ایران، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان دست اندرکار تهیه نقشه راه کریدور شمال-جنوب

تهران- ایرنا- نخست‌وزیر قزاقستان اعلام کرد که این کشور با همکاری ایران، روسیه و ترکمنستان نقشه راه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب را تهیه کرده اند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از سرویس مطبوعاتی نخست‌وزیر قزاقستان، افزود: آستانه همزمان اقداماتی را برای بازگشایی ظرفیت های کریدور حمل و نقل شمال-جنوب انجام می دهد و برای توسعه این مسیر، نقشه راه مشترک با ایران، ترکمنستان و روسیه تهیه شده است.

علیخان اسماعیلوف بدون ذکر جزئیات بیشتر گفت: ظرفیت این کریدور از ۱۰ به ۱۵ میلیون تن تا سال ۲۰۲۷ افزایش خواهد یافت.

ایران، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان دست اندرکار تهیه نقشه راه کریدور شمال-جنوب

وی خاطرنشان کرد: راه آهن قزاقستان - ترکمنستان - ایران نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تردد بار در این مسیر به مقصد ایران با وزن بالای ۱.۵ میلیون تن، ۹ درصد رشد داشته است.

اسماعیلوف تاکید کرد که «تقویت تلاش های مشترک برای رفع موانع اداری و تعمیق یکپارچگی سیستم های حمل و نقل و لجستیکی» امکان پذیر است.

کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر تزانزیتی را شاهد بوده است.
آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، مسیر حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتری را می‌پیماید اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.
این کریدور سه مسیر شامل دو مسیر زمینی و ریلی شرق و غرب دریای خزر و نیز مسیر ترکیبی زمینی دریایی: روسیه – دریای خزر – ایران را شامل می شود.
در بخش ریلی شرق دریای خزر، کریدور شمال – جنوب هم اینک فعال است. کالاها در این مسیر با گذر از روسیه و قزاقستان از یکی از دو مرز ریلی ایران در سرخس و اینچه برون وارد کشورمان می‌شود و از طریق خط آهن به بندرعباس می‌رسد.
بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران که در بخش شمالی دریای عمان واقع شده، در آینده نقش مهمی را در حمل و نقل و ترانزیت کالا از هند به افغانستان و کشورهای آسیای میانه و همچنین اروپا از طریق اتصال به شبکه ریلی ایران از طریق راه آهن چابهار- زاهدان ایفا خواهد کرد.
راه‌آهن خاش – زاهدان به طول ۱۵۷ کیلومتر که بخشی از این پروژه است، پیش از این افتتاح شده است. بنا بر اعلام وزیر راه و شهرسازی، کل مسیر ریلی چابهار – زاهدان نیز بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته و روند تکمیل آن در حال انجام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha