سالانه ۵۰۰ کودک مبتلا به دیابت در مشهد شناسایی می‌شوند

مشهد-ایرنا- فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سالانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ کودک و نوجوان مبتلا به دیابت نوع (۱) در مشهد شناسایی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر پیمان اشراقی روز شنبه در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی دیابت در سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد افزود: سالانه از هر ۱۰۰ هزار کودک و نوجوان در مشهد، ۱۵ بیمار جدید مبتلا به دیابت نوع (۱) شناسایی می شوند.

وی با اشاره به اینکه بیماری دیابت به انواع ۱ و ۲، دیابت بارداری و ثانویه تقسیم می‌شود، بیان کرد: دیابت نوع یک در کودکان و نوجوانان بروز می یابد که از هر ۳۰۰ کودک و نوجوان یک نفر به این بیماری مبتلا می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که کمتر از ۱۰ درصد از مبتلایان به دیابت، مبتلا به دیابت نوع یک هستند افزود: ۱۰ درصد از مبتلایان دیابت، کودکان و نوجوانان هستند.

وی ادامه داد:دیابت نوع یک در اطفال نیاز به غربالگری و شناسایی ندارد چرا که شیوع این بیماری کم است و علایم ابتلای به آن به صورت حاد بروز می کند به گونه‌ای که علائم طی چند روز تا چند هفته نمایان می شود.

فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پر ادراری، پرنوشی، کاهش وزن و افزایش اسید خون(اسیدوز) از جمله علامت‌های ابتلا به دیابت نوع یک در کودکان است و بیش از ۵۰ درصد بیماران دارای این علایم هستند که با مراجعه به بیمارستان شناسایی می شوند.

اشراقی افزود:علایم دیابت نوع ۲ حاد نیست و زمان بروز آن ممکن است چندین سال طول بکشد به گونه ای که بسیاری از افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند.

شیوع ابتلا به دیابت نوع یک در کودکان خراسان رضوی حدود ۱۳ درصد است

میزان شیوع ابتلا به دیابت در بزرگسالان خراسان رضوی  ۱۲.۹۶ درصد است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: بر اساس مطالعه و تحقیقات انجام شده طی سال ۱۴۰۰ سال ۱۳۹۵ در استان های کشور، میزان شیوع ابتلا به دیابت نوع یک در کودکان و نوجوانان حدود ۱۱ درصد بود که این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۱۴ درصد افزایش یافته است.

دکتر محمدعلی یعقوبی افزود: ۵۰۰ میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند که ۱.۲ درصد آنان دارای دیابت نوع یک در کودکان و اطفال و ۹۰ درصد آنان مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

وی با بیان این که دیابت نوع یک، نوع ۲، بارداری و ثانویه از انواع دیابت هستند گفت: دیابت نوع یک در اطفال و کودکان و دیابت نوع ۲ در بزرگسالان شیوع بیشتری دارد و درمان دیابت نوع یک سخت است چرا که بایستی تست قند خون چهار بار و تزریق انسولین سه تا چهار بار در روز انجام شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که از هر هفت زن باردار یک زن باردار دچار دیابت بارداری می شود افزود: کمتر از پنج درصد از بیماران دیابتی نیز به دیابت ثانویه مبتلا هستند.

چاقی و افزایش وزن مهمترین علت ایجاد دیابت نوع ۲ است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با بیان این که ژنتیک و سابقه خانوادگی نقش مهم و پررنگی در ایجاد دیابت دارد گفت: علت اصلی ایجاد دیابت نوع یک بیشتر بیماری‌های خود ایمن است اما در دیابت نوع ۲، چاقی و افزایش وزن مهمترین علت ایجاد این بیماری است که البته در هر ۲ نوع دیابت نوع یک و ۲ ژنتیک نقش موثری ایفا می‌کند.

دکتر یعقوبی با بیان این که در کنترل و درمان دیابت نوع ۲، توجه به تغذیه مناسب، سبک زندگی سالم و ورزش نقش اساسی دارد افزود: دریافت کالری به اندازه کافی در تغذیه بیماران دیابتی امری بسیار موثر است و بیمار نباید بیش از حد نیاز روزانه کالری دریافت کند چراکه باعث چاقی و عدم تاثیرگذاری انسولین می‌شود.

وی با اشاره به این که محدودیت مصرف نمک (مصرف ۲ تا سه گرم نمک) و محدودیت مصرف چربی (استفاده از روغن‌های غیراشباع از جمله امگا ۳ و امگا ۶)، مصرف سبزیجات و داشتن رژیم غذایی دارای فیبر در درمان و کنترل دیابت بسیار موثر است ادامه داد: ۱۵۰ دقیقه ورزش مناسب ۳۰ دقیقه ای در پنج نوبت طی هر هفته نیز توصیه می‌شود.

شیوع ابتلا به دیابت نوع یک در کودکان خراسان رضوی حدود ۱۳ درصد است

۶ تا ۱۱ درصد مادران باردار به دیابت بارداری مبتلا می شوند

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم بزرگسالان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: میانگین ابتلا به دیابت بارداری در زنان باردار بین ۶ تا ۱۱ درصد است و از هر هفت مادر باردار یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

دکتر سلماز حسنی با بیان این که روش تغذیه، سبک زندگی و میزان اضافه وزن در ابتلا به دیابت بارداری موثر است افزود: بر اساس دستورالعمل کشوری در خصوص دیابت بارداری توصیه می شود هر مادری یک سال قبل از بارداری، در شروع بارداری و در ویزیت نخست بارداری، قند خونش چک شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha