هزینه خسارات سیل در گلستان تامین می‌شود

گنبدکاووس- ایرنا- رییس سازمان مدیریت بحران کشور با قدردانی از وحدت و همگرایی موجود در مدیریت سیلاب اخیر در گلستان، گفت: هزینه خسارات سیل در این استان را تامین می کنیم.

به گزارش ایرنا، محمدحسن نامی شنبه شب در نشست مشترک ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران گلستان به میزبانی گالیکش به وقوع ۱۹ سیل در تابستان امسال اشاره و اظهارکرد: به ارث گذاشتن سرزمینی بهتر برای نسل آینده نیازمند رفتار بهتر با طبیعت است.

وی افزود: از ۶۴ سانحه طبیعی، ۴۴ مورد در ایران دیده شده که اصلی ترین آن سیل محسوب می شود که گلستان هم با آن درگیر است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد: با توجه به اهمیت غلات و تولیدات کشاورزی گلستان، هر وجب خاک این استان برایمان اهمیت دارد و نیازمند آمادگی همیشگی برای مقابله با حوادث طبیعی هستیم و استاندار گلستان هم دغدغه مند عمل می کند.

نامی، توجه به موضوعات آبخیزداری و آبخوان داری را در این استان بسیار مهم دانست و گفت: لایروبی رودخانه ها هم که در گلستان با جدیت در حال انجام است، کمک خوبی برای مدیریت سیلاب ها محسوب می شود.

وی افزود: تلاش داریم سازمان مدیریت بحران را به سامانه ای هوشمند تبدیل کنیم و علاوه بر آن راه اندازی صندوق سوانح و ترغیب مردم به بهره گیری از بیمه نیز ضروری است.

استاندار گلستان نیز با اشاره به حادثه خیز بودن استان گفت: وجود سامانه رادار و شبکه ایستگاه هواشناسی هوشمند و سیار برای استان بسیار ضروری است.

علی محمد زنگانه افزود: برای ایجاد ساختمان استقرار رادار در گلستان تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای بهره‌برداری آن ۲۰۰ میلیارد ریال نیاز است.

وی بر تسریع خدمات رسانی به سیل زدگان در شرق استان، ایجاد جاده بین مزارع، لایروبی رودخانه «اوغان» و طرح جامع مدیریت سیلاب تاکید کرد.

استاندار گلستان افزود: ساخت و ساز در روستا باید با معیارهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باشد و دهیاران نباید چشم خود را بر تخلفات ببندد در غیر این صورت عزل خواهد شد.

زنگانه گفت: از فردا بازسازی و نوسازی مناطق سیلزده توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با رمز یا زینب (س) آغاز شود.

نعمت‌الله حاجی‌زاده مدیرکل مدیریت بحران گلستان هم گفت: طبق برآورد اولیه سیلاب هفته گذشته ۶۸۴۰ میلیارد ریال به بخش های مختلف استان خسارت زد.

هزینه خسارات سیل در گلستان تامین می‌شود

به گزارش ایرنا، رییس سازمان مدیریت بحران به منظور بررسی آخرین وضعیت خسارات سیلاب اخیر گلستان به شرق استان سفر کرد و از روستاهای سیل زده ‌«عباس آباد» گنبدکاووس و «اجن قره خوجه‌» گالیکش، پل آسیب دیده ورودی شهر گالیکش و محله سیل زده شهر کلاله بازدید و با برخی از سیل زدگان به گفت و گو نشست.

براثر بارش شدید و رگباری باران عصر و شامگاه سه‌شنبه ۱۶ آبان و جاری شدن سیلاب در شهرستان‌های شرق استان از جمله گالیکش، مینودشت، کلاله و آزادشهر، ۲ کشته و خسارت مالی به بخش‌های مسکونی، کشاورزی و راه‌های ارتباطی شده است.

اکنون با فروکش کردن سیلاب در منطقه، کار پاکسازی آثار آن از پنجشنبه با مدیریت بحران استانداری و به کار گیری نیروهای امدادرسان جمعیت هلال احمر، گروه‌های فنی راهداری، نیروهای محلی و بسیجی، دامپزشکان، نیروهای آب و فضلاب، اعزام کار شناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و جهادکشاورزی، آغاز شده است.

سیل و طغیان رودخانه‌ها، عجین شده با نام گلستان و نمونه بازر آن را می‌توان به سیل مرداد سال ۱۳۸۰ با بر جای گذاشتن ن بیش از ۵۰۰ کشته و به عنوان پُر تلفات‌ترین سیل ایران و سیلاب روز پایانی سال ۱۳۹۷ و ابتدای سال ۱۳۹۸ آق قلا و گمیشان با ۴۸ هزار میلیارد ریال خسارت مالی و ۱۱ کشته اشاره کرد.

استان گلستان دارای اقلیم متنوع اعم از ساحل دریا، جنگل، کوهستان، دشت و بیابان است و اختلاف ارتفاع زیاد زمین های آن باعث پدید آمدن شیب های تند و دره های عمیق شده که به تبع آن سیلاب های کوچک هم قدرت تخریبی بالایی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha