۲۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۱۸
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85287602
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کام تلخ مردم خراسان شمالی از بیماری شیرین

۲۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۱۸
کد خبر: 85287602
سعید وحیدی
کام تلخ مردم خراسان شمالی از بیماری شیرین

بجنورد- ایرنا- زندگی ماشینی، سبک زندگی نادرست و نداشتن تحرک بدنی موجب شده دیابت در خراسان شمالی روندی صعودی به خود گیرد و براساس آخرین پیمایش ها ۱۰ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال این خطه طعم تلخ این بیماری شیرین را می چشند.

به گزارش ایرنا، دیابت یا همان مَرض قند نامی آشنا است که امروزه از کوچک و بزرگ گرفته تا پیر و جوان بارها این واژه را شنیده ایم و برای ما ایرانی ها این بیماری غریبه نیست به گونه ای که همه ما در اطراف خود حال و هوای افراد دیابتی را درک کرده ایم.

این بیماری معمولا بی سر و صدا وارد زندگی ما آدم‌ها می شود و از آن جایی که مبتلایان نه درد دارند و نه تب، بعد از مدت زیادی متوجه حضور این مهمان ناخوانده می شوند و به همین دلیل به آن بیماری خاموش نیز می گویند.

دیابت ناشی از اختلال متابولیسم و سوخت و ساز بدن است که به دلایل گوناگون ظاهر می شود و این روزها زندگی ماشینی و تغییر سبک زندگی عرصه را برای سرکشی این بیماری و هدف گیری سلامت شهروندان گسترش داده است.

هدف گیری که شهروندان خراسان شمالی نیز همانند بسیاری از نقاط کشور از آن در امان نماندند و براساس آخرین پیمایش ها حدود ۱۰ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال استان با درگیر هستند.

به باور کارشناسان مصرف غذاهای چرب و شیرین، بی‌تحرکی، فعالیت ناکافی فیزیکی و افزایش استرس های روزمره از جمله عادت های نادرست زندگی امروزی است که نقش زیادی در افزایش شیوع دیابت و گسترش دامنه این بیماری بازی می کند.

کام تلخ مردم خراسان شمالی از بیماری شیرین

دیابت محصول تغییر سبک زندگی

مدیرگروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان‌شمالی می گوید: شیوع دیابت یا همان بیماری قند با توجه به گرایش به سمت سبک زندگی ماشینی امری دور از انتظار نبود.

دکتر فلوریان انفرادی می افزاید: کاهش تحرک بدنی در کنار رژیم غذایی با انرژی بالا که تحلیل آن نیازمند تحرک و فعالیت های ورزشی است موجب رشد فزاینده بیماری های غیر واگیر همچون دیابت شده است.

وی با بیان اینکه بیماری های قلبی و عروقی علت بسیاری از مرگ‌ها در افراد دیابتی است، خاطرنشان می کند: اگر دیابت بدون تشخیص و درمان باقی بماند، می‌تواند افراد را در معرض خطر بیشتر بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دهد.

انفرادی با اشاره به اینکه بیماری‌های قندی و چربی بالا احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد، می گوید: اصلاح سبک زندگی و عادات غذایی مناسب می تواند، ۶۰ درصد از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان‌شمالی تصریح می کند: سن ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی بسیار پایین آمده بنابراین اصلاح سبک زندگی و عادات غذایی نیز باید قبل از ۲۰ سالگی یا حتی در نوجوانی انجام شود.

کام تلخ مردم خراسان شمالی از بیماری شیرین

ابتلای ۱۰درصد جمعیت بالای ۲۵ سال به دیابت

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی می گوید: براساس آخرین پیمایش ها ۱۰ درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال استان مبتلا به دیابت هستند.

محمدرضا اکبری می افزاید: اکنون ۱۷ هزار بیمار دیابتی در استان از خدمات مراکز جامع سلامت، خانه های بهداشت و کلینیک‌های تخصصی بهره‌مند هستند.

وی ادامه می دهد: از این تعداد حدود سه هزار نفر در سامانه مدیریت بیماری های نادر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مصرف "پن انسولین" ثبت شده اند.

اکبری یادآور می شود: هم‌اکنون خدمات غربالگری و مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت و همچنین شناسایی بیماران جدید در تمام مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت استان به صورت رایگان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد افراد دیابتی از بیماری خود آگاهی ندارند، می گویند: دیابت نوع ۲ را در بسیاری از موارد می توان با حفظ عادات سالم و خودمراقبتی به تعویق انداخت یا از آن پیشگیری کرد

به گزارش ایرنا، دیابت یا بیماری قند، ناشی از اختلال متابولیسم و سوخت و ساز بدن است که به دلایل گوناگون ظاهر می شود و با درجه های مختلف کمبود انسولین و یا عدم پاسخ به انسولین در بدن بیمار همراه است.

دیابت به ۲ نوع تقسیم می شود؛ دیابت نوع یک که به دیابت دوره نوجوانی، وابسته به انسولین و دوره کودکی نیز معروف است در اثر اختلال در سوخت و ساز بدن و عدم ورود قند موجود در خون به سلولها، قند در رگها انباشته می شود و موجب افزایش قند خون می گردد.

بر اساس تحقیقات انجام شده بین پنج تا ۱۰ درصد بیماران دیابتی در گروه نوع یک قرار دارند، دیابت نوع ۲ که ۸۵ تا ۹۰ درصد بیماران دیابتی را در بر می گیرد، بیشتر زمینه ارثی دارد و عوامل محیطی موجب بروز علائم بیماری می شود.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت واقع در شمال شرق کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha