی و اصول اولیه انسانی توسط صهیونیست‌ها، توصیه‌های ذیل پیشنهاد می‌شود.
قبل از پرداختن به توصیه‌ها، تذکر این نکات ضرورت دارد:
* از طرح موضوعات اختلاف‌انگیز و انحرافی جدا پرهیز نموده و موضوع اول و اولویت دولت‌ها و ملت‌ها، حل ریشه‌ای مسئله فلسطین قرار داده شود.
* طوفان الاقصی فرصت بزرگی برای همگرایی و انسجام اسلامی بوجود آورده که باید مطالبه واقعی همگان اعم از سران، علماء، دولت‌مردان و عموم مسلمانان باشد.
توصیه‌ها:
سیاسی؛
۱. کشورهای اسلامی نسبت به فراخواندن دیپلمات‌های خود و اخراج صهیونیست‌ها اقدام نموده و در خصوص تداوم روابط سیاسی با رژیم تجدید نظر کرده و آن را به حالت تعلیق در آورده و یا قطع نمایند.
۲. آحاد مسلمانان در کشورهای اسلامی از طرق مختلف مانند تجمع و تحصن در مقابل نمایندگی‌های رژیم صهیونیستی، فشار بر دولت‌ها از طریق احزاب و گروه‌ها، گفتگو و همراه نمودن نخبگان، چهره‌ها و افراد اثرگذار در این رابطه، ایجاد موانع متعدد با توسل به روش‌های نرم و سخت بر سر راه فعالیت‌های نمایندگی‌های رژیم و ...، نسبت به تحقق هدف بند اول، اقدام نمایند.
۳. دولت‌های اسلامی و احزاب و گروه‌ها از ظرفیت روابط با اشخاص، گروه‌ها و عوامل تاثیر گذار (لابی) در کشورهای غربی برای توقف جنایت‌ها، استفاده نمایند.
۴. هر یک از کشورهای اسلامی از نفوذ و تاثیرگذاری بر روی دولت‌ها و مجامع بین‌المللی برای توقف نسل‌کشی، اجرای آتش‌بس، محکومیت اشغالگران و ارسال فوری کمک‌های انسان‌دوستانه، استفاده و اقدام نمایند.
۵. هر گونه طرحی برای عادی‌سازی و برقراری روابط با رژیم صهیونیستی به حالت تعلیق در آید.

اقتصادی؛
۱. کالاها، اجناس، محصولات کشاورزی و ... شرکت‌های صهیونیستی توسط دولت‌ها و آحاد مردم در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی تحریم شود.
۲. اطلاعات مربوط به کالاهای صهیونیست‌ها در شبکه‌های اجتماعی دائما به اشتراک گذاشته شده و برای تحریم کالاهای مذکور کمپین محلی، منطقه‌ای و ملی و بین‌المللی شکل گیرد.
۳. آحاد مردم و صاحبان شرکت‌ها، صنایع و مشاغل و تجار و بازرگانان در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی حتی‌الامکان استفاده از شرکت‌های صهیونیستی از جمله هواپیمائی، کشتیرانی هتل‌ها، توریستی و خدماتی را تحریم نمایند.
۴. هر گونه نقل و انتقال و معامله با پول صهیونیست‌ها را تحریم کنند.
۵. از پذیرش و ارائه خدمات‌رسانی در هتل‌ها، رستوران‌ها شرکت‌های حمل و نقل و ... به افرادی که گذرنامه صهیونیستی داشته و جزء غاصبان سرزمین مقدس فلسطین محسوب می شوند خودداری گردد.

۶. کشورهای اسلامی در روابط خود با صهیونیست‌ها تجدید نظر کرده و تعاملات و مراودات اقتصادی و تجاری را به حالت تعلیق در آورده و یا قطع نمایند.
۷. آحاد مردم، علماء و نخبگان به دولت‌های خود برای قطع روابط با رژیم جنایت‌کار صهیونیستی از طرق مختلف فشار آورده و مطالبه‌گری نمایند.
۸. مردم، علماء و نخبگان از حمایت و همراهی احزاب و شخصیت‌هایی که بر خلاف اصول انسانی و اسلامی در مقابل صهیونیست‌ها عمل می‌نمایند، خودداری کنند.

فرهنگی - اجتماعی؛
۱. مسئولین و دولت‌مردان در سطوح مختلف، علماء، نخبگان، چهره‌ها و افراد تاثیرگذار، نسبت به برقراری ارتباط و انتقال پیام مظلومیت ملت فلسطین و ضرورت فعال‌سازی در این رابطه، با توسل به شیوه‌های ممکن، اقدام نمایند.
۲. انتقال پیام می‌بایست مخاطبان کشورهای اسلامی و غیر اسلامی را در بر گیرد.
۳. جامعه مخاطبان و دریافت کنندگان پیام، خانواده‌های عزیز شهدا فلسطینی، قهرمانان مقاومت فلسطین، پزشکان و کادر پزشکی مستقر در غزه، امدادگران، شبکه‌های خبری و خبرنگاران متعهد و راویان وقایع غزه و هر شخصیت حقیقی و حقوقی که نسبت به جنایت‌های صهیونیست‌ها واکنش نشان داده است، باشد.
۴. از ورود و حمایت مدافعان انسانیت و بشریت، مقاومت اسلامی در یمن، عراق و لبنان به طرق مختلف قدردانی گردد.
۵. آحاد مردم در کشورهای اسلامی و آزادی خواهان سراسر دنیا برای اعتراض نسبت به کشتار بی رحمانه زنان و کودکان و نسل‌کشی فلسطینیان توسط صهیونیست‌ها و اربابان آن‌ها، به اشکال مختلف از جمله تجمع، راهپیمائی، برگزاری نمایشگاه‌های عکس و برنامه‌های نمادین، فراخوانده شوند.
۶. مطالبه عمومی در سطح جوامع عربی و اسلامی نسبت به تحریم رژیم و دستیابی آسان به سوخت (نفت و...) و ارزاق شکل گیرد تا به موجب آن زمینه برای اعمال فشار بر دولت‌های دخیل در این مسئله فراهم گردد.

رسانه‌ای؛
۱. روایتگری جنایت‌های صهیونیست‌ها و حامیان اصلی آن‌ها، وظیفه تک‌تک انسان‌های آزاده با هر دین و مسلک و اعتقادات می‌باشد.
۲. مرد و زن، پیر و جوان، محصل و معلم، دانشجو و استاد، پزشک و کادر بیمارستانی، عالم دینی و سیاستمدار، هنرمند و ورزشکار، صاحبان صنایع و مشاغل، تجار و بازرگانان و ...، می‌بایست در انتقال پیام مظلومیت ملت غیور فلسطین و نسل‌کشی صهیونیست‌ها با حمایت مستقیم آمریکا، بسان یک رسانه عمل نموده و روایتگر باشند.
۳. مجمع خبرنگاران مسلمان و آزاده می بایست به سرعت شکل گرفته و علاوه بر تولید محتوا، نسبت به اشتراک گذاری و انتقال پیام و روایتگری وقایع غزه و فلسطین اقدام نمایند.
۴. از شهدا خبرنگار بعنوان قهرمانان روایتگری بطور شایسته تقدیر شده و نام و تصاویر آن‌ها منتشر و ثبت و ضبط گردد، یاد آنان زنده نگه داشته شده و نمادها و تندیس‌هایی از شهدا خبرنگار ساخته شود.
۵. چراغ روایتگری تا محو رژیم صهیونیستی از روی نقشه زمین و ثبتِ نام زیبای فلسطین در هر کوی و برزن، منابع و کتب درسی و ...، می‌بایست روشن و پرفروغ بماند.
۶. هر مسلمان و آزادی‌خواه یک رسانه، می‌بایست شعار عملی همگان باشد.

حقوقی؛
۱. طرح دعوا علیه رژیم صهیونیستی توسط یک یا چند کشور اسلامی در دیوان بین‌المللی دادگستری با استناد به نقض تعهدات کنوانسیون منع و مجازات نسل‌زدایی صورت گیرد.
۲. سازکاری در دستگاه دیپلماسی و رایزنی با کشورهای اسلامی و سازمان همکاری‌های اسلامی برای پیگیری طرح رژیم آپارتاید و جنایت علیه بشریت، پیش‌بینی و در دستور کار قرار گیرد.
۳. ظرفیت پارلمان‌های اسلامی برای تصویب ممنوعیت عادی‌سازی و برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی بکارگیری شود.
۴. موسسات و مراکز حقوقی مردمی، سازمان‌های مردم نهاد، مجامع و سندیکاهای حقوقدانان و ... نسبت به طرح دعوا، رایزنی و تهیه و ارسال گزارش به مجامع بین‌المللی و تاثیرگذار اقدام نمایند.
۵. ثبت و ضبط، به اشتراک‌گذاری و مستندسازی جنایت‌ها برای طرح دعوا در مجامع حقوقی و بین‌المللی وظیفه تک‌تک مسلمانان و آزادی‌خواهان محسوب می‌شود.

.....................................................................

** محمدرضا غلامرضا معاون سیاسی سابق وزیر کشور

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha