۲۰ آبان ۱۴۰۲، ۲۱:۰۱
کد خبرنگار: 3091
کد خبر: 85287958
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار: نمایشگاه های فصلی کتاب در خوزستان برگزار شود

اهواز- ایرنا - استاندار خوزستان گفت: گر چه وضعیت مکان و جایگاه نمایشگاه کتاب درخوزستان مطلوب نیست ولی باید تلاش شود که کار نمایشگاه فصلی کتاب با حضور ناشران مختلف و بهره‌مندی از کتاب‌های گوناکون برای فصل زمستان و بهارسال آینده برنامه‌ریزی شود.

به گزارش ایرنا ، علی اکبر حسینی محراب عصر شنبه در سومین نشست شورای کتابخانه‌های عمومی خوزستان در سالن اجتماعات استانداری خوزستان با اشاره به اشتیاق مردم دراستان ها و حتی دیگر کشورها در بازدید از نمایشگاه بین المللی کتاب در تهران افزود: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ،تقویت حوزه نشر با حضور ناشران مختلف و ارایه جدیدترین کتاب ها درزمان برگزاری نمایشگاه‌های فصلی کتاب اثر گذاری بیشتری دارد.

وی افزود: خوزستان می تواند به عنوان پایگاه کتاب و انتشارات و نمایشگاه کتاب در جنوب کشور تبدیل شود و با توجه به ظرفیت عراق و استان های جنوبی، در خوزستان نیز ظرفیت نمایشگاه بین المللی کتاب وجود دارد و از این طریق نیازهای علمی و فرهنگی و پژوهشی خود را برطرف کند.

حسینی محراب با بیان این که مسیر و راهکارها به صورت واقعی ،عینی و عملی با توجه به نیاز جامعه باید شناسایی شود افزود: مشوق ها و انگیزه‌ها ی لازم با توجه این که نسل جوان به فضای مجازی روی آورده ضرورت دارد انگیزه کتابخوانی با ایجاد پویش ها، کمپین ها ، ساخت کتب صوتی و کلیپ های کوتاه، مفاهیم ارزشمند و تاثیر گذار مرتبط با کتاب برای جوانان از طریق فضای مجازی ارایه شود واین تهدید برای خانواده ها تبدیل به فرصت شود.

وی ادامه داد: از تجارب مفید سایر کشورها و همچنین افراد متخصص در فضای مجازی، سایت‌ها و کانال‌ها مسیر را برای استفاده درست از فضای مجازی در جهت ترویج کتاب و کتابخوانی برنامه‌ریزی و سیاست گذاری کنیم.

میز اهدای کتاب در مساجد دایر شود

استاندار خوزستان با اشاره به دایر شدن میز اهدای کتاب در مساجد بیان کرد: افراد و اقشار مختلف با اهدای کتاب‌ در زمینه های گوناگون می توانند کتاب را برای مطالعه و یا اهدا بدهند که کاری ارزشمند و معنوی و این حرکت در مسجد به عنوان پایگاه اجتماعی برای مردم می تواند دایر شود.

وی با اشاره به این که فرهنگ خواندن کتاب از دوران کودکی و در کانون خانواده نهادینه شود افزود: نقش مادر در این زمینه بسیار تاثیر گذار است لذا ازهمان کودکی باید کتاب خواندن در خانواده برنامه ریزی شود و راه های دیگر برای کتابخوانی خیلی جوابگو نیست.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان نیز در این نشست با اشاره به گزارش عملکرد کتابخانه‌های خوزستان در پیشرفت سند راهبردی کتابخانه‌های استان بیان کرد: نیاز است شاخصه‌های این سند عینی‌تر ارایه و چند محور در هر شاخص ارایه شود تا بدانیم در این شاخص‌ها چه کارهایی انجام گرفته و آمار پیشرفت عینی‌تر باشد.

عبدالله افرازه شهاوند افزود: در خصوص ارتباط عشایر با موضوع کتاب نیاز است که کارگروه و کمیته ای در این زمینه اگر وجود دارد فعال تر شود و اگر نیست احیا شود. همچنین دستگاه هایی مانند امور عشایر و کتابخانه ها، سازمان تبلیغات، دهیاران و بخشداران در این کارگروه عضو شوند و برای تقویت کتابخوانی در بین عشایر برنامه‌ریزی و طراحی کنند.

وی افزود: اقدامات مرتبط با عشایر صرفا به جشنواره و دادن بسته فرهنگی اکتفا نشود و کار فرهنگی و ترویج کتابخوانی از مبدا تا مقصد برای عشایر در نظر گرفته شود.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان با اشاره به استفاده از ظرفیت مساجد روستایی بیان کرد: ضرورت دارد برای مساجد فاقد محتوا و منابع کتاب به گونه ای برنامه‌ریزی شود که این کار منطبق با آداب و فرهنگ، قابلیت ها و داشته‌های هر روستا باشد و توان زندگی عشایری در تمام حوزه‌ها مد نظر قرار بگیرد.

ضرورت رشد عضویت کتابخانه با توجه به جمعیت خوزستان

وی افزود: میزان عضویت در کتابخانه با توجه به جمعیت خوزستان باید رشد کند ،همچنین از لحاظ محتوایی با توجه به استفاده از فضای مجازی راه کارهایی ارایه شود که مردم به سمت کتاب بیشتر گرایش پیدا کنند تا مطالعه کتاب الکترونیک، زیرا انس با کتاب فواید و تاثیرات بیشتری دارد .

شهاوند ادامه داد: تشکیل یک کمیته محتوایی ذیل انجمن کتابخانه های خوزستان و ارایه راه کار جهت استفاده از کتاب در خانواده ها و افزایش سرانه مطالعه در خانواده ها ضروری است لذا نیاز است در کنار اهدای کتاب در این زمینه نیز چاره اندیشی شود.

وی افزود: در کنار کتاب هایی که خیرین اهدا می کنند پویش‌های مردمی نیز مهم است لذا مردم در این زمینه می توانند با راه اندازی پویش اهدای کتاب مشارکت داشته باشند.

تحقق ۵۶ درصدی شاخص امانت کتاب در کتابخانه های عمومی خوزستان

همچنین مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان با اشاره به امانت گرفتن۷۰۳هزار و ۸۳۶ نسخه کتاب در سال جاری بیان کرد: ۵۶ درصد تحقق سند راهبردی کتابخانه های عمومی خوزستان در این شاخص محقق شده است.

عباس حسین زاده شنبه در سومین نشست شورای کتابخانه های عمومی خوزستان در سالن اجتماعات استانداری خوزستان افزود: ۴۶۰هزار کتاب سال گذشته به امانت گرفته شد که این رقم امسال به نسبت مشابه سال گذشته بیش از ۵۳درصد رشد داشته است.

وی افزود: در شاخص جذب نیم درصد قانونی نیز در سال گذشته ۳۱ میلیارد ریال دریافت کردیم که امسال این مبلغ ۶۲ میلیارد ریال بوده است که درصد رشد آن به نسبت مشابه سال گذشته صد درصد بوده است و از این نظر ۶۲ درصد میزان تحقق در سند راهبردی کتابخانه های عمومی خوزستان بوده است.

حسین زاده با اشاره به جذب اعتبار خیرین که جز شاخص‌های برنامه سند راهبردی است افزود: این رقم در سال گذشته ۱۳ میلیارد ریال بوده و امسال تا ۱۵ آبان ماه ۴۳میلیارد ریال جذب خیرین بوده که ۲۳۰ درصد رشد داشته است و تحقق ۱۴۳ درصدی این شاخص نیز حاصل شده است.

وی ادامه داد: درشاخص جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی خوزستان سال گذشته ۱۶۷ جلسه انجمن در استان برگزار شد که امسال به نسبت مشابه سال گذشته ۱۳۹ جلسه تاکنون برگزار شده است و منفی ۱۷ نسبت رشد آن بوده است و ۳۸ درصد میزان شاخص سند راهبردی محقق شده است.

وی با اشاره طراحی ۲ پیشخوان کتابخانه در روستا گفت: در اعتبارات امسال نیز یک پیشخوان کتابخانه تجهیز و به روستا ارسال خواهد شد.

مدیر کل کتابخانه های خوزستان با اشاره بحث ناوگان سرمایشی در کتابخانه‌های خوزستان بیان کرد: سال گذشته ۲۸ دستگاه خریداری و امسال این تعداد به ۵۰ دستگاه می‌رسد که ۴۲ درصد شاخص در سند راهبردی کتابخانه‌های خوزستان محقق شده و در اعتبارات امسال نیز این رقم بیشتر می شود.

وی ادامه داد: انعکاس اخبار در سایت نهاد کتابخانه‌ها کشور و فعالیت‌های شاخص در رقابت با سایر استا ن ها ۱۰۲ خبرمنتشر شد که ۸۲ درصد نسبت به سال گذشته و ۶۸ درصد هم تحقق سند را از این نظر داشتیم.

حسین زاده با اشاره به شاخص اهدای کتاب بیان کرد: امسال ۳۶ هزار نسخه کتاب از طرف مردم جذب شد که امیدواریم با طرح اهدای کتاب اهدای زندگی بتوانیم ۱۰۰ هزار نسخه را با همکاری و مشارکت مردمجذب کنیم.

وی افزود: مرجع مجاری به عنوان یکی از خدمات کتابخانه ای عمومی است که در سال گذشته ۱۲۱۵ مقاله علمی پژوهشی توسط اعضای کتابخانه دانلودو امسال نیز ۵۴۵۷ مقاله دانلود شده است که ۶۶ درصد ازتحقق سند راهبردی کتابخانه های خوزستان محقق شد.

برگزاری ۶۱۰۵ عنوان برنامه فرعنگی در با محوریت کتاب در خوزستان

مدیر کل کتابخانه های خوزستان تعداد برنامه فرهنگی را ۶۱۰۵ عنوان برنامه فرهنگی در سطح کتابخانه های استان عنوان کرد و گفت:در سال گذشته ۳۹ هزار نفر عضو کتابخانه های استان شدندکه این رقم امسال ۵۷ هزار نفربوده است واز این نظر ۴۶ درصد رشد نسبت به سال گذشته اتفاق است و ۴۷ درصد تحقق سند راهبردی کتابخانه ها را داشتیم .

وی با اشاره به رویداد جشنواره کتابخانه رضوی گفت: ۳۳ هزار نفر در این جشنواره شرکت کردندکه در یکی از روزهای پایانی سال اختتامیه آن برگزار می شود.

حسین زاده افزود: نقشه راه و ریل سند راهبردی کتابخانه ها به سمت رشد و توسعه است سعی می کنیم چالش را شناسایی و سند براساس نیاز کاربران سوق پیدا کند و تاثیر گذاری محله محور داشته باشیم.

مدیر کل کتابخانه های خوزستان با اشاره به برنامه های سی و یکمین دوره هفته کتاب با شعار آینده خواندنی است افزود: هفته کتاب و کتابخوانی از ۲۳ آبان آغاز می شود و برنامه هایی بامحوریت کتاب در سطح استان برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha